مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

دلیل شوک افزایش هزینه تولید

خبرگزاری فارس - دبیر انجمن نساجی با تشریح نواقص فاز اول هدفمندی یارانه‌ها، اعلام کرد که اجرای نادرست مرحله اول هدفمندی موجب افزایش هزینه تمام‌شده تولید، کاهش قدرت خرید مردم و پایین آمدن تقاضا برای خرید محصولات داخلی شد.

علیرضا حائری با اشاره به روند اجرای مرحله اول قانون هدفمندی یارانه‌ها در کشور گفت: در آذر ماه سال 89 دولت اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها را در کشور آغاز کرد که بدون شک، هدفمندسازی یارانه‌ها اثرات مثبتی بر واقعی شدن قیمت‌ تمام‌شده محصولات نهایی، علامت‌دهی صحیح برای سرمایه‌گذاری‌های صنعتی، افزایش بهره‌وری در واحدهای تولیدی، صرفه‌جویی در مصرف حامل‌های انرژی و همچنین شفاف ‌سازی وضعیت بنگاه‌های تولیدی خواهد داشت.

وی ادامه داد: با این وجود، عدم‌توجه به زمان اجرای این قانون با وجود هشدار بسیاری از کارشناسان اقتصادی و فعالان بخش خصوصی مبنی بر مهیا نبودن شرایط لازم برای اجرای آن در کشور، باعث عدم‌موفقیت کامل این طرح شد. وی تاکید کرد: در اجرای فاز اول قانون هدفمندسازی یارانه‌ها نه تنها مهم‌ترین هدف از اجرای این قانون یعنی اصلاح فرآیندهای تولیدی به منظور بهینه‌سازی مصرف انرژی و افزایش بهره‌وری محقق نشد، بلکه واحدهای صنعتی با یک شوک افزایش قیمت تمام شده تولید روبه‌رو شدند. دبیر انجمن نساجی ادامه داد: در این شرایط واحدهای تولیدی به دلیل عدم‌کشش بازار، وجود نهادهای نظارتی و بازرسی و همچنین به منظور حفظ قدرت رقابت در بازارهای بین‌المللی قادر به افزایش قیمت فروش به میزان لازم نیستند. به گفته وی، در چنین وضعیتی زمزمه اجرای فاز دوم این قانون به گوش می‌رسد؛ اما به نظر نمی‌رسد هیچ کدام از بخش‌های اقتصادی کشور آمادگی ورود به این مرحله را داشته باشند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد