مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

ایرانی کوچک در نمایشگاه سراسری صنایع دستی بجنورد

سومین نمایشگاه سراسری بازرگانی و صنایع دستی کشور از عصر سه شنبه در تفرجگاه طبیعی و تاریخی بش قارداش بجنورد برپا شده است. دست اندرکاران برپایی این نمایشگاه با اعلام این که 140 غرفه به هنرمندان صنایع دستی 30 استان اختصاص یافته است، برپایی آن را در واپسین روزهای مسافرت های تابستانی، آن هم در این منطقه نمونه ملی گردشگری در گوشه شمال شرقی کشور، زمینه ساز معرفی ظرفیت و قابلیت های فرهنگ و هنر استان ها عنوان کرده اند.طبق اعلام قبلی، صنایع دستی عرضه شده در این نمایشگاه با 10 تا 15 درصد تخفیف به علاقه مندان ارائه می شود. آخرین روز برپایی نمایشگاه 16 شهریور و ساعات بازدید از آن هم 16 تا 22 اعلام شده است. در هر حال، خراسان شمالی که عنوان با مسمّای گنجینه فرهنگ ها و معرفت ها را با خود یدک می کشد، یک بار دیگر میزبان هنرمندانی از سراسر ایران هنرپرور شده است و متولیان موضوع امیدوارند که حاصل دسترنج این هنرمندان صنعتگر راهی به منازل مردم هنردوست این دیار بیابد و به بازار هنر این مرز و بوم رونق بیشتری بدهد.
 
 

بوستان طبیعی و گردشگری بش قارداش بجنورد دوباره شور و حال جشنواره صنایع دستی کشورهای عضو اکو را به خود گرفته است. اگر چه از حضور صنعتگران کشورهای عضو اکو خبری نیست، ولی بسیاری از غرفه داران در گفت وگوهای شان یادی از این جشنواره می کنند. از جمله «شاهرخ پوری» که از تهران به این نمایشگاه آمده و نوآوری او در صنعت نمد مالی موجب شده است که اثر او به ثبت جهانی برسد. او که صنعتگری جوان است، می گوید: نمایشگاه خوب است و خوب برنامه ریزی شده ولی استقبالی که در جشنواره 2 سال قبل یعنی جشنواره اکو از صنایع دستی می شد، امسال دیده نمی شود. وی ادامه می دهد: از سویی بخشی از این امر به شرایط اقتصادی و بخشی به مدت زمان برگزاری نمایشگاه مربوط می شود.وی ادامه می دهد: اگر مدت زمان برگزاری از 4 روز بیشتر بود، فروش و استقبال بیشتر می شد چون بسیاری از مردم هنوز از برگزاری نمایشگاه مطلع نیستند.

استان های دیگر از خراسان شمالی یاد بگیرند

«رحمانی» رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بویراحمد هم در این نمایشگاه به اتفاق 15 صنعتگر دیگر حضور دارد. او در مقایسه با دوره های قبل، این نمایشگاه را بهتر توصیف می کند و می افزاید: برنامه ریزی و محیط برگزاری نمایشگاه از همیشه و از بسیاری از استان ها بهتر بوده است. وی اظهار امیدواری می کند: استان های دیگر هم از برنامه ریزی خراسان شمالی استفاده کنند و در چنین محیط هایی نمایشگاه برپا کنند. وی خاطر نشان می کند: سیاه چادرهایی که برپا شده است نیز مربوط به استان هایی است که بخشی از جمعیت آن را عشایر تشکیل می دهند و این امر بسیار خوب است. وی می گوید: به لحاظ اسکان مناسب افرادی که از دیگر استان ها آمده اند، مشکلاتی وجود دارد که امیدواریم حل شود و در نمایشگاه آینده فضاهای بهتری از خوابگاه های دانشجویی در اختیار میهمانان شهرستانی قرار گیرد.

امیدواری به تمدید زمان برپایی نمایشگاه

سیاه چادر چهارمحال و بختیاری را انبوهی از بازدیدکنندگان فرا گرفته است. مسئول این سیاه چادر که به همراه اعضای شرکت خود در این نمایشگاه حضور دارد، می گوید: صدها کیلومتر راه تا این جا آمده ایم و انتظار داشتیم که مدت زمان برگزاری بیشتر باشد و امیدواریم چند روز تمدید شود. غرفه های چاقوی زنجان، ترمه و سرامیک یزد هم پربیننده است. یکی از بازدیدکنندگان نمایشگاه از قیمت اجناس با ما سخن می گوید. «طاهری» معتقد است: اگر قیمت صنایع دستی کمتر باشد، خریداران بیشتری جذب می شوند. وی عنوان می کند: بسیاری از مردم به سوی خریدهای زیر 100 هزار تومان می روند، در حالی که صنایع دستی اصفهان، تبریز و یزد قیمت های بسیار زیادی دارد.

استقبال از نمایشگاه بسیار بالاست

«شمس» هم غرفه داری است که صنایع دستی استان مرکزی را در معرض نمایش عموم گذاشته است.وی ضمن ابراز خرسندی از امکانات فراهم شده توسط متولیان برپایی این رویداد فرهنگی و هنری می گوید: استقبال بازدید کنندگان از نمایشگاه بسیار بالا و نسبت به سال های قبل افزایش چشمگیری داشته است. وی ادامه می دهد: با توجه به این که صنایع دستی میراث ایران است، مسئولان باید اهتمام ویژه ای به این موضوع داشته باشند.اما یکی از غرفه داران یزدی در مورد فروش ترمه یزدی و قیمت آن می گوید: به علت سری دوزی و بافت کارخانه ای ترمه هایی که در این غرفه ها عرضه می شود، قیمت ها مناسب است و 20 درصد تخفیف دارد اما اگر ترمه های ابریشمی دست باف خود را در نمایشگاه عرضه می کردیم، قیمت ها در هر متری 300 هزار تومان بود. وی عنوان می کند: همه صنایع دستی نمایشگاه با تخفیف عرضه می شود و تخفیف نمایشگاهی شامل همه غرفه هاست.

پذیرایی با چای و گلاکو

اعضای غرفه استان سمنان هم با عرضه چای و «گلاکو» که نوعی نان است، از مردم پذیرایی می کنند. مسئول این سیاه چادر به گزارشگر ما می گوید: نمایشگاه خراسان شمالی به محل عرضه فرهنگ استان ها تبدیل شده است. وی عنوان می کند: نمی دانستم خراسان شمالی دارای این همه صنایع دستی است و با دیدن صنعتگران این استان تجارب زیادی کسب کرده ام.

کاهش نسبی فروش غرفه داران

مسئول غرفه کردستان هم از نحوه برگزاری نمایشگاه راضی است. او می گوید: از کردستان چند هنرمند صنعتگر شرکت کرده اند و به فروش گلیم، صنایع چرمی و زیورآلات مشغولند. وی استقبال مردم و برنامه ریزی مسئولان را خوب بیان می کند و می گوید: برنامه ریزی نمایشگاه امسال از 2 دوره قبل بهتر بوده است و ای کاش مدت نمایشگاه بیشتر بود. صنعتگر دیگری از اصفهان نیز تصریح می کند: امسال نسبت به سال های قبل بازدید کنندگان کمتر خرید می کنند که فکر می کنم به شرایط اقتصادی کنونی و تورم مربوط می شود. «نوری» البته از خوابگاه و نحوه برنامه ریزی، چندان اظهار رضایت نمی کند و می گوید: وقتی می خواستیم وسایل خود را به محل غرفه حمل کنیم، حتی یک باربر هم نبود که به ما کمک کند.

جای خالی عابربانک و دستگاه های کارتخوان

یکی از بازدیدکنندگان نمایشگاه اظهار می دارد: نبود عابربانک یا دستگاه های کارتخوان یک مشکل اساسی در نمایشگاه است و لازم است حداقل عابربانکی در محل نمایشگاه نصب شود. «وحدت» برگزاری نمایشگاه صنایع دستی را عامل مهمی در شناساندن فرهنگ و هنر خراسان شمالی به مردم استان های دیگر می داند و عنوان می کند: بسیاری از صنایع دستی که در حال منسوخ شدن است، مثل آهنگری، صنایع نساجی و کلاه بافی در این نمایشگاه دیده می شود که جای تقدیر از برگزارکنندگان دارد. وی البته عنوان می کند: تنوع اجناس در غرفه ها نسبت به قبل کمتر بود. یک بازدیدکننده دیگر می گوید: سرویس حمل و نقل عمومی به مقصد نمایشگاه پیش بینی نشده است و اگر چنین نمایشگاهی در نزدیک بجنورد و به عنوان مثال در بازارهای روز شهر یا در محوطه شهربازی برگزار می شد، بسیار بهتر بود و دغدغه رفت و آمد نیز برای خانواده های بدون خودرو ایجاد نمی شد.

نمایشگاهی برای حمایت از هنرمندان

تولید صنایع دستی به ظرافت، هنر و تلاش زیادی نیاز دارد تا پا برجا بماند. تولید صنایع دستی هر چند برای سازنده و تولید کننده آن لذت بخش و مایه غرور است، اما اگر از او حمایت نشود و نتواند هزینه های زندگی اش را تأمین کند چاره ای جز تغییر شغلش ندارد و نتیجه این امر منسوخ و فراموش شدن صنایع دستی خواهد بود که نشان دهنده فرهنگ و هنر هر منطقه است.هنرمند همواره قانع است اما بدون حمایت از او نمی توان انتظار داشت که نسل های بعدی نیز ادامه دهنده هنرمندان صنایع دستی باشند.

وعده های مسئولان عملی نشده است

مسئول غرفه صنایع دستی لاله و شمعدانی های شیشه ای که از تهران در نمایشگاه صنایع دستی بش قارداش حضور یافته است، این موضوع را تأیید می کند و می گوید: صنایع دستی چه در داخل و چه خارج کشور از جذابیت و علاقه خاصی در میان مردم برخوردار بوده است، اما در کشور ما، به دلیل قدرت خرید پایین مردم، بهایی که در خارج از کشور به آن می دهند وجود ندارد. «بنی جواد» می افزاید: این موضوع باعث شده است تا تولید کنندگان صنایع دستی به سوی تولید کالا با قیمت تمام شده کمتر بروند که ظرافت و هنر کارهای با کیفیت را ندارد. وی از عملی نشدن وعده های مسئولان در حوزه صنایع دستی گلایه می کند.وی که برای دومین بار در نمایشگاه صنایع دستی بجنورد حضور یافته است، برگزاری چنین نمایشگاه هایی را فرصت مناسبی برای حمایت از صنایع دستی می داند و اظهار می کند: استقبال بالای مردم خراسان شمالی از نمایشگاه صنایع دستی بش قارداش در 2 سال پیش باعث شد تا فرصت حضور دوباره در این نمایشگاه را از دست ندهم.وی خاطر نشان می کند: حمایت از صنایع دستی یکی از بهترین راهکارها برای ایجاد اشتغال است و اگر از این صنعت حمایت لازم شود، بدون شک افراد زیادی می توانند با حضور در این عرصه درآمد خوبی کسب کنند. یک تولید کننده کاشی معرق نیز معتقد است: با ادغام سازمان صنایع دستی با میراث فرهنگی توجه و حمایت از صنایع دستی کمتر شد. «شمس» بیمه و تسهیلات را 2 فاکتور مهم برای حمایت از صنعتگران هنرمند می داند و می گوید: نبود حمایت لازم از این صنعتگران در بازاریابی و ایجاد نمایشگاه های صنایع دستی باعث می شود تا هنرمندان تنها برای دل خودشان کار کنند و این موضوع در منسوخ شدن صنایع دستی مؤثر خواهد بود.

پیشرفت چشمگیر صنایع دستی خراسان شمالی

یکی دیگر از غرفه داران که از یزد آمده است با بیان این که خراسان شمالی در صنایع دستی پیشرفت چشمگیری داشته است، خاطر نشان می کند: برای تقویت صنایع دستی کشور باید برنامه منظمی در برگزاری نمایشگاه ها داشته باشیم که خوشبختانه خراسان شمالی با برگزاری 3 دوره نمایشگاه سراسری نشان داده است که می تواند مدیریت جامعی در این خصوص داشته باشد. وی که در غرفه خود نمونه هایی از صنایع دستی استانش را به نمایش عموم گذاشته است، خواستار حمایت مسئولان از این قشر می شود و می افزاید: استقبال روزافزون مردم از صنایع دستی کشور نشان از توجه آن ها به فرهنگ و سنت های اصیل ایرانی است اما برای ماندگاری این صنایع نیازمند حمایت بیشتر مسئولان هستیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد