مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

روایتی از بخت سیاه بازار چادرمشکی در ایران

شهرخبر : چادرمشکی در ایران به عنوان نماد یک کشور اسلامی و حجاب زنان مسلمان به حساب می آید به طوری که استفاده از «چادر مشکی» به عنوان پوشش و «حجاب برتر اسلامی»، در میان بسیاری از زنان و دختران ایرانی، به امری مرسوم تبدیل شده است.
اما با توجه به اینکه ایران اسلامی و هفتاد و پنج میلیونی، بیشترین میزان مصرف چادر مشکی را در بین کشورهای منطقه و حتی جهان به خود اختصاص داده است، بازار پر رونق و مناسبی نیز در ایران به وجود آمده است؛ تا جایی که کشورهای شرق آسیا، بویژه ژاپن و کره ‌جنوبی، که در آن چادر مشکی مصرف نمی شود، به خوبی نبض «بازار» چادر مشکی ایران را به‌دست گرفته‌اند.
تولید نشدن چادر در کشور نقطه ضعف صنعت و بازرگانی کشور است. گفته می‌شود بخشی از نیاز داخل به چادر مشکی به صورت قاچاق به کشور وارد می‌شود به همین علت آمار دقیقی از واردات این کالا وجود ندارد. اما با این حال از همان تعداد اندک واردات ثبت شده می‌توان نتیجه گرفت که سالانه میلیون‌ها دلار بودجه صرف واردات حجاب برتر زنان ایرانی می‌شود. بودجه‌ای که به راحتی می‌توان با آن دهها کارخانه ایجاد کرد و به این وسیله هزاران فرصت شغلی را در اختیار جوانان جویای کار قرار داد.
حال با شنیدن این خبر که 95 درصد چادرمشکی موجود در بازارهای کشور از کشورهای هند،کره،چین،ترکیه،اندونزی و ژاپن وارد می شود انسان را شدیدا به تامل وا می دارد که چرا با وجود قدمت چندین ساله صنایع نساجی و تولید چادر و پارچه در کشور، برای تامین نیاز داخل مجبور به واردات 95 درصدی کالاهای خارجی هستیم.
  اما گویا سود‌آور بودن واردات چادر مشکی آن قدر وسوسه کننده است که دل هر شخص حقیقی و حقوقی را برده است تا آنجا که هر چه در توان دارند به کار می‌برند تا بازار تولید داخلی جان نگیرد و حداقل در این سالها این اتفاق تلخ بارها صورت گرفته است تا چادر مشکی از سرزمین چشم‌بادامی‌ها به سواحل شیخ نشینان وارد شده تا با دست واسطه‌ها به کشور وارد شود. واقعا جای بسی تاسف است که چرا بازار چادرمشکی به یک بازار دلالی و سودجویی تبدیل گشته و باید علت کوتاهی در این امر و دلیل تولید نشدن آن را از مسئولان جویا شد.‏

تاکنون عملکرد موثر و جدی از سوی دولتمردان برای توسعه صنایع نساجی صورت نگرفته است

بنابر این گزارش،بهروز نعمتی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در واکنش به واردات بى رویه چادر مشکى به کشور، گفته است: با توجه به این که واحدهاى مناسبى در بحث تولید چادرمشکى در کشور وجود دارد،اما به علت قاچاق و واردات بی رویه چادر از کشورهایى چون کره جنوبى، ژاپن و چین نتوانسته ایم آن طور که باید از ظرفیت این صنعت بهره ببریم.
نعمتى با اشاره به نقش تاثیرگذار صنعت نساجى در اقتصاد کشور، اظهارکرد: صنعت نساجى به علت داشتن قدرت اشتغال زایى پایدار، ارزش افزوده بالا و نیاز به حجم سرمایه گذارى
کمتر نسبت به دیگر صنایع بسیار با اهمیت و تاثیرگذار است، اما تا به امروز درخصوص توسعه صنعت نساجى از سوى مسئولان دولت هاى اخیر، عملکرد موثر و جدى صورت نگرفته، به طورى که به رکود شدید این صنعت هم انجامیده است.
وى با تاکید بر فعال سازى مجدد صنعت نساجى کشور، تصریح کرد: بدنه صنعت نساجى از جهت کارشناسى و همچنین از نظر ماشین آلات بسیار قوى است، به همین جهت درخصوص فعال سازى دوباره این صنعت، باید یک بازسازى مقطعى انجام شود.
نعمتى با اشاره به راهکارى مبنى بر توسعه صنعت نساجى، اعلام کرد: کارشناسان با کامپیوترى کردن نقشه و چاپ در صنعت نساجى و پوشاک، مى توانند باعث رشد و توسعه این صنعت شوند.
وى با تاکید بر اینکه صنعت نساجى مى تواند ارزآورى خوبى براى کشور به دنبال داشته باشد،می گوید: دولت یازدهم با توسعه صنعت نساجى به علت حجم سرمایه گذارى کمتر نسبت به دیگر صنایع و نیز اشتغالزایى پایدار و ارزش افزوده بیشتر، باید علاوه بر تامین نیاز داخلى زمینه را براى توسعه صادرات این محصول در کشور فراهم کند.

خروج سالیانه میلیون ها دلار سرمایه ملی توسط واردات چادرمشکی / تامین تنها 7 درصد نیاز داخلی

علیرضا حائری، دبیر انجمن صنایع نساجی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی آریا با بیان اینکه سود واردات پارچه چادر مشکی، مانع از تولید آن در کشور شده و در حال حاضر 95درصد نیاز بازار از طریق واردات تأمین می‌شود، می‌گوید: میزان واردات چادرمشکی در سال 91 بالغ بر 20 هزار تن پارچه تحت عنوان پارچه چادر مشکی به ارزش 98 میلیون دلار بوده است که با توجه به میزان نیاز سالیانه به پارچه چادرمشکی با فرض مصرف سرانه 2 قواره در سال میزان نیاز سالیانه برابر با 85 میلیون متر مربع معادل با 10 هزار تن خواهد بود.
وی درخصوص کارخانه های فعال تولیدکننده چادرمشکی نیز افزود: در حال حاضر میزان تولید سالیانه چادرمشکی در کشور 6 میلیون متر مربع بوده که توسط 4 کارخانه کرپ ناز،حجاب شهرکرد،نای زرین اصفهان و ایران مرینوس صورت گرفته است که با توجه نیازداخل، میزان تولید داخلی تنها 7 درصد از نیاز سالیانه کشور را تامین و پوشش می دهد.
دبیرانجمن صنایع نساجی ایران با بیان این مطلب که متوسط قیمت جهانی هر متر پارچه چادر مشکی با کیفیت معمولی یک دلار است،اظهارکرد: قیمت پارچه چادرمشکی بعد از ورود به کشور دستخوش تغییرات شده به طوری که قیمت بدو ورود  بین 5 هزار تا 7 هزار تومان به ازای هر متر بوده که قیمت فروش پارچه چادرمشکی برای هر قواره که معمولاً 5 متر است بین 75 هزار تومان تا 200 هزار تومان است.
وی افزود:سرمایه گذاری ثابت در این بخش 610 میلیارد ریال و سرمایه در گردش بالغ بر 55 میلیارد ریال است.
حائری راهکارهای توسعه و افزایش تولید چادرمشکی در کشور را حمایت دولت در قالب رفع مشکل نقدینگی و مالی واحدهای تولیدی و جذب سرمایه گذاری خارجی عنوان کرده و در خصوص موانع تولید نیز گفت: موانع تولید صنایع نساجی شامل پایین بودن تعرفه واردات و رخنه هر چه بیشتر محصولات خارجی در کشور،نادرستی سیستم توزیع که منجر به کسب سودهای کلان توسط واردکنندگان شده و تمایل به واردات را افزایش داده است،پیچیدگی تکنولوژی تولید و نبود صرفه اقتصادی،رقابت های ناسالم و حذف تولیدکنندگان،کاهش انگیزه تولید به دلایل فوق الذکر،رقابت ناپذیری محصولات داخلی با خارجی می شود.
دبیر انجمن صنایع نساجی ایران در پاسخ به این سئوال که چرا هیچ آمار دقیقی از میزان واردات چادرمشکی به کشور وجود ندارد، گفت: علت این امر عدم تعریف جداگانه تعرفه چادر مشکی از سایر منسوجات و پارچه های وارداتی به کشور بوده به طوری که تعرفه چادر مشکی با انواع پارچه های لباسی،لباس شبی،پلی استری تعریف شده است و به همین دلیل نمی توان آمار دقیقی از واردات چادر مشکی به داخل کشور بدست آورد.
وی افزود:در حال حاضر مشکلی که باعث عدم دسترسی به یک آمار دقیق از واردات چادر مشکی به کشور شده است تفاوت تعرفه درنظر گرفته شده برای واردات چادرمشکی با سایر منسوجات بوده چرا که تعرفه واردات پارچه های لباسی و پلی استری 35 درصد و تعرفه واردات چادرمشکی 10 درصد تعریف شده است.
به گفته حائری خیلی از واردکنندگان از این موضوع سوء استفاده کرده و برای استفاده از تعرفه کمتر و پرداخت عوارض گمرکی پایین در اظهارنامه کالای وارداتی تخلف کرده و نام کالای وارداتی را چادرمشکی ذکر می کنند.

سود میلیاردی به جیب وارد کنندگان

آمار واردات 98 میلیون دلاری چادرمشکی به کشور، حاکی از ورود سود سالیانه یک میلیاردی به جیب واردکنندگان پارچه چادرمشکی به کشور است ، براساس آخرین آمارهای رسمی، سازمان توسعه تجارت ارزش واردات رسمی چادر مشکی در سال 91 بالغ بر 98 میلیون دلار با ارزش ریالی 160 میلیارد ریالی برای واردات 20 هزار تن پارچه چادر مشکی اعلام کرد.
صنعت نساجی کشور هم‌ اکنون توانایی لازم برای تأمین نیاز بازار داخلی به پارچه چادر مشکی را ندارد و حمایت‌های لازم برای احیای صنعت نساجی کشور صورت نمی‌گیرد. چادر محصولی است که جزء مهم ترین محصولات سبد خانواده ها به شمارمی رود،اما به دلیل نبود تکنولوژی لازم یا نداشتن توجیه اقتصادی برای تولید آن در کشور، به واردات مبادرت می ورزیم که جدا از بحث هدر رفتن سرمایه داخلی، باعث تقویت اشتغالزایی در کشورهای دیگر می شویم، در صورتی که بیش از هر جای دیگر، ایران با توجه به نرخ بیکاری در کشور به این اشتغالزایی نیاز دارد.‏

قیمت بالای چادر مشکی در کشور

برای جویا شدن از وضعیت قیمت چادرمشکی در بازار به یکی از محلهای اصلی فروش پارچه چادر مشکی در پایتخت، بازار پارچه فروش‌های مولوی مراجعه کردیم که در یکی از مغازه داران در پاسخ به سئوال خبرنگار آریا در خصوص قیمت پارپه چادرمشکی گفت: قیمت پارچه چادر مشکی که به صورت قواره ای 5 متری بوده بین 80 هزار تومان تا 200 هزار تومان است.
وی درباره علت تفاوت زیاد قیمت‌ها نیز افزود: تفاوت قیمتها«بستگی دارد که پارچه چادری برای ژاپن باشد یا کره یا کشورهای متفرقه دیگر. پارچه چادر مشکی که سخت‌تر، هم گیر می‌آید پارچه اصل ژاپن است. پارچه چادری ژاپن، گران‌تر است.»
وی ادامه داد: مدل به سر گذاشتن چادر مشکی طی دهه اخیر، دستخوش تحولات بسیاری شده، تغییراتی که به منظور حضور راحت‌تر زنان در جامعه رخ داده است، تا پیش از این تنها مدل‌های رایج چادر، چادر ساده و چادر عربی بود. اما در این سال‌ها مدل‌های مختلفی چون چادر ملی، چادر دانشجویی، چادر جلابیب، چادر لبنانی، چادر قجری و… به واسطه برپایی جشنواره‌های حجاب و مد و لباس، تولید شده و مورد استقبال مردم نیز قرار گرفته است.

حال با توجه به موارد ذکر شده تا زمانی که برخی واردکنندگان اقدام به واردات انبوه پارچه چادر مشکی به کشور کرده و سودهای کلانی از این راه به دست آورند، تولید پارچه چادر مشکی در کشور پا نخواهد گرفت.چرا که تاکنون بارها تولیدکنندگان برای داخلی کردن تولید پارچه چادر مشکی تلاش کرده اند، اما هر بار این تلاش ها با شکست مواجه شده و کارخانه های تولید پارچه چادر مشکی توسط عده ای خریداری شده و سپس رها شده اند.‏
امیدواریم با کمی توجه و حمایت مسئولان از صنعت نساجی کشور با افزایش ایجاد کارخانجات، تولید این بخش افزایش یافته و شاهد صادرات محصولات تولید داخل به کشورهای مدعی در این صنعت باشیم و نسبت واردات به صادرات معکوس شده و میزان صادرات منسوجات و پوشاک از میزان واردات آن پیشی بگیرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد