مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

90درصد پنبه تولیدی چین، تراریخته است

رییس بخش حفاظت تنوع زیستی موسسه Nanjing چین با اشاره به پیشگامی چین در رهاسازی و کشت انبوه گیاهان تراریخته اظهار داشت: 50 نوع گیاه، 20 نوع جانور و 30 نوع میکروب تراریخته ‌در چین در مراحل مختلف تحقیقاتی و تولیدی قرار دارد.

به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پرفسور شو که به دعوت انجمن ایمنی زیستی و مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به کشورمان سفر کرده عصر دوشنبه در نشست تخصصی مهندسی ژنتیک و ایمنی زیستی اظهار کرد: چین در سال 1995 با تولید یک میلیون هکتار توتون تراریخته نام خود را به عنوان نخستین کشور تولید کننده محصولات تراریخته ثبت کرد؛ البته تولید توتون تراریخته در سال 1997 به دلیل خودداری شرکت‌های اروپایی از خرید محصول چینی متوقف شد، با این حال 50 نوع گیاه، 20 نوع جانور و 30 نوع میکروب تراریخته ‌در چین در مراحل مختلف تحقیقاتی و تولیدی قرار دارد.

وی با بیان این که گوجه فرنگی، فلفل دلمه‌یی، پنبه، اطلسی، خربزه درختی (پاپایا)، ذرت و برنج از جمله گیاهان تراریخته تولید شده در چین هستند، گفت: در حال حاضر حدود 90 درصد کل پنبه تولیدی چین تراریخته است. در سال 2009 هم دو نوع برنج تراریخته و یک رقم ذرت تراریخته با قابلیت جذب فسفر بیشتر مجوز تولید گرفتند که در حال حاضر برنج تراریخته در سطح چند ده هزار هکتار به زیر کشت رفته است و علی‌رغم برخی مخالفت‌ها فعالیت در این حوزه با قوت ادامه دارد.

شو با اشاره به تولید تجاری 21 نوع محصول تراریخته از چهار گونه عمده گیاهان زراعی در چین گفت: چین مبداء پیدایش سویاست ولی حدود 75 درصد سویای مورد نیاز خود را از آمریکا، آرژانتین و برزیل که تولیدکننده عمده سویای تراریخته دنیا هستند وارد می کند لذا به جرات می توان گفت محصولات تراریخته در غذای مصرفی همه چینی ها وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: در فاصله سال 2002 تا 2005 بیش از هزار و 500 مورد درخواست رهاسازی محصولات تراریخته در چین ارائه شده که با هزار و 277 درخواست موافقت شده است.

رییس بخش حفاظت تنوع زیستی موسسه Nanjing تصریح کرد: بیشتر خربزه درختی (پاپایا) چین تراریخته است و در سال 2002 بیش از یک میلیون درخت تبریزی مقاوم به افت به عنوان نخستین گونه تراریخته درختی جهان در 15 استان چین کشت شده است.

وی در خصوص وضعیت تولید برنج تراریخته در چین گفت: برنج تراریخته با کشت در سطح 10 هزار هکتار در مرحله تست حاصلخیزی است البته از آنجا که کشاورزان علاقه زیادی به نمونه‌های تراریخته دارند، بذرهای آن را دریافت کرده و به سرعت در حال گشترش آن هستند به همین دلیل با وجود این که هنوز مدعی تجاری‌سازی این محصول نیستیم نیستیم تست‌های ما حاکی از وجود برنج تراریخته در بازار است.

شو خاطرنشان کرد: پنبه تراریخته تولید شده در چین در برخی مناطق نسبت به برخی آفات ثانویه مقاوم نیست و کشاورزان را ناگزیر از استفاده از سمومی ضعیف تر برای مهار این آفات کرده که حداقل از آن جنبه که جلوی مصرف سموم خطرناک را گرفته و سم کمتری مصرف می کنند بسیار مورد استقبال کشاورزان قرار گرفته و حدود 90 درصد کل پنبه چین تراریخته است.

فناوری مورد توجه دیگر، استفاده از پنبه هیبرید است که فناوری تراریخته هم در آن استفاده شده که کشت این گونه پنبه هم درآمد کشاورزان را افزایش داده است.

این متخصص تنوع زیستی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره سیاست دولت چین در زمینه محصولات تراریخته گفت: چین کاملا از محصولات تراریخته حمایت می‌کند و توسعه این فناوری از جمله 16 اولویت راهبردی فناوری کشور است. در عین حال حساسیت بسیار زیادی در مورد سلامت و ایمنی محصولات تراریخته در چین وجود داشته و ملاحظات ایمنی زیستی کاملا مد نظر قرار دارد. برای مثال برای تولید برنج تراریخته خود سالها مطالعه کرده‌ایم و سال 2009 به آن مجوز دادیم.

وی با اشاره به برچسب زنی محصولات حاصل از مهندسی ژنتیک در چین گفت: تمامی محصولاتی که کمترین ذره ماده تراریخته در آنها وجود دارد (آستانه صفر درصد) به عنوان تراریخته در چین برچسب‌زنی می‌شود.

گفتنی است، پروفسور شو از دانشمندان برجسته در حوزهمهندسی ژنتیک و تنوع زیستی است که دارای 13 کتاب و 90 مقاله در حوزه‌های مختلف تنوع‌ زیستی، Risk assessment و Risk management محصولات تراریخته و مهندسی ژنتیک و غیره است.

وی که در حال حاضر رئیس بخش حفاظت تنوع زیستی موسسه Nanjing است به دعوت انجمن ایمنی زیستی ایران و مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران برای شرکت در نشست تخصصی مهندسی ژنتیک و ایمنی زیستی و همچنین تدریس در کارگاه مهندسی ژنتیک و ایمنی زیستی که طی روزهای 18 و 19 بهمن ماه در محل دانشگاه شهید بهشتی برگزار می شود به ایران آمده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد