مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

ساخت نخستین حسگر هشداردهنده برای ماسک‌های تنفسی

ساخت نخستین حسگر هشداردهنده برای ماسک‌های تنفسی
نساجی نیوز: گروهی از محققان با استفاده از نانوساختارهای کربنی موفق به ساخت نوعی حسگر جدید شدند که می‌تواند هنگامی که فیلتر کربنی ماسک‌های تنفسی به حد خطرناکی از اشباع می‌رسد، به کاربران هشدار دهد.
به گزارش «نساجی نیوز» به نقل از ایسنا، امدادگران معمولا با پوشیدن ماسک‌هایی که داخل آن با نوعی ذغال فعال پر شده و مانع عبور گازهای سمی می‌شود، خود را در برابر گازهای سمی غالبا ناشناس محافظت می‌کنند. اما اگر فیلتر درون این ماسک‌ها به حد اشباع برسد، کارایی لازم خود را از دست خواهد داد. تا کنون راهکاری برای تعیین این‌که چه موقع چنین اتفاقی روی می‌دهد، وجود نداشت زیرا این زمان به میزان استفاده کاربر از آن متغیر بستگی دارد.
در روش اخیر، محققان با تعبیه نانوالیاف کربنی در بلورهای فوتونیکی متخلخل که طول موج‌ها یا رنگ‌های معینی از نور را منعکس می‌کنند، حسگرهایی ساختند که بر خلاف کربن‌های معمولی دارای رنگ‌های متغیری بوده؛ به‌ طوری‌که تغییر رنگ آن هنگام جذب مواد شیمیایی، نشانه‌ای از میزان توانایی فیلتر در جذب مواد بیشتر است.
به گفته مایکل سیلور، این حسگر جدید کوچک، حساس، ارزان و کم مصرف همان چیزی است که مؤسسه ملی امنیت و سلامت شغلی آمریکا مدت‌ها به‌ دنبال آن بوده است. نانو الیاف موجود در این حسگر به‌ دلیل برخورداری از ساختاری مشابه با ذغال فعال موجود در ماسک‌های تنفسی، عملکرد مشابهی در جذب آلاینده‌های آلی دارند، ضمن آن‌که این حسگر قادر است اطلاعات دقیق‌تری در خصوص میزان مواد جذب شده توسط این فیلترهای کربنی بدهد.
گزارشی از یافته‌های این محققان در شماره جدید نشریه «مواد پیشرفته» (Advanced Materials) منتشر شده است.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد