مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

ترکیه چگونه غول نساجی و پوشاک جهان شد؟

صنعت نساجی ایران و همتای ترک آن تا همین چند دهه پیش وضعیتی تقریبا مشابه یکدیگر داشتند و حتی در دوره ای صنعت نساجی ایران بسیار جلوتر از رقیب خود در کشور همسایه بود. اما چه شد که طی دوره ای چند ساله صنعت نساجی ترکیه ضمن پیشی گرفتن از رقیب ایرانی خود به یکی از غول های دنیا تبدیل شد.

دولت ترکیه صنعت نساجی و پوشاک این کشور را به عنوان یکی از صنایع استراتژیک خود تعریف کرده و از آن به صورت ویژه حمایت می کند.

محصولات صنعت نساجی و پوشاک ترکیه هم اکنون در بازارهای سراسر جهان به فروش می روند و این کشور هدف گذاری کرده که صادرات ۲۰ میلیارد دلاری فعلی خود را در این حوزه به بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار طی ۱۵ سال آینده برساند.

ادامه مطلب ...

ضعف زیرساخت‌ها عمده مشکل صنعت چرم و کفش است

رییس انجمن کارآفرینان کفش تبریز با انتقاد از بی توجهی مسئولین در اجرای طرح نوسازی صنعت چرم و کفش، گفت: طرح نوسازی صنعت چرم و کفش تبریز در بروکراسی اداری گرفتار شده است.

احمد خادم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه آذربایجان شرقی، توضیح داد: تدوین طرح 12 بندی نوسازی صنعت چرم و کفش آذربایجان شرقی از جمله مصوبات دور سوم سفر ریاست جمهوری به استان است؛ با وجود ابلاغ این طرح در فروردین سال 89، به تمامی دستگاه‌های اجرایی ذیربط در استان، این طرح در اجرا دچار برورکراسی اداری شده و از دید مسئولان مغفول مانده است.

ادامه مطلب ...

الیاف شفابخش برای درمان سریع زخم‌های دیابت

الیاف شفابخش برای درمان سریع زخم‌های دیابت
نساجی نیوز: پزشکان در یک آزمایش بالینی جدید دریافته‌اند که با استفاده از نوعی الیاف شیشه‌ای – پنبه‌ای می‌توان به ترمیم و بهبود سریعتر زخم‌های دیابت کمک کرد.
به گزارش «نساجی نیوز» به نقل از ایسنا، این ماده که از الیاف بسیار ظریف «شیشه بورات» تهیه می‌شود طی پنج سال گذشته از سوی متخصصان دانشگاه «میسوری» تحت بررسی و آزمایش بوده است.

این متخصصان متوجه شدند از 12 بیماری که در این آزمایشات شرکت کرده بودند، هشت بیمار پس از استفاده از این ابزار درمان جدید، شاهد درمان سریعتر زخم‌هایشان بودند. این زخم‌ها بر اثر بیماری دیابت بروز می‌کنند.

بنا بر گزارش روزنامه واشنگتن پست، این آزمایشات در مرکز پزشکی منطقه‌ای «فلپس» انجام گرفته است.

نتایج آزمایشات نشان داد که شیشه‌های بورات خیلی سریع با مایعات بدن واکنش نشان می‌دهند. این الیاف وقتی حل می‌شوند عناصری را به داخل بدن آزاد می‌کنند که موجب تحریک بدن و تولید عروق خونی جدید می‌شوند. وجود ذخیره خونی بهتر در محل جراحت و زخم، موجب ترمیم سریعتر آن می‌شود.

پارچه های ضد بمب

پارچه های ضد بمب
نساجی نیوز: یک مرکز تحقیقاتی در انگلیس، فعالیت خود را به آزمایش بر روی مواد منفجره متمرکز کرده است که در نوع خود آزمایشی منحصر بفرد به حساب می آید.
به گزارش «نساجی نیوز» به نقل از جام نیوز، هماهنگ کننده و برنامه ریز پروژه کیسه پرواز آزمایش بر روی مواد منفجره، می گوید: در این آزمایش می خواهیم میزان کارایی اولین نمونه کیسه را بررسی کنیم که شامل انفجار، تکه تکه شدن محتوای داخل آن و همنیطور انتشار گازهای ناشی از انفجار است.

برای این منظور، پژوهشگران محفظه ای پارچه ای طراحی کرده اند تا از طریق آن، از پیامدهای انفجار بمبهای کوچک جاسازی شده در چمدانها پیشگیری کنند.

جیم وارن، مهندس انفجار می گوید: در اینجا یک نمونه چمدانی داریم که بطور معمول مردم برای گذراندن تعطیلات آن را با خود می برند و اغلب پر است از لباس و چیزهای دیگر. درون این چمدان ما یک ماده منفجره جاسازی کرده ایم، شبیه آنچه در روزهای گذشته، فرودگاههای بسیاری را در معرض تهدید قرار داده بود. ما آن را در داخل محفظه قرار می دهیم.

دوناتو زانگای در توضیح طراحی این کیسه می گوید: محفظه مورد آزمایش از ترکیبی از لایه های مختلف منسوجات فنی تهیه شده است که هریک ویژگی خاص خود را داراست. برخی پارچه ها در مکان های مختلفی قرار داده شده اند تا در جریان انفجار، در برابر نفوذ تکه های در حال پرتاب، مقاومت داشته باشند. برخی دیگر از پارچه ها طوری طراحی شده اند که بتواند بدون پاره شدن، تغییر شکل دهند. علاوه بر این، یک پوشش داخلی تهیه کرده ایم برای برآورده ساختن دو منظور: اول برای نگهداری و حفظ گازهای تولید شده در جریان انفجار و دوم برای تقویت مقاومت کل سازه، به طوری که این پوشش، ترکیبی از لایه های انعطاف پذیر را در داخله محفظه فراهم سازد.

پس از انفجار آزمایشی، چمدانهای آسیب دیده را خارج می کنیم و جای آنها را با چمدانهای جدید پر می کنیم و آماده می شویم برای انفجار دوم. میزان انفجار در دومین آزمایش، 50 درجه افزایش می یابد.

دانشمندان درصدد آن هستند که بفهمند بطور معمول در جریان انفجار چه بر سر چمدانها می آید. همانطور که دوناتو زانگایی می گوید: این واقعا همان چیزی است که این پروژه تحقیقاتی در پی کشف آن است. ما واقعا می خواستیم یک نمونه اولیه از این کیسه را تولید کنیم تا امکان آزمایش آن را برای خطوط هوایی فراهم سازد. بنابراین ما نمونه ای کامل و تمام عیار از آن را تولید کرده و مورد آزمایش قرار دادیم و دریافتیم که واقعا برای خطوط هوایی وسیله مفیدی است، که البته می تواند به همراه چمدانها بار زده شود و از سوی دیگر به راحتی قابل استفاده بوده و نیازی به مهارت خاصی ندارد.

شرکتهای هوایی، مصرف کننده نهایی این محفظه های پارچه ای هستند و کارکنان محلی در تولید و بهبود آن نقش اصلی را بر عهده دارند تنها به یک دلیل و منظور: درآخرین آزمایش، تمام آنچه در آزمایش اول انجام شده بود اینجا دوبرابر سخت تر خواهد بود. پژوهشگران در نزدیکی مخزن جای می گیرند و دوربین علمی ثبت تمامی جزئیات را نیز آماده می کنند.

آزمایش محفظه های پارچه ای ضد بمب موفقیت آمیز است و به گفته دانشمندان، آزمایش مذکور اولین گامی است که نقش پارچه های ضد بمب را در فراهم ساختن امنیت پروازها تایید می کند.

صادرات یک میلیارد و 500 میلیون دلاری صنعت نساجی

طی سال جاری محقق می شود:
صادرات یک میلیارد و 500 میلیون دلاری صنعت نساجی
نساجی نیوز: مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن وتجارت، از برنامه ریزی برای صادرات یک میلیارد و 500 میلیون دلار انواع منسوجات و محصولات صنایع نساجی در سال جاری خبر داد.
به گزارش «نساجی نیوز» به نقل از ایرنا، مهندس مهدی اسلام پناه افزود: رشد تولیدات این صنعت در داخل کشور منجر به آن شده تا علاوه بر تامین نیاز داخل شاهد صادرات انواع محصولات نساجی به سایر کشورها باشیم.

وی با اشاره به اینکه این صنعت به عنوان چهارمین صادرکننده غیرنفتی کشور محسوب می‌شود، براهمیت هر چه بیشتر ایجاد فضای کسب وکار و رقابتی در این حوزه تاکید کرد.

مهندس اسلام پناه گفت: در حال حاضر جایگاه کشور در زمینه تولید وصادرات انواع محصولات نساجی و پوشاک بهبود پیدا کرده اما تا رسیدن به جایگاه مطلوب باید تلاش بیشتری صورت گیرد.

وی میزان صادرات صنعت نساجی را در سال گذشته بالغ بر یک میلیارد و 300 میلیون دلار ذکر کرد و گفت: برای داشتن حضوری موثر در بازارهای داخلی و خارجی باید در زمینه کیفی سازی بیشتر کالاها برنامه ریزی بیشتری انجام شود.

وی همچنین با تاکید بر این مطلب که طی سال های اخیر روند تولید، افزایش خوبی داشته، اظهار داشت: براساس آماری که از کالاها و واحدهای منتخب گردآوری شده طی سال گذشته در هیچ کالایی کاهش تولید وجود نداشته بلکه متوسط تولید نیز بالای 55 درصد رشد داشته است.

مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه به موضوع واردات بی رویه کالاها ومحصولات نساجی و پوشاک اشاره کرد و افزود: علی رغم شایستگی های فراوان این صنعت در داخل کشور همچنان با واردات غیرمجاز محصولات نساجی در این بخش مواجه هستیم.

وی تصریح کرد:‌ دیگر صنایع مادر با آسیب هایی که این صنعت از داخل یا خارج از کشور مواجه هست کمتر مواجه اند که این موضوع باید در زمینه های قانون گذاری و تدوین سیاست های کاری مورد توجه ویژه قرار گیرد.

این مقام مسئول حضور انجمن ها وتشکل های قوی در این صنعت را نقطعه عطفی در پیشبرد اهداف کمی وکیفی برشمرد و گفت: در زمان حاضر 10 هزار واحد صنعتی فعال دراین عرصه مشغول به فعالیت هستند که با حمایت و راهبری این انجمن ها بسیاری از مسائل و موضوعات خود را پیگیری و به انجام می‌رسانند.

دانلود کتاب مرجع تکنولوژی نساجی-بافندگی

دانلود کتاب مرجع تکنولوژی نساجی-بافندگی

Reference Books of Textile Technologies - Weaving

By

Giovanni Castelli

Salvatore Maietta

Giuseppe Sigrisi

Ivo Matteo Slaviero

در این کتاب ابتدا به مرحله ی مقدمات بافندگی پرداخته و ماشین ها و روش های چله پیچی مستقیم و بخشی را کامل همراه با تصاویر گویا توضیح داده است. در ادامه به ماشین های بافندگی پرداخته و انواع ماشین های بافندگی شامل راپیر ، پروژکتایل، جت هوا ، جت آب و ماشین های بافندگی خاص را معرفی کرده است.

دانلود این کتاب بسیار جالب را به شما پیشنهاد می کنیم.

در ادامه فهرست مطالب کتاب مرجع تکنولوژی نساجی-بافندگی را می بینید.

ادامه مطلب ...

دانلود کتاب خصوصیات فیزیکی الیاف نساجی چاپ چهارم

Physical properties

of textile fibres

Fourth edition

W. E. Morton and J. W. S. Hearle

در این کتاب 740 صفحه ای شما به طور کامل با ساختمان داخلی الیاف آشنا می شوید . در ادامه خصوصیات فیزیکی الیاف برریس شده و روش های اندازه گیری هر خصوصیت مانند کشش و جذب رطوبت همراه با وسایل و نمودارها و جداول به طور کامل شرح داده می شود.

این منبع بسیار مناسبی برای دروس ساختمان فیزیکی الیاف و فیزیک الیاف می باشد.

دانلود در ادامه...

ادامه مطلب ...

دانلود کتاب هندبوک شیمی الیاف

دانلود کتاب هندبوک شیمی الیاف

Handbook of

Fiber

Chemistry

Third Edition

شاید این کتاب در بین کتاب های نساجی که در گیل تکس برای دانلود  قرار دادیم بهترین باشد.


در این کتاب هزار صفحه ای به بررسی تمام الیاف طبیعی و مصنوعی به طور کامل پرداخته است.

به نظر من داشتن این هندبوک برای هر نساج لازم است تا در موقع ضرورت به آن رجوع کند.

دانلود در ادامه...

ادامه مطلب ...