مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

تولید نانو فیلتر ضد باکتری برای حذف 2 آلاینده آب

پژوهشگران دانشگاه تربیت مدرس با استفاده از نانواکسیدها و چارچوب‌های آلی فلزی موفق به تولید نوعی فیلتر ‏آنتی‌باکتریال و جاذب مواد آلاینده برای صنایع تصفیه آب و فاضلاب‌ شدند.
به گزارش خبرگزاری مهر، این محققان این تحقیقات با هدف برای تولید و‌ شناسایی نانواکسیدهای فلزی و چارچوب‌های آلی فلزی نانو متخلخل نشانده شده روی الیاف انجام شده است که خواصی چون آنتی ‏باکتریال، کاتالیستی، ضد آتش و جاذب آب و آلاینده‌ها را دارد
  

نانواکسیدهای فلزی مانند اکسید روی (‏ZnO) و نانو اکسید منگنز Mn2O3 به الیاف ویژگی ‏آنتی باکتریال و ضد آتش به الیاف می‌دهند. چارچوب‌های فلز آلی ‏بر روی الیاف نیز سبب می‌شود از آن‌ها به عنوان فیلتر استفاده شود که در حذف ید از پساب به کار رود ضمن آنکه اعمال این چارچوب‌های فلزآلی بر روی الیاف قادر به تولید فیلترهایی با ویژگی آنتی باکتریال بالا برای تصفیه آب هستیم.‏

برای این منظور محققان این پروژه تحقیقاتی را به سه روش مخلوط مستقیم، اولتراسونیک و مایکروویو انجام دادند. از این رو پس از عامل دار کردن الیاف، ترکیب به دست آمده به صورت لایه به لایه بر روی الیاف نشانده شد.

از آنجایی که وجود فیلترها و لایه‌های جاذبی که جذب بسیار بالایی در زمان کوتاه داشته و نیز بتوان آنها را بازیابی و مجددا ‏مورد استفاده قرار داد، بسیار مهم و ضروری بوده است از این رو  در این تحقیقات نمونه‌ای از این نوع فیلترها تولید شد و با نشاندن آن بر بستری از الیاف آنها را به عنوان لایه‌های جاذب مورد ‏استفاده قرار دادند.

این محققان در این پروژه تحقیقاتی موفق شدند با استفاده از نانواکسیدها و چارچوب‌های آلی فلزی یک نوع فیلتر ‏آنتی‌باکتریال و جاذب مواد آلاینده چون "ید" و "کنگورد" شدند که از جاذب به دست آمده می‌توان در صنایع تصفیه آب و فاضلاب‌ به کار برد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد