مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

انتشار ژورنال مد و لباس از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد

معاون امور هنری، خبر داد:
انتشار ژورنال مد و لباس از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد
نساجی نیوز: معاون هنری وزارت ارشاد گفت: فرهنگ هر جامعه‌ای مولفه‌های متفاوتی دارد که برگرفته از شاخص‌های مختلفی است، مهمترین شاخص‌های پوشاک یک قوم است.
به گزارش«نساجی نیوز» حمید شاه‌آبادی در نشست خبری اولین نمایشگاه طراحان برتر و تولید‌کنندگان پوشاک ایرانی اسلامی، در معاونت هنری برگزار شد، در سخنانی مطرح کرد: پوشاک هر قوم ارتباط مستقیمی با فرهنگ‌پذیری دارد،‌ پوشاک هم بر قوم تاثیر می‌گذارد و هم تاثیر می‌پذیرد.
معاون امور هنری خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی در سال 85 قانونی را در مورد لباس تدوین کرد که فرآیند پیچیده‌ای داشت و در سال 87 منجر به تصویب‌نامه از هیات وزیران شد که تکلیف دستگاه‌های مختلف را مشخص می‌کرد. ادامه مطلب ...

بارها مشکلات نساجی را به وزیر اطلاع‌ داده‌ایم

دبیر انجمن کارفرمایان نساجی استان اصفهان:
بارها مشکلات نساجی را به وزیر اطلاع‌ داده‌ایم

خبرگزاری فارس: دبیر انجمن کارفرمایان نساجی استان اصفهان گفت: بارها مشکلات صنعت نساجی را به گوش وزیر صنایع و معادن رسانده‌ایم اما وزیر مشکلات این صنعت را تکذیب کرده است.


مظفر چلمغانی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان با بیان اینکه واردات پنبه از حدود سه ماه پیش در کشور متوقف شد، اظهار داشت: این شرایط در حالی بود که در همان مقطع واحدهای تولید نساجی کشور نیاز اساسی به پنبه به عنوان ماده اولیه تولید خود داشتند.
وی ادامه داد: فصل برداشت پنبه مهرماه بود نه در حال حاضر که نه تنها کشور خودمان بلکه کشورهای هدف برای خرید پنبه نیز نمی‌توانند مایحتاج کارخانجات نساجی در این زمینه را تامین کنند.
دبیر انجمن کارفرمایان نساجی استان اصفهان با اشاره به اینکه در حالی دولت واردات پنبه به عنوان ماده اولیه کارخانجات را صفر کرده است که دیگر پنبه‌ای در بازارهای دنیا وجود ندارد، گفت: با توقف واردات پنبه در زمان مناسب خود، واحدهای تولید نساجی در کشور 70 میلیارد تومان ضرر مالی متحمل شدند.

*‌ افزایش نرخ پنبه از 1400 به 5000 تومان با توقف واردات
وی افزود: در اوایل مهرماه سال‌ جاری نرخ هر کیلو پنبه یک ‌هزار و 400 تومان بود که طی دو ماه و توقف واردات، قیمت به حدود 4 هزار تومان نیز افزایش پیدا کرد و در نهایت هم‌اکنون نرخ هر کیلو پنبه به پنج هزار تومان افزایش پیدا کرده است.
چلمغانی تصریح کرد: عده‌ای با جلوگیری از واردات پنبه در زمان مقتضی خود و در واقع کاهش تولید در واحدهای نساجی اقدام به واردات پوشاک از کشورهای دیگر و عرضه آنها در بازار به جای تولیدات داخلی می‌کنند.
وی اظهار داشت: نمی‌توانیم به صراحت ادعا کنیم که دولت اقدام به واردات تمامی پوشاک به کشور می‌کند چرا که واردات منسوجات و پوشاک به کشور با نام افراد حقیقی انجام می‌شود.

*‌ فعالیت برخی واحدهای نساجی اصفهان با تنها 50 درصد ظرفیت
دبیر انجمن صنفی کارفرمایان نساجی استان اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر نیز واحدهای تولید نساجی استان اصفهان نیاز 100 درصد به تامین ماده اولیه دارند اما نرخ‌ها برای خرید پنبه همچنان بالا است، گفت: بسیاری از واحدهای نساجی استان اصفهان هم‌اکنون تنها با 50 درصد ظرفیت خود فعال هستند.
وی با اشاره به اینکه فلسفه وجودی تشکل‌ها ابزار کمکی دولت است، تصریح کرد: با وجود فعالیت تشکل‌های نساجی در کشور و ارائه پیشنهادهای آنها به دولت، اما وزیر صنایع و معادن اصلا به صحبت صنعتگران گوش نمی‌دهد.

*‌ تکذیب مشکلات صنعت نساجی از سوی وزیر صنایع و معادن
چلمغانی تاکید کرد: فعالان این صنعت سال‌ها است که دستی بر آتش دارند و پیش از آنکه دولت از آنها بخواهد در شرایط مختلف پیشنهادات خود را به دولت ارائه کرده‌اند اما تاکنون کمتر از آنها استقبال شده است.
وی با بیان اینکه بارها مشکلات صنعت نساجی را به گوش وزیر صنایع و معادن رسانده‌ایم اما وزیر در تمامی گفته‌های خود مشکلات صنعت نساجی را تکذیب کرده‌ است، گفت: شاید دلیل این اظهار نظرها بی‌اطلاعی از وضعیت این صنعت باشد.
دبیر انجمن صنفی کارفرمایان نساجی استان اصفهان ادامه داد: در سفر اخیر وزیر صنایع و معادن به استان اصفهان یک سال بخشودگی مالیاتی برای واحدهای نساجی استان اصفهان در نظر گرفته شد در حالی که پیش از این نیز واحدهای نساجی از پرداخت مالیات معاف بوده‌اند.

پوشاک ایرانی به اروپای غربی صادر می‌شود

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک، خبر داد:
پوشاک ایرانی به اروپای غربی صادر می‌شود
نساجی نیوز: دبیر اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک گفت: بسیاری از تولیدکنندگان ایرانی محصولات با کیفیت تولید کرده ولی مجبور به عرضه با برند‌های خارجی هستند و حتی بسیاری از تولیدکنندگان برای برند‌های خارجی تولید و به اروپای غربی صادر می‌کنند.
به گزارش«نساجی نیوز» به نقل از فارس، مهدی یکتا، در خصوص تاثیر عدم حضور کالاهای چینی در نمایشگاه بهاره امسال، اظهار داشت: در حالی که کالاهای چینی به راحتی و از مرزهای غیر قانونی وارد کشور می‌شود محدود کردن عرضه کالای چینی در محدوده نمایشگاه، مشکلات پوشاک ایران را حل نکرده و مشکلی برای تولیدکننده ایجاد نمی‌کند.

مشکل صنعت پوشاک با ممنوعیت کالای چینی در نمایشگاه بهاره حل نمی‌شود

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک عنوان کرد: اصل موضوع عدم اجازه ورود کالای چینی در بازار است در حالی که نمایشگاه بهاره سالی یکبار در زمان و مکان‌های محدود برگزار می‌شود و در واقع پوشاک چینی در طول سال بدون پرداخت عوارض و با استفاده از رانت با کالای ایرانی رقابت می‌کند.
این فعال بازار در خصوص محبوبیت برخی از کالاهای ایرانی طی سنوات گذشته تشریح کرد: این موضوع متاثر از عوامل مختلفی است. در مقطعی به دلیل جنگ و مسائل جانبی آن مرز‌های کشور بسته و مشکل کالای قاچاق خارجی وجود نداشته و از سوی دیگر سرمایه‌گذاری در تولید بالا نبود.

برخی از تولیدکنندگان از جنگ برای تولید کالای نامرغوب سوء استفاده کردند

وی با بیان مطالب فوق، بیان داشت: این مسائل باعث تقاضای بالا در مقابل عرضه محدود کالا در داخل کشور شده بود و حتی سهمیه پوشاک وجود داشت در نتیجه برخی از تولیدکندگان سوء استفاده کرده و به گمان تقاضای دائمی برای کالای ایرانی بجای محصول با کیفیت کالای درجه دوم تحویل مردم دادند.
یکتا ادامه داد: در سالهای بعد از جنگ با توجه به تغییر شرایط، رشد اقتصادی و شروع سازندگی به دلیل سرمایه‌گذاری‌های کلانی که در صنایع مختلف از جمله نساجی صورت گرفت، مصرف‌کننده ایرانی با سیل کالای با کیفیت خارجی مواجه شده که حتی در برخی موارد با قیمت کالای متوسط داخلی برابر بود که تمام این موارد و سودجویی‌های برخی از تولیدکنندگان، دید مصرف کننده ایرانی را نسبت به کالای ایرانی را مخدوش کرد.

پوشاک ایرانی به اروپای غربی صادر می‌شود

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک تصریح کرد: در حالی که بسیاری ار تولیدکنندگان ایرانی محصولات با کیفیت تولید کرده ولی مجبور به عرضه با برند‌های خارجی هستند و حتی بسیاری از تولیدکنندگان برای برند‌های خارجی تولید و به اروپای غربی صادر می‌کنند، به نظر می‌رسد که ارتقای محبوبیت کالای ایرانی و جذب اعتماد مشتریان نیاز به یک فرهنگ‌سازی گسترده‌ و طولانی مدت دارد.

کاهش هزینه تولید راهکار جذب اعتماد مشتری است

وی با اشاره به هزینه‌ی بالای تولید، خاطر نشان کرد: برای کاهش هزینه‌ها و رقابتی شدن قیمت‌ها این کیفیت کالا است که در ابتدا به دلیل استفاده تولیدکنندگان از مواد نامرغوب ضربه می‌خورد و در نتیجه کالایی که رضایت و مطلوبیت خریدار را تامین نمی‌کند، تولید می‌شود.
یکتا با بیان اینکه هیچ تولیدکننده‌ای راضی به تولید کالای بی‌کیفیت نیست، عنوان کرد: بنابراین باید شرایط برای تولید محصول با قیمت پایین و مواد مرغوب فراهم شود تا به رونق و سابقه درخشان صنعت نساجی به آن بازگردد.
این فعال بازار با اشاره به رونق بازار در مرحله اول پرداخت وجوه یارانه‌ها، خاطر نشان کرد: در مراحل بعدی که مردم با قبوض و افزایش هزینه ناشی از هدفمندی مواجه شدند به ذخیره‌سازی وجوه در حساب‌ها پرداخته و بنابراین فرضیه‌هایی که طی ماه‌های گذشته مبنی بر هدایت وجوه به سمت خرید کالای ایرانی مطرح می‌شد، رد شده و به نظر می‌رسد که وجوه نقدی یارانه‌ها نقش چندانی در خروج بازار از رکود نداشته باشد.

صادرات فرش دستباف ایرانی به 95 کشور دنیا

معاون سازمان بازرگانی استان تهران؛
صادرات فرش دستباف ایرانی به 95 کشور دنیا
نساجی نیوز: معاون سازمان بازرگانی استان تهران گفت: فرش دستباف ایرانی به 95 کشور دنیا صادر می شود.
به گزارش«نساجی نیوز» هدایت حاتمی، اظهار داشت: ایران یک بازار 75 میلیون نفری است که 16میلیون خانوار در کنار جمعیتی جوان و علاقمند به ازدواج و تشکیل خانواده است. طبیعی است که فرش یکی از کالاهای مورد نیاز جامعه باشد؛ ولی واقعیت این است که بازار صادرات، متفاوت از بازار داخلی است و نوع نگاه خارجی‌ها به فرش ایرانی، با نوع نگاه هموطنانمان متفاوت است.
معاون سازمان بازرگانی استان تهران افزود: در ایران، از فرش دستباف ایرانی به عنوان زیرانداز و نه بعنوان یک کالای هنری استفاده می‌شود.
وی افزود: البته عده معدودی این کار را انجام می‌دهند و برای بسیاری از ایرانی‌ها، وجهه هنری فرش بسیار مهم است و برخی‌ها این اعتقاد را دارند که حیف است فرش ایرانی را زیر پا انداخت؛ ولی فرش در دنیا به عنوان سفیر ایران حضور دارد، اما متاسفانه در بعد داخلی مهم شمرده نمی‌شود.
معاون بازرگانی خارجی سازمان بازرگانی استان تهران گفت: فرش ایرانی در بیش از 95 کشور فرش دنیا حضور دارد و ضروری است که مردم خودمان نیز این کالا و دستاورد عظیم فرهنگی و هنری را به خوبی بشناسند. اگر از دید اقتصادی نگاه کنیم، بازارهای داخلی و خارجی ماهیتا با هم متفاوت هستند.
حاتمی گفت: هم اکنون حدود 500 میلیون دلار صادرات فرش ایرانی صورت می‌گیرد. این، عدد کمی نیست و معادل 500 میلیارد تومان است؛ این عدد را نمی توان جایگزین کرد. بنابراین باید تلاش کرد که بازار صادراتی را حفظ کرده و توسعه دهیم؛ ولی نباید از بازار فرش داخلی هم غافل شد.
وی افزود: مرکز ملی فرش ایران هم اکنون در سطح استان تهران و 13 استان کشور، جشنواره‌های فروش فرش دستباف برگزار کرده است که امیدواریم بتواند شناخت مردم از فرش را توسعه داد و همانطور که فرش ماشینی که هم‌اکنون به دلیل ارزانی، جایگزین سرسخت فرش دستباف شده است، از سوی کم‌درآمدها نیز با تعدیل قیمت مورد استفاده قرار گیرد و مردم بیشتری به سراغ فرش بیایند و شناخت آنها از فرش و این هنر کهن، بیشتر شود.
حاتمی گفت: اگر خودمان احترام این کالا را به جا نیاوریم، خارجی‌ها نیز کمتر این کار را انجام می‌دهند. بنابراین از حیث شناخت فرش در داخل باید تلاش کنیم. به هرحال برگزاری این جشنواره‌ها کار خوبی است که مرکز ملی فرش ایران در دستور کار قرار داده است و امیدواریم برگزاری آن برای اولین بار،‌ تجربه خوبی برای سال‌های بعد شود تا بتوان با دید عمیق‌تر و برنامه‌ریزی دقیق‌تر آن را برگزار کرد.
بر اساس این گزارش، اولین جشنواره‌ فروش فرش دستباف تا 22 اسفند ادامه دارد.

عرضه کفش و پوشاک چینی در نمایشگاه بهاره

عرضه کفش و پوشاک چینی در نمایشگاه بهاره
نساجی نیوز: شهروندان در نمایشگاه بهاره، در خصوص قیمت پوشاک و کیفیت پوشاک ابراز رضایت کرده و بر این نظرند که کیفیت پوشاک عرضه شده در این نمایشگاه با واحدهای سطح شهر تفاوتی ندارد.
به گزارش«نساجی نیوز» به نقل از فارس، نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا برای عرضه مایحتاج عمومی مردم در ایام پایانی سال از روز گذشته در 5 نقطه تهران و 400 نقطه کشور آغاز شده است. برخلاف تصور عمومی هنگام ورود به این نمایشگاه‌ها همچنان حضور دست‌فروش‌ها در اطراف نمایشگاه مشهود است و با اعلام قیمت‌های پایین‌تر از عرف بازار قصد دارند تا کالای بی‌کیفیت و غیرقابل ارجاع را در همان ابتدای ورود مصرف‌کنندگان به نمایشگاه بهاره عرضه کنند.
بنابر این گزارش، از نکات دیگری که می‌توان در بازدید از نمایشگاه بهاره در تهران به آن اشاره کرد نبود سرویس مناسب بهداشتی برای مردم بازدید کننده از نمایشگاه بهاره است که این مشکل همانطور که در سال‌های گذشته وجود داشته است همچنان ادامه دارد. همچنین امکانات رفاهی مورد نیاز مردم نیز در این نمایشگاه‌ها از فقر محسوسی برخوردار است، نبود پارکینگ مناسب در برخی از این نمایشگاه‌ها و قرار گرفتن این نمایشگاه‌ها در حاشیه شهر تهران از جمله مشکلاتی است که بازدیدکنندگان با آن مواجه هستند.
با تمام این تفاسیر و کمی و کاستی‌های ذکر شده مشاهدات حاکی از استقبال مردم از این نمایشگاه‌ها دارد و بطور تقریبی می‌توان اعلام کرد نسبت به سال گذشته تعداد بازدیدکنندگان 10 تا 20 درصد افزایش یافته است.
اگر بخواهیم چرخی در میدان اصلی نمایشگاه بهاره که اختصاص به عرضه کالاهای اساسی مورد نیاز مردم دارد بزنیم در همان ابتدا شاهد عرضه مواد پروتئینی در این نمایشگاه‌ها خواهیم بود بطوریکه گوشت گوسفندی شقه‌ای بدون دنبه داخلی هر کیلوگرم 12 هزار و 500 تومان، گوشت گوسفندی سردست بدون دنبه داخلی هر کیلوگرم 10 هزار و 800 تومان، گوشت گوسفندی ران بدون دنبه هر کیلوگرم 14 هزار و 800 تومان، گوشت گوساله بدون دنبه هر کیلوگرم 9 هزار و 800 تومان و گوشت منجمد هر کیلوگرم 6 هزار و 800 تومان عرضه می‌شود. ادامه مطلب ...

جریمه یک شرکت بزرگ تولیدی پوشاک در گیلان

جریمه یک شرکت بزرگ تولیدی پوشاک در گیلان
نساجی نیوز: محکومیت یک شرکت بزرگ تولیدی پوشاک در تعزیرات حکومتی گیلان
به گزارش«نساجی نیوز» درپی شکایت اداره بازرگانی مبنی بر گرانفروشی کت وشلوار ازسوی یک کارخانه تولیدی پوشاک درشهرستان رشت، پرونده ای دراین خصوص تشکیل شد دراین راستا پس از انجام تحقیقات لازم وسیر مراحل قانونی پرونده فوق درشعبه ششم تعزیرات حکومتی شهرستان رشت مطرح و با محرز دانستن تخلف انتسابی مدیرشرکت متخلف به پرداخت جزای نقدی درحق صندوق دولت محکوم شد.

سرگردانی نمایندگی کارفرمایان در مورد تعیین دستمزد سال آینده

رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران، مطرح کرد:
سرگردانی نمایندگی کارفرمایان در مورد تعیین دستمزد سال آینده
نساجی نیوز: رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران اعلام کرد:با شروع اسفند ماه دغدغه کارگران و امسال علاوه بر دغدغه کارگران نگرانی کارفرمایان آغاز شده است هر دو گروه در انتظار تصمیم شورای عالی کار در مورد وضع دستمزدها در سال 1390 هستند.
محمد مروج حسینی، با اعلام این خبر به «نساجی نیوز» گفت: اهمیت این تصمیم در سال 90 بیشتر به دلیل همراه شدن با افزایش قیمت حامل های انرژی و حذف یارانه هاست، زیرا همه این عوامل باعث افزایش قیمت تمام شده و ناتوانی در رقابت با کالای وارداتی است و بخصوص هنگامی که بخش عمده ای از کالای وارداتی به صورت قاچاق از هزاران کیلومتر مرزهای آبی و خاکی به کشور وارد شده باشد.
وی افزود:در اسفند ماه جاری مشخص نیست نمایندگان کارفرمایان چه کسانی هستند، زیرا بر اساس قانون در شورای عالی کار کسانی از طرف کارفرمایان باید شرکت کنند که به وسیله کانون های کارفرمائی معرفی شده باشند.
وی خاطر نشان کرد: در سال جاری فعالیت کانون عالی کارفرمایان با حکم قضائی متوقف شده و به دلیل عدم تایید انتخابات این کانون به وسیله مجمع عمومی انجمن های شرکت کننده در آن انتخابات، حتی با گذشت چند ماه نمی تواند نماینده خود را معرفی کند.
رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران ادامه داد: عدم تایید این انتخابات به دلیل عدم رعایت ضوابط قانونی لازم بوده که مورد اعتراض بعضی شرکت کنندگان در آن مجمع بوده و جای تعجب و گله گذاری است که وزارت کار و امور اجتماعی هم با وجود اطلاع از اینگونه بی قانونی ها طی این مدت سکوت کرده و هیچگونه اظهار نظری نمی کند.
مروج افزود: درهر صورت انجمن صنایع نساجی ایران به عنوان تشکلی دیرپا با تعداد قابل توجه بنگاه فعال این بی تصمیمی را بر نمی تابد و انتظار دارد وزارت کار و امور اجتماعی نسبت به مسئله ای با این اهمیت بی تفاوت نماند و به پیشنهاد تشکل های معتبری که خواستار هیأت موسسی برای انتخاب یک تشکل فراگیر کارفرمائی با حضورهمه رشته های خدماتی و صنعتی هستند را پوشش دهد و تسامح به خرج ندهد.
وی گفت: حتی اگر هیأت رئیسه مجمع و وزارت کار به رغم ایرادات قانونی به جریان رأی گیری، این انتخابات را تایید کنند این کانون نماینده کارفرمایان نیست زیرا اولا رعایت آئین نامه ماده 131 در آن نشده و کانون های استانی که استخوان بندی اصلی کانون کارفرمائی هستند در آن شرکت نداشته اند و آنها عمدتا نماینده سه گروه هستند و نمی توانند برای دهها کانون و انجمن سراسری کارفرمائی کشور تصمیم گیری کنند.
وی افزود: بدیهی است ایرادات مطرح شده در مورد انتخابات و محدودیت تعداد انجمن ها و کانونهای شرکت کننده در آن و عدم رعایت آئین نامه ها، چنین موضوعاتی قابل چشم پوشی نیست و اطمینان داریم که وزارت کار و امور اجتماعی نیز به عنوان ناظر بر اینگونه فعالیت ها ارزش و احترام خود را مصروف خطا نمی کند.

برنامه خروج یک مالک عمده از ترکیب سهامداری مواد اولیه الیاف مصنوعی

برنامه خروج یک مالک عمده از ترکیب سهامداری مواد اولیه الیاف مصنوعی
نساجی نیوز: صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت با عرضه بلوک 11.82درصدی شرکت تولید مواد اولیه الیاف مصنوعی در دوشنبه آینده، درصدد خروج از ترکیب سهامداری این شرکت بورسی کوچک برآمد.
به گزارش«نساجی نیوز» سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت که مالک 11.82درصد از سهام شرکت تولید مواد اولیه الیاف مصنوعی است، در صدد فروش و خروج از ترکیب سهامداری این شرکت بورسی و کوچک برآمده است.
برهمین اساس، دوشنبه آینده مورخ 16 اسفندماه، 16 میلیون و 971 هزار و 814 سهم مواد اولیه الیاف مصنوعی به قیمت هرسهم 100 تومان و با شرایط یکجا و نقد از سوی کارگزاری خبرگان سهام روی میز فروش تابلوی معاملات بازار دوم گذاشته می شود.
این درحالی است که قیمت هرسهم این شرکت 14.8 میلیارد تومانی در 7 اسفند ماه 69 تومان بوده و با توجه به این قیمت و پیش بینی سود 21 ریالی برای هر سهم ، از نسبت قیمت به درآمد بیش از 32 مرتبه ایی برخوردار است.
در ترکیب سهامداری مواد اولیه الیاف مصنوعی شرکت پلی اکریل با 40 درصد سهامدار عمده بشمار می رود.
اواسط مهر سال گذشته هم این شرکت مستقر در اصفهان اعلام کرده بود به دلیل کاهش مقدار تحویل مواد اولیه (پارازایلین) مورد نیاز شرکت و تغییر خوراک شرکت پلی اکریل (تنها مصرف کننده داخلی دی‌ام‌تی) به منظور استفاده از مواد ارزان‌تر ، خط تولید خود را متوقف کرده است.