مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

ارائه تسهیلات نوسازی به صنعتگران بخش نساجی زنجان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان از ارائه تسهیلات نوسازی به صنعتگران بخش نساجی خبر می‌دهد
زنجان، یکی از قطب‌های صنعت نساجی کشور، سال‌های زیادی است که چشم‌انتظار دست نوازشگری برای رهایی از موقعیت کنونی‌اش است. صنعتی که مشکلات درهم‌تنیده‌اش دست و پای صنعتگران را گرفته و موجب شده است در سال‌های اخیر چراغ 50 درصد از واحدهای صنعتی نساجی در این استان خاموش شود. خیلی از صنعتگران بنام این بخش معتقدند اگر دولت چاره‌‌ای برای رفع بحران‌های پیش‌ روی صنعت نساجی نیندیشد تا چند سال آینده چیزی جز نام این صنعت برای زنجان باقی نمی‌ماند. طی سال‌های اخیر تلاش بخش دولتی برای نجات صنعت نساجی بیشتر شده و نور امید را میان صنعتگران این بخش روشن کرده است. گفت‌وگوی همشهری را با ناصر فغفوری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت زنجان دراین‌باره بخوانید.
  
وضع صنعت نساجی زنجان را چطور ارزیابی می‌کنید؟
زنجان یکی از قطب‌های بزرگ صنعت نساجی کشور است که 60 درصد صنایع قدرتمند ایران را در خود جای داده و بستر اشتغال را برای 5 هزار نفر ایجاد کرده است. این صنعت در استان ما تاریخچه‌ای کهن دارد. چنین ظرفیتی در کنار تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی پیش روی کشور نمی‌تواند از گزند آسیب‌ها دور باشد.

چرا با وجود اصفهان باز هم علاقه‌مندان سرمایه‌گذاری در صنعت نساجی زنجان را ترجیح می‌دهند؟
یکی از مهم‌ترین دلایل استقبال سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت نساجی شرایط ویژه آب و هوایی منطقه است. در واقع این ظرفیت موجب شده است هزینه‌های سرمایه‌گذاری در صنعت نساجی زنجان مقرون به صرفه‌تر از سایر استان‌ها باشد. دلیل دیگر، کارنامه درخشان صنایعی است که در این حوزه فعالیت دارند. ما در زنجان تاریخچه غنی و ارزشمندی داریم که برای فعالان و سرمایه‌گذاران این بخش بی‌اهمیت نیست.

مهم‌ترین مشکل پیش روی این صنعت در زنجان چیست؟
فرسودگی ماشین‌آلات مهم‌ترین مساله و مشکل فراروی صنعت نساجی زنجان است که موجب شده توان رقابت صنعتگران ما در قیاس با رقیبان خارجی کاهش یابد. از سوی دیگر، قاچاق محصولات نساجی به کشور مشکل دیگر ماست.

برای رفع این چالش‌ها چاره‌ای اندیشیده‌اید؟
ما روند نوسازی این ماشین‌آلات را آغاز و تلاش کرده‌ایم با ارائه تسهیلات مناسب به صنعتگران بستر نوسازی کامل این ماشین‌آلات فراهم شود.

مهم‌ترین پروژه‌ای که در این بخش دراستان در حال انجام است، چیست؟
مهم‌ترین پروژه واحد نساجی سرجین است. این پروژه با سرمایه‌گذاری حدود 6 هزار میلیارد ریال در حال اجراست. با بهره‌برداری از این واحد صنعتی پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال بیش از 2 هزار فرصت شغلی جدید در استان ایجاد شود.

چرا صنعت نساجی به عنوان مهم‌ترین اولویت توسعه صنعتی در زنجان مد نظر است؟
به دلیل اشتغال‌زایی بالا و کم‌هزینه بودن این صنعت است. ضمن این‌که از همه مهم‌تر ما در زنجان شاهد فعالیت یک زنجیره تولید کامل در بخش صنعت نساجی هستیم. توجه به این موضوع موجب می‌شود ما به جای صرف وقت و هزینه برای ایجاد زیرساخت‌ها و زنجیره تولید همه اهداف خود را در این بخش روی افزایش سرمایه‌گذاری‌ متمرکز کنیم.

برای رونق صنایع دیگر در زنجان هم برنامه‌ای دارید؟
با آغاز ثبت‌نام طرح رونق تولید در استان از اواخر شهریور امسال، 84 واحد صنعتی برای بهره‌مندی از این تسهیلات ثبت‌نام کرده‌اند. از این میان 69 واحد صنعتی به بانک‌های عامل معرفی و از این تعداد 7 واحد صنعتی موفق به دریافت بیش از 70 میلیارد ریال اعتبار رونق صنایع شدند.

چند واحد صنعتی دیگر قرار است از این تسهیلات بهره‌مند شوند؟
تعداد واحدهای صنعتی که پرونده درخواستی‌شان مورد بررسی قرار نگرفته، 55 واحد صنعتی است.

در فهرست بهره‌مندان این تسهیلات واحدهای صنعتی نیمه‌تمام هم قرار دارند؟
بله؛ این تسهیلات که در قالب سرمایه در گردش است، به واحدهای فعال و طرح‌های نیمه‌تمامی تعلق می‌گیرد که از 60 درصد پیشرفت فیزیکی بهره‌مندند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد