مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

صادرات فرش دستباف ایرانی به 95 کشور دنیا

معاون سازمان بازرگانی استان تهران؛
صادرات فرش دستباف ایرانی به 95 کشور دنیا
نساجی نیوز: معاون سازمان بازرگانی استان تهران گفت: فرش دستباف ایرانی به 95 کشور دنیا صادر می شود.
به گزارش«نساجی نیوز» هدایت حاتمی، اظهار داشت: ایران یک بازار 75 میلیون نفری است که 16میلیون خانوار در کنار جمعیتی جوان و علاقمند به ازدواج و تشکیل خانواده است. طبیعی است که فرش یکی از کالاهای مورد نیاز جامعه باشد؛ ولی واقعیت این است که بازار صادرات، متفاوت از بازار داخلی است و نوع نگاه خارجی‌ها به فرش ایرانی، با نوع نگاه هموطنانمان متفاوت است.
معاون سازمان بازرگانی استان تهران افزود: در ایران، از فرش دستباف ایرانی به عنوان زیرانداز و نه بعنوان یک کالای هنری استفاده می‌شود.
وی افزود: البته عده معدودی این کار را انجام می‌دهند و برای بسیاری از ایرانی‌ها، وجهه هنری فرش بسیار مهم است و برخی‌ها این اعتقاد را دارند که حیف است فرش ایرانی را زیر پا انداخت؛ ولی فرش در دنیا به عنوان سفیر ایران حضور دارد، اما متاسفانه در بعد داخلی مهم شمرده نمی‌شود.
معاون بازرگانی خارجی سازمان بازرگانی استان تهران گفت: فرش ایرانی در بیش از 95 کشور فرش دنیا حضور دارد و ضروری است که مردم خودمان نیز این کالا و دستاورد عظیم فرهنگی و هنری را به خوبی بشناسند. اگر از دید اقتصادی نگاه کنیم، بازارهای داخلی و خارجی ماهیتا با هم متفاوت هستند.
حاتمی گفت: هم اکنون حدود 500 میلیون دلار صادرات فرش ایرانی صورت می‌گیرد. این، عدد کمی نیست و معادل 500 میلیارد تومان است؛ این عدد را نمی توان جایگزین کرد. بنابراین باید تلاش کرد که بازار صادراتی را حفظ کرده و توسعه دهیم؛ ولی نباید از بازار فرش داخلی هم غافل شد.
وی افزود: مرکز ملی فرش ایران هم اکنون در سطح استان تهران و 13 استان کشور، جشنواره‌های فروش فرش دستباف برگزار کرده است که امیدواریم بتواند شناخت مردم از فرش را توسعه داد و همانطور که فرش ماشینی که هم‌اکنون به دلیل ارزانی، جایگزین سرسخت فرش دستباف شده است، از سوی کم‌درآمدها نیز با تعدیل قیمت مورد استفاده قرار گیرد و مردم بیشتری به سراغ فرش بیایند و شناخت آنها از فرش و این هنر کهن، بیشتر شود.
حاتمی گفت: اگر خودمان احترام این کالا را به جا نیاوریم، خارجی‌ها نیز کمتر این کار را انجام می‌دهند. بنابراین از حیث شناخت فرش در داخل باید تلاش کنیم. به هرحال برگزاری این جشنواره‌ها کار خوبی است که مرکز ملی فرش ایران در دستور کار قرار داده است و امیدواریم برگزاری آن برای اولین بار،‌ تجربه خوبی برای سال‌های بعد شود تا بتوان با دید عمیق‌تر و برنامه‌ریزی دقیق‌تر آن را برگزار کرد.
بر اساس این گزارش، اولین جشنواره‌ فروش فرش دستباف تا 22 اسفند ادامه دارد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد