مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

چالش های پیش روی طلای سفید در خراسان رضوی

پنبه به عنوان محصولی راهبردی افزون بر تامین مواد اولیه صنایع نساجی و روغن کشی در اشتغال زائی بخش های کشاورزی ، صنعت و بازرگانی نقش مهمی ایفا می کندوکمتر محصول کشاورزی است که از نظر قابلیت ایجاد ارزش افزوده و تنوع فرآورده ها ،توان برابری با پنبه را داشته باشد.
خراسان رضوی از نظر شرایط آب و هوایی و سایر ظرفیت های موجود برای کشت و زرع پنبه مناسب است به طوریکه که هم اکنون این استان با 33 هزار و 55 هکتار اراضی زیر کشت پنبه رتبه نخست تولید طلای سفید در کشور را از آن خود کرده است .
آقای صبور مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی می گوید : امسال بهره وری تولید در واحد سطح در مقایسه با پارسال افزایش یافته و از متوسط حدود دو تن در هکتار به دو تن و 250 کیلو گرم افزایش یافته است.

سبزوار ،رشتخوار،نیشابور،سرخس و بردسکن از مراکزمهم تولید پنبه در خراسان رضوی هستند و برداشت پنبه ازمزارع پنبه این شهرستانها تا پایان آذر ادامه دارد .

کارشناس پنبه سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در باره برداشت پنبه در این استان نخستین بار از طریق دستگاه کمباین ویژه می گوید : برای برداشت سنتی این وسعت اراضی زیر کشت پنبه حدود یک میلیون و 300 هزار نفر روز نیروی کارگری لازم بود که برداشت مکانیزه محصول با استفاده از دستگاه کمباین ویژه حدود 80 تا 90درصد هزینه های کارگری در قیمت تمام شده محصول را کاهش داده است .
علی هاشمی با بیان اینکه امسال هزینه تمام شده پنبه به علت افزایش قیمت نهاده هایی مانند بذر و کود ، حمل و نقل ، اجاره آب و زمین در مقایسه با پارسال بالاتر است، قیمت کف خرید تضمینی این محصول را 10 هزار و 500ریال در هر کیلو گرم عنوان کرد .
وی افزود : هم اکنون قیمت بازار در سطح خوبی قرار دارد و هر کیلو گرم وش پنبه حدود 20 هزار ریال خرید و فروش می شود.
کارشناس پنبه سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی همچنین وسعت اراضی زیر پوشش بیمه ای پنبه استان را پنج هزار و 475 هکتار اعلام کرد و افزود : میزان پوشش بیمه ای اراضی در مقایسه با پارسال که پنج هزار و 600 هکتار بوده ، تغییر چندانی نکرده است.

پنبه کاران خراسان رضوی با تولید 40 درصد از پنبه کشور مقام نخست تولید طلای سفید کشوررا از آن خود کرده اند و در حال حاضر 30 درصد کـارخانه پنبه پاک کنی کشور با ظرفیت تولید سالانه حدود 150 هزار تن پنبه در خراسان رضوی فعال است که محصولات آنان پس از فراوری به استانهای دیگر ارسال می شود .
در چند سال اخیر نیز دست اندرکاران بخش پنبه خراسان رضوی برای افزایش تولید پنبه مرغوب وبا کیفیت اجرای طرح آرمانی پنبه را در دستور کار قرار داده اند و حدود سه هزار و 500 هکتار از مزارع پنبه در استان خراسان رضوی زیر پوشش این طرح قرار گرفته است.
دکتر محمد رضا رمضانی مقدم رئیس بخش تحقیقات پنبه و گیاهان لیفی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی از مزایای اجرای این طرح در جهت اقتصادی شدن کشت پنبه می گوید : در طرح آرمانی پنبه توسعه مکانیزاسیون و استفاده از ماشین آلات پیشرفته ، کاهش مصرف بذر، توسعه مصرف ریزمغذی ها، بهبود شرایط برداشت و مبارزه تلفیقی با آفات اجرا می شود که افزایش عملکرد تولید پنبه مرغوب و کاهش هزینه ها از مهم ترین مزایای آن است .
امسال با وجود رونق کشت پنبه در خراسان رضوی هم اکنون در برخی از مناطق زیر کشت پنبه در خــراسان رضوی بویژه مناطق جنوبی ، کشاورزان به علت روبرو شدن با مشکلاتی همچون بی توجهی به صنعت پنبه و واردات بی رویه به تغییر الگوی کشت و تولید محصولات دیگری چون پسته روی آورده اند.
بیش از یک دهه است که خراسان رضوی همچنان رکورد دار تولید پنبه در کشور است اما وضع بازرگانی پنبه در خراسان رضوی تحت تاثیر مشکلاتی چون نبـود تـعرفه یا تعرفه ارزان برای واردات این محصول و کاهش قیمت پنبه قرار گرفته است و کشاورزان پنبه کار خراسان رضوی به علت مشکلاتی چـون نـبود یا کمبود سیاستهای حمایتی به کشت جایگزین روی آورده اند.
رسول زارعی یکی از پنبه کاران خراسانی قیمت پایین خرید پنبه را موجب ورشکستگی بسیاری از پنبه کاران عنوان کرد وگفت : تا چندی پیش هیچ یک از پنبه کاران از شغل خود ناراضی نبودندو همه ما کارمان را با عشق و علاقه ادامه می دادیم اما با واردات بی رویه این محصول و قیمت خرید نامناسب از پنبه کار، این صنعت درآمدزا با مشکلات زیادی روبرو شده است .
زهرا روضه خوان نیز از پنبه کاران سبزوار یست که دوشادوش فرزندانش در زمینهای کشت پنبه کار می کند، با ناامیدی از وضع پنبه کاری می گوید : دو سالی است که واسطه ها با مبلغی بسیار پایین پنبه از پنبه کاران می خرند که همین امر باعث فروش و ترک زمینهای کاشت پنبه از سوی پنبه کاران شده است.
امانی کشاورز 77 ساله رشتخواری نیز با گلایه از نوسانات قیمت پنبه گفت : در سالهای اخیر به علل مختلف از جمله حمایت نکردن از پنبه کاران، واردات بی رویه از خارج، بالا بودن هزینه تمام شده تولید، کاهش بهره وری تولید و پائین بودن قیمت خرید درمقایسه با محصولات رقیب، سطح زیر کشت پنبه در این منطقه سیر نزولی داشته است.
وی با تاکید بر ضرورت حمایت از سرمایه گذاران و تولیدکنندگان داخلی افزود : به رغم آن که مقدار قابل توجهی از محلوج تولیدی داخل بدون مشتری مانده است، برای تامین نیازکارخانجات نساجی با مجوز دولت، محلوج و پنبه از برخی کشورهای دیگر از جمله ازبکستان وارد کشور می شود.
رئیس نظام صنفی کشاورزان رشتخوار نیز کمبود نقدینگی، توسعه نیافتن مکانیزاسیون، محدود بودن صنایع وابسته، کمبود مراکز تکثیر بذر و سنتی بودن کشت و زرع را از مهم ترین مشکلات پنبه کاران می داند.
سیدحسن حسینی می افزاید : به علت رونق صنعت پنبه و افزایش سطح زیر کشت و تولید وش در سالهای گذشته ، دو واحد کارخانه پنبه پاک کنی با میلیاردها ریال سرمایه گذاری بخش خصوصی و دولتی در این منطقه تاسیس و به بهره برداری رسیده بود که با وضع پیش آمده و حمایت نکردن متولیان از کارخانه داران و پنبه کاران، هم اکنون افزون بر کاهش سطح زیر کشت پنبه، تنها دو واحد از این کارخانه ها، نیمه فعال است و به علت واردات پنبه خارجی، کارخانجات ریسندگی و بافندگی، تمایلی به خرید محلوج داخلی ندارند.
مسعود عاطفی ناظر گمرکات خراسان رضوی نیز میزان واردات پنبه از گـمرکات این استـان را پارسال بیش از هفت هزار و 763تن به ارزش بیش از 21 میلیون و 304 هزار دلاراعلام کرد و گفت : پنبه وارداتی اگر چه به لحاظ کیفی توان رقابت با محصول داخلی را ندارد اما به علت داشتن تعرفه ناچیزدر صحنه رقابت ریالی با محصول داخلی همیشه پیروز میدان است .
دبیر انجمن صنفی صنایع پنبه پاک کنی خراسان رضوی مشکلاتی چون نبود نقدینگی در صنعت نساجی برای خرید پنـبه محلوج ، مشخص نبودن متولی خرید بذر پنبه در خراسان رضوی و رغبت نداشتن کارخانه ها برای خرید تخم پنبه از کشاورزان را از جمله مسائلی عنوان می کند که صنعت تولید پنبه را در این استان تهدید می کند .
محمد تقی علافچی گفت: هم اکنون 30 کـارخانه پنبه پاک کنی در این استان با ظرفیت تولید حدود 150 هزار تن در سال فعال است که واردات پنبه، تولید این واحدها را به حدود یک سوم کاهش داده است.
وی افزود : کم توجهی به صنعت پنبه پا کنی نیز صنایع تبدیلی آن را تحت تاثیر قرار داده است به گونه ای که هـم اکنون رغبت تولید کنندگان داخلی به تولید روغن پنبه دانه که پس ار آفتابگردان و کلزا روغن مـرغوبی به شمار می رود، کم شده است .
علافچی با بیان اینکه کسی مخالف واردات نیست و به میزان نیاز صنایع داخلی باید پنبه وارد شود گفت : این روش که دولت در فصل برداشت وش، تعرفه های واردات را صفر می کند به معنی از بین بردن تلاش پنبه کاران است.
با وجود قدمت کشت پنبه در خراسان رضوی و روبرو شدن کشت این محصول با فراز و نشیب های زیاد ،واردات پنبه ضربه مهلکی به پیکر صنعت تولید پنبه منطقه وارد کرده است.
به نظر می رسد تنها راه نجات این محصول راهبردی و رونق کشت طلای سفید افزایش دوباره تعرفه واردات و تعدیل قیمت های داخلی باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد