مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

مشکلات صنعت نساجی اصفهان در حال برطرف شدن است

اصفهان - خبرگزاری مهر: دبیر انجمن صنایع نساجی اصفهان گفت: مشکلات صنعت نساجی این استان به تدریج در حال برطرف شدن است.

مظفر چلمغانی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه فعالیتهایی به منظور رفع مشکلات صنعت نساجی در سطح استان اصفهان انجام گرفته است، افزود: طی ماه‌های اخیر، مسئولان در حوزه‌های مختلف حمایت‌هایی را از صنایع نساجی استان اصفهان انجام داده‌اند که با این حمایت‌ها، مشکلات این صنعت نیز در حال رفع شدن است.

وی با اشاره به اینکه تسهیلات و شرایط خاصی برای اختصاص زمین به واحدهای نساجی در سطح استان اصفهان در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: بر اسـاس پیش‌بینـی‌هـای صورت گرفته، زمین‌هـای شهـرک صنعتی شمـال اصفهـان واقع در منطقـه صنعتی علـویجه بـا شرایط مطلوب و تسهیلات مناسب در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت.

دبیر انجمن صنایع نساجی اصفهان در ارتباط با شرایط واگذاری زمین‌های شهرک صنعتی شمال به متقاضیان فعال در صنعت نساجی، تصریح کرد: واحدهای عضو انجمن صنایع نساجی اصفهان می‌توانند از این شرایط استفاده کنند.

وی اضافه کرد: زمین‌های در نظر گرفته شده برای اختصاص به واحدهای نساجی فعال در استان اصفهان با 30 درصد تخفیف به متقاضیان ارائه خواهد شد که این افراد می‌توانند 10 درصد از قیمت زمین را به صورت نقد و پیش پرداخت بپردازند و مابقی مبلغ را در اقساط 36 ماهه پرداخت کنند.

چلمغانی در پاسخ به این سوال که "آیا اقساط 36 ماهه برای بازپرداخت مبلغ زمین‌های خریداری شده برای فعالان صنایع نساجی اصفهان، فشار مضاعفی را به این افراد وارد نمی‌کند"، بیان داشت: تلاش می‌کنیم تا تعداد اقساط را به 60 قسط و زمان بازپرداخت را به 60 ماه افزایش دهیم.

وی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه با پرداخت اعتبارات خاص به واحدهای نساجی استان اصفهان موافقت شده است، ادامه داد: اختصاص 30 میلیون دلار از موجودی صندوق ذخیره ارزی برای حمایت از فعالان صنعت نساجی استان اصفهان مورد موافقت قرار گرفته است.

دبیر انجمن صنایع نساجی اصفهان با اشاره به اختصاص این اعتبار به صنایع نساجی این استان، گفت: این میزان اعتبار در جلسه مسئولان صندوق ذخیره ارزی و مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک مورد موافقت قرار گرفت و با اختصاص آن موافقت شد.

تولید داربست با استفاده از نانو الیاف پلیمری برای ترمیم بافت

تولید داربست با استفاده از نانو الیاف پلیمری برای ترمیم بافت
نساجی نیوز: گروهی از محققان گروه نساجی دانشکده فنی دانشگاه گیلان طی اجرای پروژه تحقیقاتی با استفاده از نوعی پلیمر دوستدار طبیعت نانو الیافی برای تولید حسگر و ترمیم بافت تولید کردند.
به گزارش «نساجی نیوز » به نقل از مهر، سید مجتبی علیزاده دربندی، مجری طرح، با بیان اینکه برای تولید نانو الیاف روشهای مختلفی وجود دارد، اظهار داشت: متداول ترین روش تولید این نوع الیاف الکتروریسی است که در این تحقیقات که با عنوان "ساخت و تعیین مشخصه های نانوساختارهای کشسان برپایه پلی یورتان ها" اجرایی شد، از این روش استفاده شد.
وی به جزئیات این طرح، اشاره کرد و اظهار داشت: در نانوالیاف تولید شده از پلیمر "پلی یورتان" استفاده شد. این نوع پلیمر زیست تجزیه پذیر و دارای خواص کشسانی و الاستیکی بالایی است از این رو در تولید الیاف با کاربردهای مختلف به کار برده می شود.
علیزاده ادامه داد: علاوه بر پلیمر پلی یورتان از نانولوله های کربنی با وارد کردن به محلول پلیمری به عنوان تقویت کننده در کامپوزیت و بهبودخواص مکانیکی نانوالیاف استفاده شد که با ایجاد میدان الکتریکی توسط فرآیند الکتروریسی موفق به تولید نانوالیافی با قطر 68 تا 840 نانو متر شدیم.
مجری طرح یاداور شد: در این پروژه پارامترهای مختلفی از جمله تغییرات درصد نانولوله های کربنی و تغییرات ولتاژ اعمالی مورد مطالعه قرار گرفت ضمن آنکه در انجام مراحل فرایند ریسندگی با استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی چون میکروسکوپ الکترونی عبوری (TEM)، میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM) و استحکام سنجی و رساناسنجی خواص الیاف نیز بررسی شد.
علیزاده به بیان نتایج به دست آمده از این مطالعه پرداخت و گفت: نتایج تحقیقات نشان داد که هر چه میزان نانولوله های کربنی بیشتر باشد خواص مکانیکی و الکتریکی الیاف افزایش می یابد.
این محقق به کاربردهای الیاف تولید شده اشاره و اضافه کرد: عمده کاربردهای نانو الیاف های تولید شده در حسگرهای کرنش و بخش پزشکی است. این نانو الیاف به عنوان داربست می تواند در ترمیم بافت مورد استفاده قرار گیرد.
وی همچنین از کاربردهای صنعتی این نانو الیاف خبر داد و یاداور شد: این نانو الیاف همچنین می تواند در نانو فیلتراسیون به کاربرده شود.
به گفته وی این پروژه تحقیقاتی با راهنمایی مهدی نوری اجرایی شد.

ساخت نخستین فرش نامرئی‌کننده جهان با همکاری یک دانشمند ایرانی

ساخت نخستین فرش نامرئی‌کننده جهان با همکاری یک دانشمند ایرانی
نساجی نیوز: تیمی از محققان دانشگاه برکلی آمریکا شامل یک محقق پست دکتری ایرانی موفق به ساخت یک فرش نامرئی‌کننده شده‌اند.
به گزارش «نساجی نیوز» به نقل از ایسنا، دکتر مجید غرقی با همراهی شش پژوهشگر دیگر در دانشگاه کالیفرنیا در برکلی توانسته‌اند از یک شیوه جدید برای پنهان کردن اجسام در زیر لایه‌ای موسوم به فرش پوششی استفاده کنند.
به گفته این محققان، تا پیش از این پنهان کردن اجسام در فرکانس‌هایی که با چشم انسان قابل مشاهده نبودند، انجام شده‌ بود. بیشتر شنل‌های نامرئی‌کننده پیشین از متامواد فلزی برای پوشش‌دهی در فرکانس‌های ریزموج استفاده کرده‌اند اما در فرکانس‌های نوری، فلز میزان زیادی از نور را جذب کرده و منجر به از بین رفتن بخش قابل توجهی از فلز می‌شود. برای فرکانس‌های مادون قرمز نیز این محققان و سایر دانشمندان باید شنل‌های عایق طراحی می‌کردند.
اخیرا محققان دانشگاه بیرمنگام از بلورهای تک محور به عنوان مواد پوشاننده استفاده کرده‌اند که می‌تواند عمل پوشش‌دهی را تنها در قطب خاصی از فرکانس نور مرئی انجام دهد.
این پژوهشگران در تحقیقات خود از شیوه‌ای موسوم به نگاشت شبه همایند (QCM) برای پنهان کردن یک شی یا طول 300 نانومتر و عرض شش میکرون در زیر یک «فرش پوشش‌دهنده» بازتابنده استفاده کردند.
این فرش از لحاظ ظاهری مانند یک آینه نوری صاف است، از این رو جسم و برآمدگی آن در زیر فرش در نور مرئی قابل مشاهده نخواهد بود.
به گفته شیانگ‌ژانگ، رهبر این تحقیقات، فرش پوششی بدین معنی است که می‌توانید یک شی‌را در زیر یک لایه که در این پژوهش با عنوان فرش نامیده شده‌است پنهان کنید. این فرش مانند آینه به نظر رسیده و برآمدگی حاصله از وجود جسم در زیر آن به هیچ وجه در نور مرئی قابل مشاهده نیست.
در این پژوهش، محققان یک موج‌بر نیترید سیلیکون را در یک بستر شفاف اکسید سیلیکون نانوحفره قرار دادند که به طور ویژه‌ای برای برخورداری از ضریب شکست پایین‌تر از موج‌بر ساخته شده بود. آنها با استفاده از شیوه نانوساخت، ‌حفره‌های ریز را درون نیترید قرار داده تا یک طرح مطلوب را بدست آورده و به موج‌بر، ویژگی‌ شاخص شکست شنل پوشاننده را بدهند.
این شیوه جدید علاوه بر پوشش‌دهی، گامی مهم را در جهت اجرای سازه‌های انتقال نوری در طیف مرئی برداشته است.
محققان با استفاده از شیوه انتقال نوری می‌توانند نور را بر استفاده‌های کاربردی مانند میکروسکوپ‌ها و رایانه‌های قدرتمند آماده کنند.
بر اساس این گزارش، مجید غرقی که متولد 1356 تهران است، پس از پایان تحصیلات متوسطه در دبیرستان استعدادهای درخشان علامه حلی تهران در سال 74 با رتبه پنج وارد دانشگاه شده و تحصیلات کارشناسی و کارشناسی ارشد را در رشته الکترونیک در دانشگاه صنعتی شریف به پایان برده و از سال 81 (2003) به عنوان دانشجوی دکتری در رشته الکترونیک در دانشگاه واترلو کانادا تحصیل کرده است.
کسب «اسکولارشیپ» تحصیلی دانشگاه واترلو، جایزه یادبود دکتر Chandrashekar دانشگاه واترلو (2005-2006) و جایزه برتر Sandford Fleming Foundation (سال 2005) از جمله جوایز و افتخارات علمی این پژوهشگر جوان ایرانی است که در حال حاضر دوره پسا دکتری خود را زیرنظر دکتر شیانگ‌ژانگ در دانشگاه برکلی می‌گذراند.

سهم صفر درصدی فرش از صادرات استان همدان

سهم صفر درصدی فرش از صادرات استان همدان
نساجی نیوز: فرش دستباف همدان چندسالی است که از وضعیت مطلوب گذشته خود فاصله گرفته و همچنان با مشکلات موجود بر سر راه تولید و صادرات دست و پنجه نرم می کند به طوری که در سه ماه نخست امسال صادرات آن به صفر رسید.
به گزارش «نساجی نیوز» به نقل از مهر، سابقه هزاران ساله فرش ایرانی بر هیچ کسی پوشیده نیست و هرجا دامپروری و کشاورزی رواج داشته این هنر نیز رشد کرده به طوری که فرش را شناسنامه هنر ایرانی می دانند چرا که تجلی هنر دستان زنان و مردان هنرمند در تار و پود فرش ایرانی است.
در این خصوص فرش همدان نیز مانند دیگر مناطق کشور از ویژگی های خاصی برخوردار است و بیشتر نامگذاری ها که شناسنامه فرش شده است با توجه به نام روستا و شهری که قالی در آن بافته شده صورت گرفته است مانند فرش درگزین، مهربان، انجلاس، فس، اسدآباد، گنده جین، ملایر و کبودرآهنگ که هریک دارای تفاوت ها و ویژگی هایی در نقش، طرح و اندازه است.
اما آنچه در این گزارش به آن پرداخته می شود، اینکه چه بر سر این صنعت ارزشمند آمده که این روزها حال و روز خوشی ندارد و کم کم از صحنه رقابت با کالاهای صادراتی دور می شود؟!
به راستی مشکل کجاست و مسئولان برای رونق دوباره فرش دستباف همدان که شهرتی ملی دارد چه تدابیری اندیشیده و چه اقداماتی را انجام داده اند؟
ادامه مطلب ...

ساخت نخستین حسگر هشداردهنده برای ماسک‌های تنفسی

ساخت نخستین حسگر هشداردهنده برای ماسک‌های تنفسی
نساجی نیوز: گروهی از محققان با استفاده از نانوساختارهای کربنی موفق به ساخت نوعی حسگر جدید شدند که می‌تواند هنگامی که فیلتر کربنی ماسک‌های تنفسی به حد خطرناکی از اشباع می‌رسد، به کاربران هشدار دهد.
به گزارش «نساجی نیوز» به نقل از ایسنا، امدادگران معمولا با پوشیدن ماسک‌هایی که داخل آن با نوعی ذغال فعال پر شده و مانع عبور گازهای سمی می‌شود، خود را در برابر گازهای سمی غالبا ناشناس محافظت می‌کنند. اما اگر فیلتر درون این ماسک‌ها به حد اشباع برسد، کارایی لازم خود را از دست خواهد داد. تا کنون راهکاری برای تعیین این‌که چه موقع چنین اتفاقی روی می‌دهد، وجود نداشت زیرا این زمان به میزان استفاده کاربر از آن متغیر بستگی دارد.
در روش اخیر، محققان با تعبیه نانوالیاف کربنی در بلورهای فوتونیکی متخلخل که طول موج‌ها یا رنگ‌های معینی از نور را منعکس می‌کنند، حسگرهایی ساختند که بر خلاف کربن‌های معمولی دارای رنگ‌های متغیری بوده؛ به‌ طوری‌که تغییر رنگ آن هنگام جذب مواد شیمیایی، نشانه‌ای از میزان توانایی فیلتر در جذب مواد بیشتر است.
به گفته مایکل سیلور، این حسگر جدید کوچک، حساس، ارزان و کم مصرف همان چیزی است که مؤسسه ملی امنیت و سلامت شغلی آمریکا مدت‌ها به‌ دنبال آن بوده است. نانو الیاف موجود در این حسگر به‌ دلیل برخورداری از ساختاری مشابه با ذغال فعال موجود در ماسک‌های تنفسی، عملکرد مشابهی در جذب آلاینده‌های آلی دارند، ضمن آن‌که این حسگر قادر است اطلاعات دقیق‌تری در خصوص میزان مواد جذب شده توسط این فیلترهای کربنی بدهد.
گزارشی از یافته‌های این محققان در شماره جدید نشریه «مواد پیشرفته» (Advanced Materials) منتشر شده است.

سمنان به بزرگترین تولیدکننده پارچه پرده ای در کشور تبدیل می شود

سمنان به بزرگترین تولیدکننده پارچه پرده ای در کشور تبدیل می شود
نساجی نیوز: به زودی بزرگترین طرح تولید پارچه پرده ای با ظرفیت 2.7 میلیون متر مربع در سال در شهرک صنعتی سمنان راه اندازی می شود.
به گزارش «نساجی نیوز» به نقل از موج، غلامرضا کرامتی فرد معاون سرمایه گذاری های صنعتی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، با اعلام این خبر گفت: محصولات شرکت مزبور تحت لیسانس یک شرکت معتبر ترکیه ای تولید شده و کیفیت آن مطابق با استانداردهای روز جهانی است.
وی اضافه کرد: شریک این پروژه، شرکت نساجی تکرک اوغلو تکستایل اینداستریال است که محصولات آن با برند الگانت به 44 کشور جهان صادر می شود.
به گفته کرامتی فرد، این طرح با سرمایه گذاری حدود 190 میلیارد ریال، سبب اشتغال 195 نفر بصورت مستقیم در سمنان خواهد شد.
معاون ایدرو اضافه کرد: با توجه به کیفیت ممتاز محصولات، یکی از مهمترین اهداف اجرای پروژه مذکور، توسعه صادرات محصولات این شرکت به کشورهای منطقه است.
وی خاطرنشان کرد: این شرکت با بهره مندی از فناوری روز دنیا و کیفیت و قیمت مناسب در مقایسه با رقبا، علاوه خودکفایی کشور در زمینه تولید پارچه پرده ای، نقش مهمی در جلوگیری از خروج ارز از کشور ایفا می کند.

سرمایه‌گذار خارجی مشکل نساجی را حل می‌کند؟

برای احیای نساجی مازندران سرمایه‌گذار خارجی  دعوت به همکاری شده که به بازارهای جهانی متصل است و دستش در بحث صادرات بسیار باز است. اینها معیارهایی است که می‌تواند ما را از هم اکنون به موفقیت این سرمایه‌گذار و پیشرفت نساجی در استان مازندران امیدوار کند.

 
اکبری تالارپشتی، نماینده قائم شهر در مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت کنونی کارخانه نساجی مازندران با بیان مطلب بالا گفت: فضای کارخانه آماده شده و سرمایه‌گذار در حال سفارش و وارد کردن ماشین آلات مورد نیاز است.  ماشین آلات دوخت خریداری شده و آموزش‌های این بخش تا دو هفته آینده آغاز خواهد شد.
 
وی درباره رشد صنعت در مازندران نیز اظهار داشت: محرومیت صنعت در مازندران به دلیل ظرفیتهای بالای کشاورزی در استان بوده است. اما متأسفانه در کنار این محرومیت، حتی در زمینه صنایع تبدیلی که مربوط به کشاورزی است هم حرکت جدی صورت نگرفت.

 تالارپشتی درباره شهرک های صنعتی مازندران گفت: شهرک‌های صنعتی با تمام ظرفیت فعالیت و تولید نمی کنند. به جرئت می‌توان گفت بسیاری از کارخانه‌های استان تنها از 20 تا 30 درصد ظرفیتشان بهره می‌برند که اگر تولید آنها با ظرفیت کامل صورت بگیرد، می‌تواند تحولی در استان ایجاد کند.
وی درباه  دلایل عدم تولید با ظرفیت حداکثری کارخانه‌ها گفت: این موضوع دلایل متعددی دارد که از آن جمله میتوان به غنی نبودن بنیه مالی سرمایه‌گذاران اشاره کرد. برای احداث کارخانه در این شهرک‌ها گاه اشخاصی می‌آیند که از بنیه مالی مطلوب صنعت برخوردار نیستند و بیشتر زمان آنها در بانکها برای دریافت وام میگذرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به راه‌کارهای کاهش این مسائل اشاره و تصریح کرد: یکی از مهمترین راهکارها ایجاد بستر مناسب برای ورود سرمایه‌گذار خارجی است. 
 
وی درباره تصویب موادی در برنامه پنجم برای سهولت در سرمایه‌گذاری ها اظهار داشت: ماده 68 مکرر 7  اتاق بازرگانی صنایع و معادن را وارد می‌کند تا روی مشوق‌ها کار کنند و موانع سرمایه‌گذاری و مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد را مرتفع سازد.  همچنین در ماده 68 مکرر 6 هم راهکارهایی برای تشکیل شورای مشورتی در اتاق بازرگانی ارائه شده است. در این شورای مشورتی 10 وزیر و معاون رئیس‌جمهور، دو نماینده از قوه قضائیه، دو نماینده از قوه مقننه، شهردار تهران و گروهی دیگر عضو هستند.
 
وی افزود: در ماده 68 مکرر10 در بند 5 هم این مجوز صادر شده که شرکتهای بخش خصوصی بتوانند در عرصه بین‌المللی وارد شوند.

تشکیل ستاد نشان تجاری لباس های ورزشی بانوان اسلامی

تشکیل ستاد نشان تجاری لباس های ورزشی بانوان اسلامی
نساجی نیوز: اولین نشست هم اندیشی معاونت ورزش بانوان کشور در راستای هدف گذاری سیاست های اجرایی و کلان جهت ثبت برند پوشش ورزشی زنان مسلمان تشکیل شد.
به گزارش «نساجی نیوز» به نقل از ایلنا، اولین نشست هم اندیشی معاونت ورزش بانوان کشور با حضور تنی چند از مدیران برندها و تولیدکنندگان پوشاک ورزشی داخلی(مجید اسپرت، ایدوآل، امینی و پیشکوه و...) در راستای هدف گذاری سیاست های اجرایی و کلان جهت ثبت برند پوشش ورزشی زنان مسلمان تشکیل شد.
در این نشست معاون ورزش بانوان تاکید کرد: از برندهای داخلی در خصوص طراحی و تولید پوشش ورزشکاران زن بر اساس استاندارهای بین الملی و ارزش های اسلامی حمایت می کنیم.
‌مرضیه اکبر آبادی افزود: با اینکه ورزشکاران ایرانی طی 30سال گذشته بارها از لباس های ورزشی ویژه زنان مسلمان در عرصه های مختلف ورزشی استفاده کرده اند،‌ اما به نظر می رسد دست هایی در کار است تا مانع معرفی و شناخته شدن این لباس ها شود که توسط طراحان ایرانی طراحی شده است.
وی با اشاره به اینکه مجامع ورزشی جهانی تمایلی به معرفی این نشان تجاری یا موضوع لباس های ورزشی ویژه بانوان مسلمان را ندارند گفت: بر همین اساس ستاد نشان تجاری لباس های ورزشی بانوان اسلامی تشکیل خواهد شد.
اکبر آبادی افزود: بسیاری از زنان مسلمان به دلیل حفظ حجاب، ورزش قهرمانی را کنار گذاشته و برخی دیگر حجاب را فدای ورزش قهرمانی کرده اند، اما با این وجود برخی به محض دیدن لباس ورزشی مناسب از آن استقبال و الگوبرداری کرده اند
وی اکبر آبادی هدف از تشکیل این ستاد را حضور هر چه بیشتر رشته های ورزشی در عرصه های جهانی و بین المللی داسنت و افزود نباید بگذاریم نتایج و حاصل تلاش مان در جهت طرح و تهیه لباس های ورزشی ویژه زنان توسط کشورها یا شرکت های خارجی با نام آنان مطرح و معرفی شود.