مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

پشتی ترکمن صنایع‌دستی منحصر به فرد

جام جم آنلاین: معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌شمالی گفت: قالی و پشتی ترکمن یکی از صنایع منحصر به فرد هنر دست زنان ترکمن استان است که در منطقه جرگلان در شمال بجنورد و نیز در شهرستان مانه و سملقان رواج دارد.

«علی عابدی» در گفت‌وگو با ایسنا اظهار داشت: طرح فرش‌های ترکمن به لحاظ هندسی و شکستگی خطوط ایلی، خاص مردم کوچ‌نشین است که به صورت ذهنی بافته می‌شود.

وی با بیان این‌که نقش‌های ترکمن یموتی، شانه‌ای، غزال گز، آغال، چهار قالب و قاشقی در این صنایع به‌کار برده می‌شود، ادامه داد: پشتی ترکمن بیشتر شبیه قالیچه است که در آن از چهار رنگ قزل، قره، طلایی و آق استفاده می‌شود.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌شمالی گفت: اغلب نقوشی با نام گلچه و قره نقش در بافت آن به‌کار می‌رود.

عابدی با بیان این‌که ابریشم بافی یکی از هنرهای منحصر به فرد منطقه جرگلان است که قدمت زیادی دارد، گفت: مصارف آن در دوختن لباس، روسری و دستمال است.

به گفته وی، ابریشم به واسطه نرمی، شفافیت، ظرافت و استحکام فوق‌العاده‌ای دارد که یکی از مهم‌ترین و گرانبهاترین الیاف نساجی است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد