مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

کاهش تولید پنبه و افت قیمت

 مدیر عامل اتحادیه پنبه‌کاران گفت: امسال حدود 60 هزار تن پنبه از مزارع کشور برداشت می‌شود که با کاهش نسبی نسبت به سال گذشته مواجه است. از سوی دیگر قیمت این محصول به دلیل کمبود نقدینگی صنایع نساجی حدود 700 تومان کاهش یافته است.

علی مظفری در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد:‌ پایان فصل برداشت پنبه اواخر آذر ماه هر سال است که امسال نیز مانند سال‌های گذشته به دلیل همزمانی با برداشت زعفران، برداشت طلای سفید با یک ماه تاخیر مواجه شده است.
 وی افزود:‌ اگر به دلیل این تاخیر در برداشت پنبه با فصل بارش مواجه شویم رنگ پنبه کدر می‌شود و کیفیت آن کاهش می‌یابد.

به گفته مدیر عامل اتحادیه پنبه‌کاران به دلیل مسائل و مشکلاتی مانند پایین بودن کیفیت بذر، نگهداری نامناسب از مزارع بذری و کاهش رغبت کشاورزان به کاشت پنبه، امسال این محصول با کاهش نسبی تولید مواجه می‌شود چراکه در سال گذشته حدود 65 هزار تن پنبه تصفیه شده تولید شد اما امسال این میزان به حدود 60 هزار تن خواهد رسید.

مظفری تاکید کرد:‌ با توجه به ارزش افزوده 400 درصدی پنبه از برداشت تا تبدیل شدن به محصول نهایی (البسه) امیدواریم با فعالیت مسئولان جدید در وزارت جهاد کشاورزی و حمایت جدی از پنبه‌کاران بتوانیم تا چهار سال آینده به خودکفایی مجدد در تولید این محصول برسیم.

وی خاطرنشان کرد:‌ در سال‌های پیش از انقلاب اسلامی بالاترین ارزآوری را از صادرات پنبه در میان محصولات غیر نفتی داشتیم اما به تدریج با بروز مشکلات و مسائل متعدد به واردکننده پنبه تبدیل شدیم؛ به گونه‌ای که بیش از 60 درصد از نیاز 150 هزار تنی صنایع نساجی از خارج از کشور وارد می‌شود اما می‌توانیم با اجرای طرح‌های کارشناسی شده مانند طرح جامع پنبه، بدون نیاز به افزایش قابل توجه مصرف آب، بهره وری در تولید این محصول را افزایش دهیم و به خودکفایی برسیم.

مدیر عامل اتحادیه پنبه‌کاران گفت: طی ماه گذشته تاکنون( در فصل برداشت پنبه) قیمت این محصول به دلیل کمبود نقدینگی صنایع نساجی از کیلویی حدود 6400 تومان به حدود5700 تومان کاهش یافته است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد