مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

پدیده‌ای جالب در حوزه نساجی

در چند سال اخیر روند واردات کالاهای خارجی که تحت برند داخلی در بازار فروخته می‌شوند، افزایش یافته و این موضوع به ویژه در حوزه نساجی و پوشاک مشهود‌تر از سایر بخشها بوده است.

به گزارش ایسنا در حال حاضر اگر سری به بازار محصولات نساجی و پوشاک بزنید، متوجه می‌شوید که بسیاری از این اجناس از خارج از کشور وارد شده‌اند، اما تحت برندهای معروف داخلی به مشتریان فروخته می‌شوند. در این زمینه می‌توان به کت و شلوارهای تولیدی در ترکیه اشاره کرد که تحت یکی برندهای معروف داخلی در ایران به فروش می‌رسند.

جمشید بصیری - عضو هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران، در گفت‌وگو با ایسنا درباره دلیل روی آوردن برند‌های داخلی به فروش کالاهای خارجی تحت برندشان توضیح داد: تا زمانی که هزینه تولید در کشور بالا باشد و قوانین حمایتی اصلاح نشود، این روند ادامه پیدا می‌کند.

وی افزود: فروش کالاهای خارجی در بازار تحت برند‌های داخلی مطابق با قانون تجارت است؛ به این معنا که تولید‌کنندگان در حوزه‌هایی کار می‌کنند که برای آنها سودآور باشد.

او با بیان این‌که برند‌های معروف داخلی کالاهای خود را ارزان‌تر از ترکیه وارد کرده و در ایران می‌فروشند، اظهار کرد: ‌البته این تولید‌کنندگان کارخانه‌های خود را در داخل باز نگه می‌دارند تا بتوانند در عین حال از برخی حمایتها برخوردار باشند، اما من بعید می‌دانم برخی از برند‌های معروف حتی دکمه، زیپ و حتی پشت زیپ خود را در داخل تولید کنند.

بصیری با اشاره به برنامه‌های حمایتی دولت ترکیه در حوزه نساجی پوشاک گفت: ترکیه هم‌اکنون به قدری در نساجی قوی شده که رقیب خود را در آسیا فقط هند می‌داند و حتی چین هم برای این کشور رقیب به حساب نمی‌آید.

عضو هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران تاکید کرد: به عنوان مثال یکی از برند‌های معروف کت و شلوار، کت و شلوارهای پشمی را حدود 80 دلار از ترکیه خریداری کرده و در ایران 500 دلار می‌فروشد.

او در پاسخ به این سوال که آیا در چنین شرایطی مصرف‌کننده متضرر واقعی نخواهد بود؟ گفت: به هرحال آن برند استدلالش این است که سالها برای جا انداختن نام خود و برند‌سازی هزینه کرده و حال زمان سود‌آوری است. البته در کشور‌های دیگر معمولا چنین میزان سودی نصیب وارد‌کنندگان و تولید‌کنندگان نمی‌شود.

تولیدکنندگانی که واردکننده شدند

از سوی دیگر سعید حسین‌زاده - عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید‌کنندگان و صادر‌کنندگان نساجی پوشاک و چرم، در این باره به خبرنگار ایسنا گفت: فروش کالاهای خارجی تحت برند داخلی به دلیل مشکلاتی مانند نبود حمایت، قدیمی ‌شدن فناوری تولید، کمبود منابع داخلی، دشوار ‌شدن تجهیز کارگاهها و نبود کارخانه‌های تکمیل پارچه به تعداد کافی رخ داده است.

وی افزود: از یک ‌سو سازمان حمایت برای ثابت ‌نگه داشتن قیمتها به تولید‌کنندگان فشار می‌آورد و از سوی دیگر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز در برخورد با این معضل عملکرد خوبی نداشته است. هرچند پیشنهاد شده بخشی از بودجه این ستاد برای حمایت از تولید‌کنندگان اختصاص یابد.

حسین‌زاده در عین حال با اشاره به این‌که برخی برند‌های داخلی محصولات خود را در خارج تولید کرده و سپس تحت برند در بازار ایران می‌فروشند، گفت: به نظر من این موضوع نگران‌کننده‌تر از آن است که برند داخلی کالای خود را به صورت کامل از خارج وارد کند، زیرا تولید در خارج باعث نابودی اشتغال در داخل می‌شود.

وی افزود: اگر فشار‌ها بیشتر شود، بسیاری از تولید‌کنندگان، تولید خود را متوقف کرده و کلا وارد‌کننده می‌شوند. موضوعی که به ویژه در حوزه نساجی پوشاک نیز تا حدودی رخ داده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد