مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

حمایت از تولید پوشاک داخلی؛ شاید وقتی دیگر!

در جوامع امروزی، نقش منسوجات و به ویژه پوشاک، به عنوان یکی از محصولات نهایی این صنعت، قابل انکار نیست. با توجه به اهمیت حمایت از تولید داخلی ، نقش اقتصادی صنایع مذکور در اقتصاد به لحاظ ارزآوری، ایجاد اشتغال، جلوگیری از خروج ارز از کشور و ایجاد ارزش‌افزوده موجب شده تا این صنعت در زمره صنایع مهم کشورهای مختلف به ویژه کشورهای در حال توسعه قرار گیرد.  یکی از مهم‌ترین مولفه‌های اقتصادی قدرت خلق ارزش‌افزوده است که موجب افزایش تولید ناخالص داخلی می‌گردد. به اعتقاد برخی کارشناسان این حوزه، می‌توان ادعا کرد که قدرت خلق ارزش‌افزوده در صنایع نساجی در کشور منحصر به فرد است.
به عنوان مثال با در نظر گرفتن قیمت بین ۲ تا ۶ دلار برای هر کیلوگرم مواد اولیه مورد نیاز این صنعت که بخش قابل توجهی از آن از طریق منابع داخلی قابل تامین است، می‌توان در این صنعت محصولاتی را تولید کرد که بالغ بر حدود ۲۰۰دلار در هر کیلوگرم یا حتی بیشتر به فروش می‌‌رسند.

لذا می‌توان خاطرنشان کرد که در یک فضای رقابتی، ایجاد چنین ارزش افزوده‌ای را نمی‌توان به راحتی در صنعتی دیگر جست‌وجو کرد.به گزارش «پارسینه»، برگزاری نمایشگاه‌های پوشاک ترک در ایران که توسط وزارت صنعت و معدن و با همکاری دولت انجام می‌شود، تعجب فعالان این عرصه را به دنبال داشته است.

محسن حسن‌پور مدیرعامل کارخانه ریسمان نخ در واکنش به برگزاری چنین نمایشگاه هایی برای عرضه و تبلیغات نمایشگاهی پوشاک ترک در کشور گفته است: در سال های اخیر انجمن سندیکای نساجی، اعتراض خود را به برگزاری نمایشگاه پوشاک ترکیه در ایران اعلام کرد، اما متاسفانه اقدامی انجام نشد و نمایشگاه برگزار شد و جای تعجب بیشتر این است که این نمایشگاه با تبلیغات گسترده‌ای انجام شد.

وی در ادامه این مطلب تصریح کرد: غرفه‌ای که در نمایشگاه ماشین‌آلات به پوشاک ترکیه اختصاص یافته در مقابل برگزاری یک نمایشگاه اختصاصی پوشاک ترک کوچکتر است، بیان کرد: جای تعجب اینجاست که سازمان  توسعه صنعت و تجارت،  نمایشگاهی با عظمت را در زمینه پوشاک ترک در ایران برگزار کرد و این موضوع همگان را شگفت زده کرد.

مدیرعامل کارخانه ریسمان نخ  ادامه داد: این مسائل فاجعه ای است که تکرار می شود و کسی انتظار برگزاری این نمایشگاه ها با حمایت دولت را ندارد.

در این ارتباط، رئیس سازمان بسیج اصناف، بازاریان و تجار کشور با انتقاد از برگزاری نمایشگاه‌ها و تبلیغات کالای خارجی در کشور، می گوید: درحالیکه از تولیدکنندگان ایرانی حمایت نمی‌شود، وزارت صنعت و معدن با همکاری دولت اقدام به برگزاری نمایشگاه‌هایی برای عرضه پوشاک ترک در ایران می‌کند.

وی در همین ارتباط، از ارسال نامه‌ای به وزارت صنعت و معدن برای عدم برگزاری نمایشگاه پوشاک ترک در ایران خبر داد و گفت: رونوشتی از این نامه به معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر خارجه نیز ارسال ‌شده است، امّا؛ تا کنون پس از گذشت یک ماه از زمان ارسال نامه هنوز پاسخی دریافت نکرده‌ایم.

در حالیکه با توجه به تاکیدات رهبر انقلاب و کارشناسان، علاج واقعی شکوفایی اقتصاد حمایت همه جانبه از تولید داخلی و ترغیب مصرف کنندگان به حمایت از تولید ملی است، به نظر می رسد اقدام وزارت صنعت معدن و تجارت در برپایی نمایشگاه‌های پوشاک ترک در ایران توجیه مناسبی پیدا نمی کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد