مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

شائبه دستکاری قیمت و استفاده از اطلاعات نهانی در یک شرکت بورسی

برخی کارگزاران بورس با فارس مطرح کردند
شائبه دستکاری قیمت و استفاده از اطلاعات نهانی در یک شرکت بورسی

خبرگزاری فارس:برخی فعالان به نحوه تعدیل سود شرکت تولید مواد اولیه و الیاف مصنوعی ایراداتی وارد کرده و شائبه دستکاری قیمت و استفاده از اطلاعات نهانی توسط سهامدار عمده را مطرح کرده اند.

خبرگزاری فارس: شائبه دستکاری قیمت و استفاده از اطلاعات نهانی در یک شرکت بورسی

به گزارش خبرنگار اقتصادی فارس،درحالی نماد معاملاتی شرکت تولید مواد اولیه و الیاف مصنوعی بعد از توقف در اول مرداد، امروز(31 مرداد) با کاهش 8 درصدی قیمت هر سهم بازگشایی شده که تعدادی از کارگزاران به نحوه تعدیل سود و قیمت هر سهم آن ایراداتی وارد کرده اند. در این میان بازدهی سهام این شرکت از 18 اردیبهشت تا اول مرداد بیش از 25 درصد بود که ناشی از رشد قیمت هر سهم آن از 102 به 125 تومان است.

این ایرادات در حالی با مستندات همراه است که خبرگزاری فارس آماده دریافت نظرات مسئولان سازمان و شرکت بورس و همچنین سهامداران عمده شرکت است تا این مسئله روشن شود.

براساس این گزارش، به اعتقاد این گروه این شرکت با سرمایه 14.3 میلیارد تومانی در جریان انتشار گزارش 9 ماهه خود در 31 تیر سال جاری اعلام کرد 295 ریال از سود پیش بینی شده 217 ریالی یعنی 136 درصد را پوشش داده است.

روز پس از اعلام این گزارش و با توجه به پوشش چشمگیر سود 9 ماهه ،بیش از 5 درصد از سهام شرکت الیاف مصنوعی معامله شد که فروشنده اصلی آن بازرگانی پلی اکریل (یکی از سهامداران عمده) بود، اما مسئولان بورس اقدام به ابطال معاملات بیش از 5 درصد آن کردند. سپس نماد این شرکت به دلیل تعدیل سود از اول مرداد بسته شد.

بر اساس این گزارش شرکت در 8 و 25 مرداد اقدام به انتشار اطلاعات و صورت های مالی میاندوره ای 6 ماهه منتهی به 29 اسفند 90 (حسابرسی شده) و گزارش سود هر سهم سال مالی 31 شهریور91 بر اساس عملکرد واقعی دوره 9 ماهه و اعلام کرد با توجه به پوشش 136درصدی سود در 9 ماهه، هیچ گونه تعدیلی نخواهد داشت و نهایتا سود 217 ریالی خود را محقق خواهد کرد، بنابراین با توجه به اطلاعات فوق شائبه دستکاری قیمت و استفاده از اطلاعات نهانی توسط سهامدار عمده وجود دارد.

به باور این گروه نکته جالب توجه دیگری که در خصوص این شرکت به چشم می خورد این است که پلی اکریل (سهامدار عمده) در 27 اردیبشهت سال جاری بلوک 20 درصدی الیاف مصنوعی را به قیمت پایه هر 125 تومان عرضه کرد که به دلیل نبود مشتری، شرکت بازرگانی پلی اکریل ( دیگر سهامدار عمده ) اقدام به خرید این بلوک کرد، اما همین شرکت حدود دو ماه بعد بیش از  5 درصد سهام خود را به قیمت هر سهم 1256 ریال عرضه کرد.

این در حالی است که اطلاعات شرکت مبنی بر عدم تعدیل سود و گزارش حسابرسی شده 6 ماهه که در اختیار سهامدار عمده بوده و بعد از انجام این معامله مشکوک و درگیر شدن افراد زیادی در این سهم به بازار انتشار یافت که نماد سهم نیز در این مدت بسته بود.

علاوه براین در صورت های مالی شرکت تولید مواد اولیه و الیاف مصنوعی نکات عدیده ای وجود دارد که تنها به ذکر چند نکته مهم بسنده می شود.

اول اینکه طبق بند 3 گزارش حسابرس مستقل نسبت به صورت های مالی 6 ماهه منتهی به اسفند سال گذشته، تسهیلات مالی دریافتی از بانک توسعه صادرات ایران و تسهیلات مالی دریافتی ریفاینانس از بابت گشایش اعتبار اسنادی ارزی به نفع پلی اکریل ایران، نزد بانک تجارت در تاریخ ترازنامه تسعیر نشده است.

در صورت تسعیر بدهی های مزبور با نرخ مرجع در تاریخ ترازنامه، سود سال مالی مورد گزارش به بیش از 967 میلیون تومان کاهش می یافت و حساب های دریافتی از پلی اکریل و تسهیلات مالی دریافتی به ترتیب به 488 و 700 میلیون تومان و بیش از 1.4 میلیارد تومان افزایش خواهند یافت.

به این ترتیب شرکت تولید مواد اولیه و الیاف مصنوعی اقدام به دریافت تسهیلات ارزی کرده است،اما خود هیچ گونه منفعتی در آن نداشته و تنها زیان ناشی از تسعیر ارز آن را متوجه خود و بویژه سهامداران خرد کرده است.

این درحالی است که زیان انباشته شرکت پلی اکریل طبق صورت های مالی حسابرسی شده منتهی به 30 آذر سال پیش  بالغ بر 164.7 میلیارد تومان و حدود 3.3 برابر سرمایه بوده و این شرکت مشمول ماده 141 قانون تجارت است.

نکته دوم اینکه شرکت الیاف مصنوعی درحالی طبق گزارش 9 ماهه سال مالی جاری بیش از 4.4 میلیون دلار صادرات داشته که در مورد تسعیر ارز این مبلغ در گزارش خود اعلام کرده "بدلیل محدودیت هایی که دارد مبلغ 4 میلیون و 493 هزار و 900 دلار فروش صادراتی 9 ماهه را با نرخ ارز مرجع تسعیر کرده است" اما هیچ گونه اشاره ای به محدودیت های موجود نکرده است. این درحالی است که اکثر شرکت های پتروشیمی دلار خود را با نرخ آزاد تسعیر کرده اند.

نکته سوم اینکه درحالی تمام شرکت های پتروشیمی و شیمیایی به دلیل افزایش نرخ دلار با افزایش چشمگیر حاشیه سود مواجه شده اند که حاشیه سود ناخالص 19 درصدی سال گذشته این شرکت به 16 درصد در سال جاری کاهش یافته است.این در حالی است که با توجه به کوچک بودن شرکت الیاف مصنوعی ، تغییرات حاشیه سود می تواند اثرات زیادی بر سود خالص شرکت بگذارد.

براساس این گزارش، این گروه از کارگزاران در پایان اعلام کرده اند سازمان بورس می توانست قبل از فروش بیش از 5 درصد سهام این شرکت توسط سهامدار عمده (آن هم با توجه به اطلاعات نهانی که در اختیار داشت) اقدام به بستن نماد این سهم می کرد تا سهامداران جدیدی درگیر اینگونه معاملات مشکوک نشوند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد