مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

ضربه بزرگ پتروشیمی به اقتصاد ایران

در سال 93 در حالی بیش از 14میلیارد دلار محصولات پتروشیمی خام از کشور به مقصد کشور‌هایی همچون چین صادر شده است که در همین سال، حدود 20میلیارد دلار محصولات پتروشیمی به کشور وارد شده است، این در حالی است که سیاست رشد صادرات مواد خام پتروشیمی به کشور چین و واردات کالاهای بنجل از این کشور بزرگ‌ترین اشتباه استراتژیکی است که بخش صنعت، ‌معدن و تجارت در دولت حسن روحانی مرتکب شده است.  ل 93 در حالی بیش از 14میلیارد دلار محصولات پتروشیمی خام از کشور به مقصد کشور‌هایی همچون چین صادر شده است که در همین سال، حدود 20میلیارد دلار محصولات پتروشیمی به کشور وارد شده است، این در حالی است که سیاست رشد صادرات مواد خام پتروشیمی به کشور چین و واردات کالاهای بنجل از این کشور بزرگ‌ترین اشتباه استراتژیکی است که بخش صنعت، ‌معدن و تجارت در دولت یازدهم مرتکب شده است.
به گزارش عصر نفت، در سال 93 در حالی بیش از 14میلیارد دلار محصولات پتروشیمی خام از کشور به مقصد کشور‌هایی همچون چین صادر شده است که در همین سال، حدود 20میلیارد دلار محصولات پتروشیمی به کشور وارد شده است، این در حالی است که سیاست رشد صادرات مواد خام پتروشیمی به کشور چین و واردات کالاهای بنجل از این کشور بزرگ‌ترین اشتباه استراتژیکی است که بخش صنعت، ‌معدن و تجارت در دولت حسن روحانی مرتکب شده است.
 رهبر معظم انقلاب تا کنون بارها دولت‌ها را از خام فروشی منابع ملی منع کرده است با این حال صادرات محصولات بالا دست پتروشیمی (مواد خام) در حالی در سال 93 از نظر ارزش و وزن به ترتیب با رشد 32 و 28درصدی رو به رو شده و 14میلیارد و 200میلیون دلار به کشور ارز آوری داشته است که این رشد به اعتقاد کارشناسان بزرگ‌ترین خام فروشی در سال 93 به شمار می‌آید و از آنجا که چین بزرگ‌ترین خریدار محصولات پتروشیمی چون اوره، متانول، آمونیاک است این نوع صادرات یک خطای استراتژیک به شمار می‌رود زیرا در همین سال 93 در بخش محصولات پتروشیمی ایران 19میلیارد دلار واردات به کشور داشته است.
در رابطه با نفوذ چینی‌ها در وزارت صنعت، معدن و تجارت دولت یازدهم شایعات زیادی مطرح است این در حالی است که به نظر می‌رسد به شکل پنهان سیاست‌هایی در برخی از وزارتخانه‌ها در جریان است که اقتصاد ایران را بیش از پیش به چین وابسته می‌کند.
بررسی آمار تجارت خارجی ایران در سال 93 نشان می‌دهد که صادرات محصولات صنعتی از نظر ارزشی در این سال با افت 4 درصدی روبه‌روشده است اما در همین سال صادرات محصو‌لات پتروشیمی خام از منظر ارزش با رشد 32 درصدی روبه رو شده‌اند و این رشد نشان می‌دهد صادرات بخش پتروشیمی در سال 93جهش فو‌ق‌العاده‌ای داشته است.
از آنجا که همه می‌دانند محصولات بالا دستی یا خام در بخش پتروشیمی صادر می‌شود جهش بیش از 4میلیارد دلاری صادرات در این بخش و رسیدن صادرات به 14میلیارد و 200میلیون دلار را باید بزرگترین جهش در خام فروشی منابع ملی به شمار آورد و باید به جای خوشحال بودن از این جهش صادرات، ناراحت بود چراکه در همین سال واردات مواد پتروشیمی با جهش 91 درصدی رو به رو شده است و از حدود 10 میلیارد دلار در سال 92 به یکباره در سال 93 به محدوده 19.5میلیارد دلار رسیده است.
صنعت پتروشیمی همچنان در حال تولید محصولات بالادستی پرحجم و کم ارزش است و این امر منجر به تشدید تولید محصولات بالادستی پتروشیمی مانند متانول، آمونیاک و اوره در ابعاد بیش از یک میلیون تن در سال در کشور شده است؛ محصولاتی که در بین سایر محصولات پتروشیمی دنیا کمترین ارزش افزوده را دارند و از ارزان‌ترین محصولات پتروشیمی دنیا به حساب می‌آیند.
افتخار نعمت‌زاده وزیر صنعت کشور به صادرات محصولات خام پتروشمی مایه تعجب است، چراکه محصولی مانند متانول در مقایسه با ارزش صادراتی گازی که به عنوان ماده اولیه تولید آن مورد استفاده قرار می‌‌گیرد، ارزش پایین ‌تری دارد. به عبارت ساده تر، تولید و صادرات اینگونه محصولات به منزله بسته‌بندی گاز طبیعی با پوششی قابل اتکا و تحت عناوینی مانند متانول است. با این وجود، برنامه‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی در راستای تولید همین محصولات کم‌‌ارزش پتروشیمی به شدت ادامه دارد که منجر به تشدید خام فروشی در سال‌های آتی خواهد شد.
بسیاری از کارشناسان این وضعیت را نرخ خوراک ارزان عنوان می کنند و «بازی نامه ها» برای احیای راحت خوری را در همین جهت معنا می کنند و خروج پتروشیمی از بورس کالا را برای جبران کاهش درآمدهای این بخش از اقتصاد عنوان می کنند.
با توجه به نکته یاد شده باید گفت که صادرات 19میلیون تن محصولات پتروشیمی در سال 93 تنها 14 میلیارد دلار ارزآوری داشته است، در حالی که صنعت پتروشیمی آلمان در سال 2014، با میزان تناژ تولید کمتری نسبت به ایران، بیش از 50 هزار محصول تولید کرده است که ارزشی معادل 195 میلیارد دلار داشته است. از طرف دیگر آمارهای گمرک جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد که متوسط ارزش محصولات پتروشیمی وارداتی در سال‌های اخیر بیش از سه برابر ارزش محصولات پتروشیمی صادراتی کشور بوده است، بنابراین این سؤال مطرح می‌‌شود که هدف از ترسیم وضعیت مطلوب و ارزش‌آفرین این صنعت در عین خام فروش بودن بخش زیادی از این صنعت و همچنین تشدید این روند در آینده چیست.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد