مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

روزهای ناخوشی طلای سفید

مدت‌ها بود که پنبه‌کاران کشور با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم کردند و در انتظار کمک‌های دولت بودند؛ کمبود نقدینگی، توسعه نیافتن مکانیزاسیون، محدود بودن صنایع وابسته، کم بودن مراکز تکثیر بذر، افت ظرفیت، کاهش سطح زیرکشت، پائین بودن قیمت و سنتی بودن، امسال تولید پنبه کشور را در آستانه رشته شدن قرار داد و زنجیره تولید این محصول را گسسته کرد.

به گزارش ایسنا، منطقه خراسان، کمبود کارگر، بالا بودن هزینه‌های تولید، کم توجهی به تحقیقات، توجه نشدن به کشت دوباره، اقتصادی نبودن تولید و نبود برنامه منسجم پویایی و شکوفایی این صنعت نوپا را با مشکلات عدیده‌ای روبرو ساخت.

در صورت حمایت از طلای سفید، علاوه بر اینکه محصول پنبه کاملاً اقتصادی خواهد شد، اشتغال مناسب نیز در کشور ایجاد می‌شود و این در حالی است که لطمه زدن به صنعت پنبه باعث می‌شود، صنعت نساجی کشور منافع ملی در 30 صنعت مختلف را به ویژه صنایع دفاعی با خطر روبه رو کند.

با توجه به اهمیت پنبه در صنایع نساجی، ایجاد اشتغال و صادراتی که برای کشور دارد به این محصول"طلای سفید" لقب داده‌اند، اما کشاورزان پنبه ‌کار کشور و به ویژه خراسان رضوی که تولیدکننده عمده پنبه در کشور است، امسال با مشکلاتی مواجه شدند که عدم توجه به رفع این مشکلات باعث خواهد شد تا کشاورزان پنبه ‌کار سال آینده به کشت‌های دیگری روی آورند.

غلامرضا احمدی، یکی از کشاورزان پنبه کار شهرستان تربت حیدریه می‌گوید: امسال از کشت پنبه ناامید شدیم، به جای آن گندم می‌کاریم، صیفی می‌کاریم، چیزی می‌کاریم که زود بازده باشد، چیزی می‌کاریم که بیمه باشد، چیزی می کاریم که خرج زن و بچه‌ را بدهد.

وی می‌افزاید: از پنبه‌کاران حمایت لازم انجام نمی‌شود، هنوز خسارات خشکسالی سال گذشته را به ما نداده‌اند، منبع درآمد ما همین محصول پنبه است اما درآمد آن هزینه‌های کاشت و داشت و برداشت را هم جواب نمی‌دهد.

علی سوزنچی، یکی از کشاورزان پنبه‌کار در شهرستان رشتخوار تصریح می‌کند: با توجه به هزینه سرسا‌م آور تولید پنبه و افزایش 30 تا 70 درصدی قیمت نهاده‌ها و عملیات زراعی در سال جاری، کشاورزان توقع داشتند قیمت "وش" تولیدی نیز در سال جاری به همین روال یعنی 30 تا 50 درصد افزایش یابد.

رییس نظام صنفی کارهای کشاورزی شهرستان رشتخوار تاکید کرد: امسال کشاورزان پنبه‌کار شهرستان از کاهش قیمت طلای سفید نگران بودند.

سید حسن حسینی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه خراسان، از نگرانی کشاورزان پنبه‌کار در این شهرستان انتقاد کرد و گفت: کشاورزان برای فروش محصول پنبه خود، هر روز با یک نرخ پایین تر از قیمت اصلی اعلام شده مواجه شدند.

وی با اشاره به اینکه شهرستان رشتخوار مقام دوم تولید پنبه استان خراسان رضوی را دارد، یادآور شد: در این شهرستان که سالانه بیش از 20 هزار تن وش پنبه تولید می‌شود چرا باید در آستانه برداشت این محصول طلایی که دسترنج یک ساله کشاورزان مظلوم و زجر کشیده است را دلالان با بازی با کاهش قیمت پنبه به جیب بزنند.

رییس نظام صنفی کارهای کشاورزی شهرستان رشتخوار ادامه داد: امسال قیمت پنبه با کاهش 250 تومان برای هر کیلوگرم از سوی دلالان کاهش یافت و این امر موجب نگرانی 30 هزار نفر از کشاورزان پنبه‌کار شهرستان رشتخوار شد.

حسینی با تاکید از جلوگیری واردات پنبه به کشاورز در فصل برداشت این محصول و صفر نکردن تعرفه پنبه، بیان داشت: به دلیل ورود بی‌رویه پنبه به کشور همچنین صفر شدن تعرفه، متاسفانه کارخانجات داخلی رغبتی به خرید پنبه از کشاورزان ندارند که این آسیب مهمی در این صنعت بود.

وی با اشاره به اینکه پنبه کاران شهرستان چند سالی است با مسایلی چون خشکسالی، فقدان صنایع وابسته، پایین بودن کیفیت سموم مورد استفاده، هزینه‌‍‌های بالای تولید برای کشاورزان و عدم استفاده از مکانیزاسیون دست و پنجه نرم می‌کنند، خواستار همراهی جدی‌تری دولت از کشاورزان پنبه کار رشتخوار شد.

وی با اشاره به منابع آبی کم‌، از مسوولان خواست در بحث کشت مکانیزه کشاورزان را حمایت کنند.

محمد رستمی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشتخوار نیز در این زمینه در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان، گفت: هر ساله کشاورزان این منطقه بر اثر دخالت دلالان و حضور آنان در عرصه تولیدات کشاورزی از جمله پنبه متضرر می‌شوند.

وی تصریح کرد: این شهرستان به عنوان یکی از قطب‌های تولید این محصول در سطح کشور نیز مطرح است.

وی با اشاره به تولید بیش از 20هزار تن پنبه در این شهرستان، خاطرنشان کرد: این شهرستان فاقد صنایع وابسته پنبه نظیر صنایع روغن کشی‌، نخریسی‌، صنایع بهداشتی‌(هیدروفیل) است.

براساس این گزارش، پنبه این ماده حیاتی برای صنایع نساجی که به حق به عنوان خون در رگ‌های این صنعت کهن شناخته می‌شود، امسال روزهای خوشی را سپری نکرد و در سال‌های اخیر به شدت از میزان تولید آن کاسته شده به نحوی که در حال حاضر به زحمت می‌تواند30 درصد از نیازهای سالیانه صنایع ریسندگی کشور را پاسخگو باشد و صاحبان این صنایع می‌باید جهت رفع کمبود خود یا ازپنبه‌های وارداتی و یا از سایر الیاف‌هایی همچون پلی استر استفاده کنند.

حال که پنبه از مهمترین محصولات کشاورزی است که علاوه بر تامین مواد اولیه صنایع نساجی و روغن کشی، در اشتغالزایی بخش‌های کشاورزی، صنعت و بازرگانی نیز نقش مهمی را ایفا می‌نماید و در واقع کمتر محصول کشاورزی از نظر قابلیت ایجاد ارزش افزوده و تنوع فرآورده‌ها، یارای برابری با پنبه را دارد، بهبود این وضعیت توجه خاص مسوولان و دست‌اندرکاران پنبه کشور را می‌طلبد تا بحران امسال در زمینه پنبه برطرف شده و این محصول مهم جایگاه قدیمی خود را در میان سایر محصولات کشاورزی در سال آینده دوباره بازیابد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد