مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

کاهش تولید پنبه + قیمت‌های داخلی و جهانی

رییس اتحادیه پنبه‌کاران از آغاز برداشت پنبه از اوایل مهر ماه خبر داد و گفت: به دلیل پایین بودن عملکرد این محصول، امسال حدود 60 هزار تن پنبه تولید می‌شود که کمتر از برآوردهای صورت گرفته است.


علی مظفری در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد: آغاز برداشت پنبه از مناطقی مانند طبس و پارس‌آباد آغاز می‌شود و تا نیمه‌های آذر ادامه دارد اما برداشت این محصول در برخی مناطق مانند خراسان که با برداشت زعفران همزمان می‌شود تا دی ماه نیز ادامه خواهد داشت.
  
وی افزود: پیش‌بینی‌ها بر این بود که امسال با افزایش تولید پنبه مواجه شویم اما به دلیل پایین بودن عملکرد این محصول به نظر می‌رسد حدود 200 هزار تن پنبه وش از مزارع برداشت و 60 هزار تن محلوج استحصال شود.

رییس اتحادیه پنبه‌کاران ادامه داد: 120 هزار هکتار مزارع پنبه در استان‌هایی مانند خراسان، گلستان، آذربایجان شرقی، اصفهان، یزد و ... وجود دارد اما عملکرد این محصول به دلایلی مانند کیفیت پایین بذر، نامناسب بودن نحوه کاشت، داشت و برداشت پایین است.

مظفری گفت: میزان عملکرد پنبه در کشور 2.2 تا 2.4 تن در هر هکتار است که فاصله نسبتا زیادی با کشورهای آمریکا و چین دارد چراکه میزان برداشت پنبه در این کشورها 3.5 تن در هکتار است.

رضایت پنبه‌کاران از نرخ خرید تضمینی سال آینده
وی اظهار کرد: همان گونه که نرخ خرید تضمینی دیگر محصولات کشاورزی مانند گندم افزایش یافت نرخ خرید تضمینی پنبه درسال 93 نیز با افزایش مناسبی همراه شد و می‌توان گفت هزینه‌های کشاورزان با این قیمت پوشش داده می‌شود.

آخرین قیمت داخلی و خارجی پنبه
رییس اتحادیه پنبه‌کاران گفت: در حال حاضر قیمت پنبه در بازار داخلی مناسب است و کیلویی 6500 تا 7000 تومان فروخته می‌شود. همچنین بهای این محصول در بازار جهانی متغیر است و از کیلویی 1.9 تا دو دلار مبادله می‌شود.

کاهش مصرف پنبه و جایگزینی الیاف مصنوعی
مظفری خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته صنایع نساجی 150 تا 170 هزار تن پنبه وش مصرف می‌کردند اما در سال‌های اخیر این میزان به 120 هزار تن کاهش یافته است چرا که نخ‌های پلی استر و الیاف مصنوعی به دلیل قیمت پایین جایگزین مناسبی از نظر صنایع نساجی برای پنبه هستند.

وی افزود: الیاف مصنوعی برخلاف پنبه می‌تواند برای سلامت انسان خطرساز باشد.

دولت جدید طرح جامع پنبه را تصویب کند
رییس اتحادیه پنبه‌کاران اظهار کرد: طرح جامع پنبه در کمیته اقتصادی هیات دولت دهم بررسی و نهایی شد اما برای ادامه و تصویب نهایی مسائلی مانند انتخابات ریاست جمهوری مانع این کار شد که امیدواریم با توجه وزیر جهاد کشاورزی به کشت پنبه‌ و حمایت از پنبه‌کاران این طرح هر چه سریع‌تر در هیات دولت مورد بررسی قرار گیرد و تصویب شود.

مظفری گفت:‌ طرح جامع پنبه توسعه پایدار این محصول را در دستور کار خود قرار داده است. با اجرای طرح جامع پنبه که ابزار تشویقی بسیاری مانند پاداش به ازای هر هکتار افزایش سطح زیر کشت یا عملکرد این محصول دارد و تسهیلات ارزان قیمت برای آن پبش‌بینی شده است می‌توان تا چهار سال آینده به خودکفایی پنبه در کشور امیدوار بود.

رییس اتحادیه پنبه‌کاران گفت: امسال حدود 60 هزار تن پنبه در کشور تولید می‌شود که مابقی آن باید از طریق واردات تامین شود اما با توجه به پتانسیل‌های موجود می‌توان در صورت اجرای طرح جامع خودکفایی دراین محصول را در کشور رقم زد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد