مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

برق، کارگران نساجی بابکان را گرفت/ 80 کارگر اخراجی بلاتکلیف

برق، کارگران نساجی بابکان را گرفت/ 80 کارگر اخراجی بلاتکلیف

خبرگزاری فارس: 80 کارگر شرکت نساجی بابکان در آمل به دلیل بدهی 500 میلیون تومانی برق این کارخانه اخراج شدند.

خبرگزاری فارس: برق، کارگران نساجی بابکان را گرفت/ 80 کارگر اخراجی بلاتکلیف

به گزارش خبرگزاری فارس از آمل، شرکت نساجی بابکان سهامی عام در سال 1352 ابتدا به صورت سهامی خاص در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسیده است.


شرکت نساجی بابکان در سال 1371 به سهامی عام تبدیل شد و سهام آن از مهر ماه سال 1375 در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شده است.


کارخانه نساجی بابکان در زمینی به مساحت 462 هزار مترمربع واقع در کیلومتر هفت جاده آمل به بابل احداث شده و مساحت سالن‌های تولید شامل بخش ریسندگی و بافندگی و انبارها 61 هزار مترمربع می‌رسد. این واحد صنعتی هم اکنون در اختیار بخش خصوصی قرار دارد.


شرکت نساجی بابکان در هفته‌های اخیر به جز تعدیل نیروهایی که در سال‌های گذشته داشته تعداد 80 نفر از کارگران این شرکت را اخراج و برایشان حکم عدم نیاز صادر کرده است.

* بخش خصوصی مشکلات کارگران را بیشتر کرده است
یکی از اعضای شورای اسلامی کارگری شرکت نساجی بابکان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آمل با بیان اینکه امروز همه می‌دانند که این شرکت بحران دارد، اظهار داشت: این شرکت پیش از این دولتی بود، اما امروز که خصوصی شده مشکلاتمان افزایش یافته است.
باباعلی خانلری با اشاره به اینکه خریداران اعلام می‌کنند که نمی‌توانند کارگران را حفظ کنند، یادآور شد: در دو سال و نیم گذشته که این شرکت در اختیار این افراد بوده نتوانستند هیچ کاری برای نیروی کار انجام دهند.
این کارگر نساجی بابکان با تاکید بر اینکه این شرکت علاوه بر اینکه نتوانست از حقوق نیروی کار خود دفاع کند، افزود: خریداران دستگاه‌های این شرکت را برده و به جای آن دستگاه‌های دیگری آوردند.
خانلری با بیان اینکه در زمان واگذاری به بخش خصوصی، نساجی بابکان 400 نفر نیرو داشت، تصریح کرد: این میزان تا به امروز به 280 نفر کاهش یافته است.
وی با اعلام اینکه در هفته گذشته نیز مدیران این شرکت برای 80 کارگر این شرکت عدم نیاز زدند، گفت: از یک هفته گذشته که برق شرکت قطع شده مدیران شرکت برای این 80 نفر عدم نیاز زده‌اند.
این کارگر نساجی ادامه داد: این شرکت 439 میلیون تومان بدهی  برق دارد که با معوقات به 510 میلیون تومان افزایش یافته و شرکت اعلام می‌کند که توان پرداخت آن را ندارد.
به گفته وی مدیران شرکت می‌گویند چون این میزان بدهی برق دارند و صنایع نیز به آنها هیچ کمکی نکرده است نمی‌توانند نیروی کار خود را حفظ کنند.
 
* توقف فاز توسعه‌ای نساجی بابکان
وی با بیان اینکه فاز توسعه‌ای که قرار بود برای این کارخانه انجام شود نیز صورت نگرفته، بیان داشت: یک سالن بزرگ را در شرکت به دو نصف تقسیم کردند و سالن‌های بافندگی و ریسندگی ایجاد کردند و یک دستگاهی اضافه کردند که تولید نخ کند که عملاً انجام نشد.
خانلری با اشاره به اینکه کارگران این شرکت 17 ماه هرگونه‌ همکاری با مجموعه مدیریتی داشتند، یادآور شد: به ما گفتند اگر تولید را به 9 تن برسانیم شرکت سودده شده و می‌توانیم نیروی‌های آن را حفظ کنیم.
وی ادامه داد: کارگران در این مدت از جان و دل مایه گذاشتند و تولید را به 9 تن رساندیم، ولی بازهم خبری از مدیران نشد و آ‌نها بعد از اینکه تولید را سودده کردیم به بهانه اینکه این دستگاه‌ها برق مصرف می‌کند آمدند و دستگاه‌ها را بردند.
 
* قراردادهای یک ماهه با کارگران نساجی
این کارگر با سابقه نساجی با گلایه از اینکه این مدیران به جای دستگاه‌های اصلی این شرکت دستگاه‌های دست دوم وارد شرکت کردند، گفت: این دستگاه‌ها عملاً کارآیی ندارد و تولیدشان به یک تن هم نمی‌رسد.
وی با بیان اینکه امروز دو ماه است که حقوق نگرفته‌ایم، ابراز داشت: چند هفته‌ای نیز هست که دفترچه‌های بیمه کارگران تمدید نمی‌شود.
خانلری افزود: به غیر از 30 نفر نیروی استخدامی، بقیه کارگران قراردادهای یک ماهه با شرکت دارند.
این کارگر نساجی گفت: خواسته ما این است که بدانیم آیا این افراد که شرکت به آنها واگذار شده آیا واقعا می‌خواهند کار کنند و یا به دنبال اهداف دیگری است و تکلیف کارگران در این میان چیست.
 
* پرداخت نشدن سهم صنایع دلیل قطع برق
مدیر اجرایی شرکت نساجی بابکان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آمل با اشاره به اینکه اداره برق یکی از مشکلات این شرکت است، متذکر شد: در طی 10 روز گذشته برق این شرکت به علت بدهی قطع شده است.

* شرکت برق به نامه صنایع توجهی نکرد
آرمین نظیری با بیان اینکه در چهار ماه گذشته هیچ پرداختی از سوی صنایع بابت هزینه‌های برق این شرکت صورت نگرفته، ابراز داشت: اداره کل صنایع با نامه‌ای به شرکت برق استان از آنها خواسته بود که به دلیل تاخیر صنایع از قطع برق جلوگیری کند تا در اولین فرصت این بدهی پرداخت شود.
به گفته وی شرکت برق این نامه توجهی نکرده و برق شرکت را قطع کرده است.
نظیری با اشاره به اینکه در روزهای گذشته نیز صورت ‌جلسه کردند که تا اول آذر اگر هزینه برق پرداخت نشود، بار دیگر برق شرکت را قطع می‌کنند، افزود: هر لحظه احتمال قطعی برق در این منطقه وجود دارد.

* کارگران اخراج شده زیر یک سال قرارداد داشتند
وی با بیان اینکه مسائل دیگری نیز در نساجی بابکان وجود دارد که منجر به اخراج کارگران شده، گفت: هزینه بالای حامل‌های انرژی موجب افزایش هزینه‌های این شرکت شده است.
این مسئول افزود: این شرکت روزانه سه هزار لیتر گازوییل مصرف می‌کرد که از لیتری 13 تومان به 600 تومان افزایش یافته است.
مدیر اجرایی شرکت نساجی بابکان این شرکت تا به حال در روند بازسازی و نوسازی به تعهدات خود عمل کرده است، ادامه داد: کارگرانی که در هفته‌های گذشته اخراج شدند 80 درصد آنها در سال‌های اخیر جذب شده بودند و سابقه کاری آنها به یک سال هم نمی‌رسید.
وی با اعلام اینکه تعداد 60 نفر از این کارگران وضعیتشان به این شکل بود، گفت: 25 نفر نیز دارای سابقه پنج و شش ساله بودند که تعدیل نیرو شدند.

* اخراج‌ها مطابق با قانون کار بوده است
نظیری با اشاره به اینکه این شرکت نیروهای قدیمی و بالای 10 سال خود را حفظ کرده، یادآور شد: این شرکت در وضعیت بازسازی قرار دارد و تعدیل نیروهایی نیز که انجام داده همگی مطابق با قانون کار بوده است.
این مسئول ادامه داد: مشکل این گروه این است که به دلیل اینکه زیر یک سال به کارگیری شدند مشمول بیمه بیکاری نمی‌شوند مگر اینکه سابقه کاری قبلی داشته باشند.

* صنایع تا شهریور به تعهدات خود عمل کرده است
معاون امور صنایع سازمان صنعت و تجارت مازندران نیز در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اینکه در بحث برق، صنایع تا شهریور ماه تمام تعهدات خود را در این قالب برای شرکت‌های آسیب‌پذیر انجام داده، گفت: این شرکت از محل طرح هدفمندسازی یارانه‌ها مشمول 50 درصد پرداخت هزینه از سوی دولت می‌شدند.

* نساجی بابکان بدهی قبلی به شرکت برق دارد
ابراهیم یعقوبی با تایید اینکه این سهم از ابتدای فصل پاییز تاکنون پرداخت نشده، یادآور شد: این شرکت بدهی 500 میلیونی تومان از گذشته به شرکت برق دارد و این امر دلیل قطعی برق این شرکت است.
وی با بیان اینکه شرکت برق اعلام می‌کند علاوه بر بدهی قبلی نساجی بابکان بدهی جاری نیز دارد، گفت: قرار شده بود این شرکت بدهی قبلی خود را با اقساط پرداخت کند که موفق به این امر نشد.

* اخراج کارگران در حیطه وظایف صنایع نیست/ اداره کل کار باید وارد شود
یعقوبی با اشاره به اینکه در بحث کارگری نیز، صنایع نمی‌تواند وارد عمل شود، اضافه کرد: این امر در وظیفه اداره کل کار است که باید مسائل مربوط به کارگران را در قالب قانون کار انجام دهد.
این مسئول با بیان اینکه صنایع تاکنون حمایت‌های لازم را از این مجموعه انجام داده است، تصریح کرد: این شرکت در ابتدا جز واحدهای تاثیرپذیر در هدفمندسازی یارانه‌ها نبود، اما با تلاش‌های صنایع در این ردیف جای و از تسهیلات آن استفاده کرد.
معاون سازمان صنعت و تجارت افزود: در بحث نوسازی نیز مجوزهای لازم را این شرکت دریافت کرده، اما در فازهای بعدی به دلیل مشکلات این بازسازی روند کندی داشته است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد