مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

صادرات مواد پتروشیمی پر درامد تر از نفت

یکی از دغدغه های بزرگ کشورمان در مباحث اقتصادی وابستگی شدید به صادرات نفت است و مسئولان کشورمان با درک این مهم مدتهاست که در صدد گسترش صادرات غیر نفتی و نیز جایگزینی آن بجای نفت هستند .  در این میان یکی از با ارزشترین محصولات برای صادرات و نیز جایگزینی آن بجای صادرات نفت مواد پتروشیمی است .

مهندس خزائی رئیس مهندسی فرآیند پتروشیمی آبادان گفت: یکی از مهمترین محصولات پتروشیمی پی وی سی است که در، صنایع تولیدی پایین‌دستی، صنایع شوینده، کاغذ، نساجی، بهداشتی، صنایع تولید حلال رزین و واکس مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

وی  افزود : پتروشیمی آبادان نخستین تولید کننده پی وی سی در کشور می باشد. این شرکت در سال چهل و چهار با مشارکت شرکتهای خارجی تاسیس شد و هم اکنون صدو ده هزار تن پی وی سی تولید میکند و بیش از پنجاه درصد از تولید سالانه مجتمع پتروشیمی آبادان به خارج از کشور صادر میشود.

صباحی زاده مدیر خدمات فنی پتروشیمی آبادان در این زمینه گفت: کارخانه پتروشیمی آبادان و پتروشیمی اروند در ماهشهر بزرگترین زنجیره تولید پی.وی.سی در جهان است . این پتروشیمی از دیگر طرح‌های منحصر به فرد تولید پی.وی.سی در کشور است و از آنجایی که کلیه فرآیندهای مورد نیاز برای تولید پی.وی.سی در این مجتمع انجام می‌شود آن را بزرگترین زنجیره تولید پی.وی.سی در جهان می‌نامند.

مهندس جوشقانی مدیر بازرگانی پتروشیمی آبادان گفت: هم اکنون در خوزستان 4 مجتمع پتروشیمی ( آبادان، اروند، غدیر و بندرامام ) وجود دارد که با هفتصدو چهل هزار تن تولید سالیانه پی وی سی کل کشور را تامین میکند. که از این مقدار چهارصد هزار تن نیاز داخل است و سیصدو چهل هزار تن مازاد بر مصرف است که به کشورهای ( ترکیه ، چین / هند/ ارمنستان/ تاجیکستان/ افغانستان/ پاکستان/ ترکمنستان/ آذربایجان) صادر میشود .که درامد ارزی حاصل از آن بیش از سیصدوبیست میلیون دلار برای کشور است.

مهندس معینی مدیر کارخانه پتروشیمی آبادان در این زمینه گفت:صادرات مواد پی وی سی دارای ارزش افزوده بسیار بالایی نسبت به نفت است به عنوان نمونه یک بشکه نفت صدوپنجاه و نه لیتر است که یک تن نفت کمی بیشتر از شش بشکه می شود .حال اگرقیمت هر بشکه نفت را حدود پنجاه دلار در نظر بگیریم یک تن نفت تقریبا سی صد دلار ارزش صادراتی دارد در حالی که یک تن پی وی سی قریب به نهصدو پنجاه دلار صادر میشود . و این خود نشان دهنده ارزش افزوده بسیار بالای محصولات پتروشیمی است .

همه کارشناسان اقتصادی بر این باورند که بدترین نوع صادرات، صادرات مواد خام است زیرا اگر مواد خام به محصولات و کالاهای مختلف تبدیل شود ارزش افزوده آن بسیار بالاتر از صادرات مواد خام است . دیگر اینکه تبدیل مواد خام در داخل کشور موجب اشتغالزایی شده و فواید مضاعف اقتصادی برای جامعه ایجاد میکند . به همین دلیل تبدیل مواد نفتی به محصولات دیگر از جمله مواد پتروشیمی بسیار مقرون به صرفه تر از صادرات مواد خام نفتی و تاثیر اقتصادی آن بسیار بیشتر است .

گفتنی است: بیش از یک سوم محصولات صادراتی غیر نفتی کشورمان را محصولات پتروشیمی تشکیل میدهند که این خود نشاندهنده پتانسیل بسیار بالای این محصول برای جایگزینی نفت است .

حال ارزش افزوده بسیار زیاد محصولات پتروشیمی به علاوه اشتغالزایی بسیار زیاد ان می طلبد تا با سرمایه کذاری بیش از پیش در این بخش رفته رفته از صادرات نفت خام بی نیاز شویم و از اقصاد تک محصولی و متکی به نفت و نیز از تهدید های و تحریمهای آن برای همیشه رهایی یابیم .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد