مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

وقتی جنس پاکستانی از نمونه چینی ارزان‌تر می‌شود!

شلوارهای جین که آمار دقیقی از میزان مصرف آنها در دست نیست، از جمله پوشاک پرمصرفی هستند که به طور عمده وارداتی محسوب می شوند و صنعت کشور از سود سرشار آنها بی بهره مانده است.

به گزارش ایسنا، بنابر مشاهدات به نظر می‌رسد بیش از 90 درصد شلوار‌های جین که در بازار‌ها ارائه می‌شوند، متعلق به کشور‌های دیگر بوده و در این میان سهم تولید داخلی بسیار اندک است.

بنا به گفته‌ فعالان این بخش، این روزها بیشتر نمونه‌های موجود در بازار مربوط به کشور‌های ترکیه و چین هستند و گاه هم می‌توان نمونه‌های پاکستانی را که تنها چهار سایز دارند، در بازار پیدا کرد.

نکته‌ دیگر آنکه همان سهم ناچیز تولیدات داخلی هم در موارد متعدد پارچه مورد استفاده متعلق به کشور‌های دیگری همچون چین است و کمتر پیش‌ می‌آید که نمونه‌ای با پارچه و دوخت ایرانی به بازار عرضه شود.

وقتی پاکستان روی دست چین بلند می شود

اما در بازار شلوارهای جین هم مانند همه جا نمونه‌های چینی از قیمتی به مراتب پایین‌تر از نمونه‌های ترک برخوردارند و به همین دلیل عامه‌ی مردم این گروه را ترجیح می‌دهند. البته گاه هم ممکن است فروشنده‌ای نمونه‌های پاکستانی را عرضه کند که این نوع شلوارها به نسبت از اجناس چینی هم ارزان‌تر هستند و با قیمت‌هایی حدود 15 تا 20هزار تومان به فروش می‌رسند.

این شلوار‌ها که گفته می‌شود گاه بد هم کار نمی‌کنند، تنها چهار سایز دارند و در موارد متعدد ممکن است برای فروشنده یا وارد‌کنندگانشان خیلی مقرون به صرفه هم نباشند، چرا که در میان آنها تعداد متعددی از نمونه های مشکل‌دار نیز وجود دارد. البته گاه هم پیش می آید که برخی فروشندگان نمونه‌های پاکستانی را با مارک‌های تقلبی تزئین کرده و به قیمتی به مراتب بالاتر به فروش می‌رسانند؛ اتفاقی که در مورد شلوار‌های چینی هم کم و بیش رخ می دهد.

اما جالب این‌که به گفته فعالان این عرصه، کشور چین در این زمینه تنها براساس سفارش کار می‌کند و پیش از آماده‌کردن کارها مدل آنها را از خریداران خود سفارش می‌گیرد.

حجم بالایی از شلوارهای جین قاچاقی وارد می‌شوند

نکته‌ی دیگر آنکه، این روزها بخش عمده‌ای از شلوار‌های جین، موجود در بازار به شیوه‌ی قاچاق وارد کشور می‌شوند و به گفته‌ی فروشندگان این نوع واردات کالا هزینه‌ی آن را برای مشتری و فروشنده به مراتب هم پایین‌تر آورده و موجبات رضایت هر دو طرف را فراهم می‌کند.

یکی از همین فروشندگان در این باره می‌گوید: مدتی است به بهانه‌های مختلفی چون بالا‌رفتن قیمت ارز و یا افزایش هزینه های باربر‌ی پس از هدفمندی یارانه‌ها، قیمت اجناس برای ما به مراتب بالاتر از قبل شده و قیمت شلواری که مثلا 13 یا 14 هزار تومان می‌خریدیم، به 19 تا 20 هزار تومان رسیده است. تازه چند ماه دیگر و نزدیک عید باید همین نمونه ها را با قیمتی به مراتب بالاتر و حدود 23 یا 24 هزار تومان بخریم و همین مساله موجب می‌شود که فروش ما کمتر شود؛ در حالی که تجربه ثابت کرده است اگر قیمت کالا ارزان‌تر باشد، مشتریان نسبت به آن اقبال بیشتری نشان داده و مغازه‌داران هم بیشتر سود می‌کنند.

تشخیص جنس اصل برای خود فروشنده ها هم سخت است

این فروشنده درعین حال خاطر نشان می‌کند: اگرچه این روزها قیمت‌ها دائما در حال افزایش است، اما شرایط بازار به نوعی است که حتی خود فروشندگان هم نمی‌توانند کالای اصل را از جنس قاچاق تشخیص دهند.

ایران و سه کارخانه تولید پارچه جین

چندی پیش حسن صدرالغروی - عضو هیات مدیره انجمن صنایع نساجی، به ایسنا گفته بود که هم‌اکنون سه کارخانه تولید پارچه جین در کشور وجود دارد و یک کارخانه دیگر نیز قابلیت تولید این محصول را دارد، اما در مجموع تولید داخل پارچه جین کفاف نیاز بازار را نمی‌دهد و به همین دلیل بخش زیادی از نیاز بازار به این پارچه از طریق واردات از کشورهایی مانند ترکیه، پاکستان و چین تامین می‌شود.

این فعال صنعتی نساجی درباره سهم واردات و تولید داخل در بازار پارچه جین کشور عنوان کرده بود که در صورتی که وضعیت تامین مواد اولیه تولیدکنندگان داخلی به ویژه پنبه مناسب باشد محصولات تولید داخل می‌توانند با کالاهای وارداتی رقابت کنند.

این فعال صنعتی همچنین درباره ارتباط تولیدکنندگان داخلی با تولیدکنندگان خارجی و همچنین بازار جهانی پارچه جین اظهار کرده بود که تولیدکنندگان داخلی سعی می‌کنند هم آخرین طرح‌های دوختی را از خارج وارد کشور کنند و هم بازار مد این محصول را رصد کنند.

به گزارش ایسنا، جین مبدا فرانسوی و هندی دارد و برای نخستین بار لباس ملوانان از این جنس تهیه شد، اما در دهه 1950 استفاده از این نوع شلوار ابتدا در میان نوجوانان و سپس در میان همه مردم شایع شد.

آمار دقیقی از ارزش بازار پارچه جین و محصولات وابسته به آن مانند شلوار و پیراهن در ایران وجود ندارد، اما براساس آمار رسمی منتشر شده، مردم آمریکا در سال‌های 2004 و 2005 به ترتیب 14 و 15 میلیارد دلار صرف خرید جین کردند. به این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که ارزش بازار جهانی پارچه جین به راحتی به بیش از چند صد میلیارد دلار می‌رسد. قطعا ایران نیز با توجه به قشر بزرگ جوان و نوجوانی که دارد، از جمله بزرگترین بازارهای پارچه جین در منطقه خاورمیانه محسوب می‌شود.

در حال حاضر آمریکا، ترکیه و چین اصلی‌ترین بازیگران بازار جهانی جین محسوب می‌شوند و گفته می‌شود شرکت آمریکایی VF نیز بزرگترین تولیدکننده شلوار جین در جهان به شمار می‌رود. این شرکت در سال 2010 میلادی بالغ بر 47 هزار نفر نیروی کاری داشته و معادل 7.6 میلیارد دلار نیز درآمد کسب کرده است.

شرکت آمریکایی لوی استراوس نیز از بزرگترین تولیدکننده جین در دنیا محسوب می‌شود. این شرکت در سال 2008 میلادی 4.3 میلیارد دلار درآمد و بیش از 11 هزار و 400 نفر نیز نیروی کاری داشته است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد