مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

اشتغال 2هزار نفر در صنعت نساجی یزد

نگاهی به پیشینه یک صنعت در یزد
اشتغال 2هزار نفر در صنعت نساجی یزد

صنعت نساجی از جمله صنایعی است که می‌توان یزد را به جرأت خاستگاه اصلی آن معرفی کرد زیرا پیشینه این صنعت همچنین وجود کارگاه‌های بسیار قدیمی، گویای گذشته پررونق صنعت نساجی در استان یزد هستند.

خبرگزاری فارس: اشتغال 2هزار نفر در صنعت نساجی یزد

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، از سال‌های پیش در مناطقی از شهر یزد، بسیاری از مردم در حرفه نساجی فعالیت می‌کردند و پارچه‌های دستبافت یزدی‌ها در کشور زبانزد بود.

از گذشته‌های دور، کارخانه‌های بزرگ نساجی در یزد وجود داشت و برخی از آنها همچنان با گذشت ده‌ها سال دایر هستند.

در گذشته صدای دستگاه‌های سنتی و قدیمی خط تولید صنایع نساجی یزد، بیشتر از اکنون به گوش می‌رسید اما این روزها صنعت نساجی یزد گرچه پررونق است اما رونق گذشته را ندارد.


  

رشد تکنولوژی و جایگزین شدن دستگاه‌های پیشرفته به جای دستگاه‌های قدیمی، بافت پارچه و تولیدات این صنعت را آسان‌تر و سریع‌تر کرده و دیگر خبری از کارگاه‌های کوچک خانگی نیست.

در قدیم دستگاه‌های نساجی در قالب کارگاه‌های کوچک در مناطقی نظیر گردفرامرز، ابرندآباد، مریم آباد، محمودآباد و اکرم آباد استقرار داشت.

امروزه صنعت نساجی یزد، طیف وسیعی از محصولات نساجی از جمله انواع الیاف، نخ، پارچه لباس، رومبلی، پرده‌ای، موکت و فرش را شامل می‌شود.

دست بافته‌های سنتی که دیگر جای خود را دارند و شاید نتوان ترمه بافی، احرامی بافی و دارایی بافی را در جرگه صنعت نساجی گنجاند.

* پارچه‌های یزد در گذشته رونق کاروان‌های تجار و بازرگانان بود

در گذشته‌های دور پارچه‌های تولیدی در یزد توسط تجار و بازرگانان به نقاط مختلف می‌رفت اما این روزها ورود کالاهای خارجی به ویژه چینی و هندی، عرضه پارچه‌های تولید یزد را در این استان یزد نیز محدودتر کرده است.

بحث مشکلات صنعت نساجی به طور قطع نیازمند بسط بیشتری است اما در این گزارش تلاش شده با نگاهی کوتاه به پیشینه صنعت نساجی استان یزد، نقش این صنعت در اشتغال استان را مورد بررسی قرار دهیم.

به گفته مسئولان صنعت، معدن و تجارت استان یزد، در حال حاضر بالغ بر 2هزار و 700 واحد تولیدی کوچک و بزرگ نساجی با بیش از 20 هزار شاغل در نقاط مختلف استان یزد مشغول فعالیت هستند.

کارشناسان و صاحب‌نظران معتقدند: در حال حاضر یزد بیشترین تنوع در تولید منسوجات را در ایران دارد و صنعت نساجی یزد را می‌توان قطب صنعت نساجی  ایران نامید.

تولیدات انواع پارچه‌های رومبلی، پرده‌ای، پیراهنی، متقال، و ... از جمله تولیدات استان یزد محسوب می‌شود.

محصولات سنتی بومی نیز شامل روفرشی، دستمال ابریشمی، چادرشب، انواع شال و روسری، ترمه و ... نیز از دیگر تولیدات این صنعت در استان یزد است.

* تعدد واحدهای نساجی و بازار رقابتی محصولات در یزد

مدیرعامل یکی از واحدهای نساجی یزد در این زمینه به خبرنگار فارس گفت: تعدد واحدهای نساجی در این استان، تولیدات این صنعت را رقابتی کرده است.

مهدی عشقیان خاطرنشان کرد: اگر تولیدات نساجی با کیفیت بالا عرضه شود، بازار خوبی را در اختیار خواهد گرفت.

به گفته وی، یزد از گذشته دور در صنعت نساجی حرف اول را در کشور می‌زده و این میراث گران‌بها باید حفظ شود.

یک کارشناس دیگر صنعت نساجی استان یزد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس عنوان کرد: در حال حاضر تولیدات نساجی در یزد به روش ماشین‌های قدیمی، نیمه صنعتی (ژاکارد) و صنعتی مدرن تولید می‌شوند.

علی‌محمد دهقان بیان کرد: تولیدات نیمه صنعتی به طور عمده به بافت پارچه‌های پرده‌ای و سوسن، روفرشی و رومبلی اختصاص دارد و از بازار نسبتا خوبی برخوردار است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر تولیدات نساجی رومبلی و انواع روفرشی که با روش ژاکارد بافته می‌شوند، بیشترین تولیدات نساجی استان یزد را به خود اختصاص داده‌اند.

* فعالیت 15 واحد نساجی بافت فرش ماشینی

عضو هیأت مدیره شرکت تعاونی بافندگان استان یزد اظهار داشت: حدود 15 واحد نساجی بافت فرش ماشینی نیز در این استان فعال است.

محمد مهدی زارع، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد نیز در این زمینه با اشاره به سابقه خوب صنعت نساجی در این استان یزد، رکود بازار را مهم‌ترین مشکل این صنعت عنوان کرد و افزود: این مشکل جهانی و کشوری است و امیدواریم هر چه زودتر حل شود.

به گزارش فارس، استان یزد دارای منطقه ویژه اقتصادی با گرایش نساجی است که با استفاده از قوانین و مقررات خاص در زمینه تسهیل در امر صادرات محصولات نساجی فعالیت می‌کند.

شرکت شهرک‌های صنعتی استان یزد نیز از چندی پیش تلاش خود را برای راه‌اندازی خوشه نساجی در استان یزد آغاز کرده و به نظر می‌رسد توجه ویژه مسئولان و حمایت از واحدهای صنعتی موجود بتواند تا حد زیادی یزد را به رونق گذشته نساجی بازگرداند.

منبع: فارس نیوز

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد