مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

عوامل موثر بر اندازه تخلخل الیاف نانو بررسی شد

عوامل موثر بر اندازه تخلخل الیاف نانو بررسی شد

تهران- پژوهشگران دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بررسی تاثیر عوامل موثر بر اندازه‌ی تخلخل الیاف نانو دریافتند که می‌توان با استفاده از این روش ، انواع گوناگونی از الیاف در ابعاد نانو را متناسب با انواع کاربردها تولید کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر: 'نادیا رحیمی تنها' مجری این طرح گفت : ابتدا کوپلیمر اکریلونیتریل-اکریلیک اسید سنتز و سپس به منظور بررسی تاثیر پارامترهای الکتروریسی بر نانو الیاف حاصل از کوپلیمر فوق، نمونه‌ها به صورت عادی الکتروریسی شد.

به گفته وی در مرحله‌ی بعد، الکتروریسی در محفظه‌ای که رطوبت نسبی آن بالاتر از محیط بود الکتروریسی و تصاویر میکروسکوپ الکترونی از آن‌ها تهیه شد . در مرحله بعد تعدادی از نمونه‌ها در سیستم سه‌جزئی شامل پلیمر، حلال و ضدحلال، الکتروریسی شدند و ساختار دارای تخلخل آن‌ها نیز با استفاده از تصاویر میکروسکوپ الکترونی مورد بررسی قرار گرفتند.

به گفت وی بررسی امکان تولید نانوالیاف متخلخل از کوپلیمر اکریلونیتریل-اکریلیک اسید به دو روش ایجاد رطوبت و نیز استفاده از سیستم سه جزیی در الکتروریسی هدف اصلی اجرای این پروژه بوده است .

این محقق افزود : الیاف متخلخل یکی از انواع نانوالیاف تولید شده به روش الکتروریسی هستند . این الیاف برای تولید فیلترها، غشاهای جاذب و مصارف پزشکی نظیر دارورسانی و مهندسی بافت بر حسب نوع پلیمر مورد استفاده، کاربرد فراوان دارند.

این پژوهشگر خاطرنشان کرد: روزنه‌ها نقش مهمی در تعیین خواص ساختارهای متخلخل دارند و عموما به سبب افزایش سطح موثر الیاف در ساختارهای متخلخل، کاربرد این محصولات نسبت به نمونه‌های مشابه غیر متخلخل افزایش می‌یابد. اکوپلیمرهای اکریلونیتریل به سبب مقاومت بالایی که درمحیط‌های شیمیایی دارند برای استفاده به عنوان جاذب‌ها و فیلترها بسیار مناسب هستند.

رحیمی گفت : استفاده از محلول نمک کلریدسدیم برای کنترل رطوبت محفظه‌ی الکتروریسی و استفاده از پروپیلن‌گلایکول به عنوان جز ضدحلال در سیستم سه‌جزیی از نوآوری‌‌های این پژوهش است.

وی افزود : تاکنون پژوهش‌های محدودی برای تولید نانوالیاف متخلخل در داخل و خارج از کشور انجام شده ‌و در پژوهش‌هایی هم که از پلی‌اکریلونیتریل (PAN) استفاده شده، عموما اساس آن‌ها هموپلیمر اکریلونیتریل بوده است.

رحیمی تنها خاطرنشان کرد : تاکنون یک مقاله با استفاده از نتایج این پژوهش در کنفرانس ICONTEX 2011 در کشور ترکیه و یک مقاله در همایش دانشجویی ستاد نانو ارایه شده است. همچنین مقاله‌ای برای کنفرانس AUTEX 2012 ارسال شده و این مقاله در مرحله‌ی داوری است .

این پژوهش با عنوان 'الکتروریسی کوپلیمراکریلیک و بررسی تاثیر عوامل موثر بر اندازه‌ی تخلخل الیاف نانو حاصل ' با راهنمایی دکتر 'سید هژیر بهرامی ' و دکتر 'مختار آرامی ' انجام شده است .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد