مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

دستیابی محققان ایرانی به تکنیک نانوسفیدگری کالاهای پنبه‌یی و پشم

دانش آموخته کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به بررسی روش جدیدی برای سفیدگری کالای پشمی و پنبه‌یی با نام «نانوسفیدگری با دی اکسید تیتانیوم» شد.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، مهندس سمیه مرشدی، مجری طرح در بیان کارکردها و قابلیت‌های این طرح اظهار کرد: این کار روش جدیدی برای سفیدگری در صنعت نساجی با نام «نانوسفیدگری با نانو ذرات دی اکسید تیتانیوم» است که در این روش با استفاده از نانو دی اکسید تیتانیوم کالاهای پشمی و پنبه‌یی سفیدگری می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه این پروژه در صنعت نساجی کاربرد دارد گفت: اخیرا کاربرد نانو دی اکسید تیتانیوم به همراه پلی کربوکسیلیک اسیدها برای تهیه کالای نساجی با ویژگی های چندگانه مورد توجه قرار گرفته و در این تحقیق ترکیبات نانو دی اکسید تیتانیوم، سیتریک اسید و سدیم هیپوفسفیت جهت انجام تکمیل چند منظوره کالای پشمی و پنبه‌یی و به خصوص به منظور ایجاد ویژگیهای سفیدی و آبدوستی کالا استفاده شده است.

مجری طرح، آهارزدایی پنبه خام، عملیات نانو TiO2 روی پارچه پنبه‌یی، شست‌وشوی پارچه پشمی، عملیات پارچه پشمی شسته شده با آنزیم پروتئاز و عملیات پارچه پشمی شسته شده با آنزیم پروتئاز را از جمله مراحل انجام شده در این تحقیق عنوان و خاطرنشان کرد: در کالای پشمی و پنبه‌یی عمل شده با نانو ذرات TiO2، سدیم هیپوفسفیت و سیتریک اسید در حمام فراصوت بعد از هفت روز پرتودهی با نور روز بیشترین درجه سفیدی به دست آمده و علاوه بر آن کالا از خواص مفید دیگری مانند خودتمیزشوندگی، تاخیر شعله و ضدچروک نیز برخوردار شده است.

وی ادامه داد: همچنین پراش اشعه ایکس، تصاویر میکروسکوپ الکترونی و آنالیز EDX وجود نانو ذرات TiO2 را روی سطح کالا نشان داده اند که این ویژگیها در برابر پنج مرتبه شست‌وشو پایداری خوبی دارند.

گفتنی است، این پروژه در قالب پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی شیمی گرایش شیمی نساجی و علوم الیاف با راهنمایی دکتر مجید منتظر و دکتر ناهید همتی نژاد در دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی امیرکبیر ارائه و به ثبت رسیده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد