مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

انتشار ژورنال مد و لباس از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد

معاون امور هنری، خبر داد:
انتشار ژورنال مد و لباس از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد
نساجی نیوز: معاون هنری وزارت ارشاد گفت: فرهنگ هر جامعه‌ای مولفه‌های متفاوتی دارد که برگرفته از شاخص‌های مختلفی است، مهمترین شاخص‌های پوشاک یک قوم است.
به گزارش«نساجی نیوز» حمید شاه‌آبادی در نشست خبری اولین نمایشگاه طراحان برتر و تولید‌کنندگان پوشاک ایرانی اسلامی، در معاونت هنری برگزار شد، در سخنانی مطرح کرد: پوشاک هر قوم ارتباط مستقیمی با فرهنگ‌پذیری دارد،‌ پوشاک هم بر قوم تاثیر می‌گذارد و هم تاثیر می‌پذیرد.
معاون امور هنری خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی در سال 85 قانونی را در مورد لباس تدوین کرد که فرآیند پیچیده‌ای داشت و در سال 87 منجر به تصویب‌نامه از هیات وزیران شد که تکلیف دستگاه‌های مختلف را مشخص می‌کرد.

او با بیان اینکه گام‌های اجرایی را تا حدودی برداشتیم، عنوان کرد: 2 اقدام عملی را در سال 89 آغاز کردیم و امیدواریم تا پایان سال این طرح را تکمیل‌تر کنیم مانند بحث نشست‌های تخصصی، فروش و بحث انتشار اولین ژورنال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
شاه آبادی ادامه داد: در ابتدای سال وقتی این کار را شروع کردم علت عدم پیشرفت را جویا شدم و مهمترین مشکل را در عدم وفاق مجموع طراحان دیدم به همین منظور جمعی از طراحان به عنوان نماینده از جمع طراحان انتخاب شدند که شامل 9 نفر هستند.
او با اشاره به اینکه طراحان مختلف در نشست‌های تخصصی طرح‌های خود را ارائه می‌دادند، ‌تصریح کرد: این 9 طراح عهده‌دار بررسی طرح‌های واصله بودند و معیار انتخاب این طرح‌ها بدیع بودن و عدم وجود سابقه‌ در ارائه آن‌ها بود.
شاه آبادی در مورد بحث زیبایی شناسی پوشاک ایرانی ـ اسلامی توضیح داد: سعی کردیم سلیقه‌ی جوان ایرانی را در نظر بگیریم و همیشه در کارگروه تاکید کردیم که قرار نیست برای مردم لباس انتخاب کنیم. ما فقط کارشناسی می‌کنیم که کدام مدل مطابقت بیشتری با فرهنگ ایرانی ـ اسلامی دارد.
او خاطرنشان کرد: ما مخاطب محور جلو می‌رویم و جامعه‌ آماری ما را بیشتر مخاطبان جوان در بر می‌گیرند، که ما سلیقه‌ی آنها را مدنظر قرار دادیم، ما چنین تفکری داریم و به هیچ وجه بخشنامه‌ای پیش‌ نمی‌رویم.
معاون امور هنری تاکید کرد: ما نمی‌خواهیم یک سویه عمل کنیم،‌ بلکه علاقمندیم کارشناسان اصحاب رسانه، دانشگاهیان و ... این فضا را نقد کنند.
وی توضیح داد که اگر کالای ما مقبولیت جامعه را جلب کند شرایطی فراهم می‌شود که این کالاها به تولید انبوه برسند و حتی فرهنگ‌های جوامع دیگر را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد و بخش خصوصی نیز قانع می‌شود که در این بخش سرمایه‌گذاری کند.
او یادآور شد: لباس بخشی از هویت ما را تشکیل می‌دهد و وقتی نتوانیم این بخش را مدیریت کنیم،‌ دیگران بر این موضوع سرمایه‌گذاری می‌کنند. ما نباید غفلت کنیم چون اگر غفلت کنیم بر دارایی ما یعنی هویت ملی ما حمله می‌کنند.
شاه آبادی همچنین گفت: امروز پوشاکی که در جامعه رایج و متداول است را در 80 غرفه سالن حجاب رونمایی می‌کنیم. بر همین اساس پرسش‌نامه‌ای نیز در این نمایشگاه در اختیار اهل فن قرار داده می‌شود.
معاون امور هنری در پاسخ به سوالی مبنی بر برگزاری این نمایشگاه در سایر کشورهای اسلامی بیان کرد: قطعا حوزه‌ی فرهنگ به گونه‌ای است که با فطرت مخاطب ارتباط دارد و مرز جغرافیایی نمی‌شناسد. امروز نگاه ما بر طراحی جامعه‌ ایرانی و سلیقه‌ی ایرانی را است چرا که مردم ما ساده‌پسند نیستند. آنها دقیق و زیبا پسندند و به مولفه‌های هنری اهمیت می‌دهند.
او ادامه داد: درخواست‌هایی در مورد برپایی نمایشگاه در مالزی و چند کشور دیگر داشتیم، ولی فکر می‌کنیم این اقدامات به کارشناسی بیشتری احتیاج دارند.
او همچنین از انتشار اولین ژورنال مد و لباس توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد و گفت: مقدمات این ژورنال فراهم شده است. ژورنال اولین اقدام ماست که مدل‌هایی را که تا به حال به بازار نیامده ارائه دهد.
دکتر حمید شاه‌آبادی در پایان سخنانش عنوان کرد: یک پروانه‌ی موقت نیز به عنوان مالکیت اثر، به طراح داده می‌شود و اگر 6 ماه پس از تولید اعتراضی نشود، پروانه معنوی از طرف وزارت ارشاد نیز اعطاء می‌شود.
بر ساس این گزارش، نمایشگاه «طراحان برتر و تولید کنندگان پوشاک ایرانی اسلامی» از 19 لغایت 25 اسفندماه در سالن حجاب (مرکز آفرینش‌های هنری) برپا می‌شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد