مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

مد و لباس ایران به طراحان جوان و ایده‌های نو نیاز دارد

مد و لباس ایران به طراحان جوان و ایده‌های نو نیاز دارد

خبرگزاری فارس: تولید کنندگان پوشاک در تهران مدعی هستند صنعت مد و لباس ایران به طراحان جوان و ایده‌های نو نیاز دارد و در حال حاضر مکانیسمی برای شناسایی این استعدادها وجود ندارد.

خبرگزاری فارس: مد و لباس ایران به طراحان جوان و ایده‌های نو نیاز دارد

به گزارش خبرنگار جامعه فارس،‌ یک تولید کننده بزرگ مانتو در تهران معتقد است که شمار اندکی از طراحان خوب و سرشناس در تهران وجود دارند که معمولاً آثار خود را در مزون های شخصی عرضه می کنند.



به گفته حمید بهکار عضو اتحادیه پوشاک تهران، بیشتر این مانتوها با قیمت‌های بالایی عرضه می‌شوند و قابلیت تجاری سازی و تولید انبوه ندارند. اصولا این لباس ها برای مخاطبان خاص و با تیراژ کم دوخته می شوند.

وی معتقد است طراحی در صنعت تولید مانتو در ایران جایگاه مناسبی ندارد و بیشتر کارهای عرضه شده کپی کاری بوده و با تغییرات اندکی در مدل ها و ژورنال های موجود ارایه می شوند.
 
احمد داورزنی دیگر تولید کننده عمده مانتو در ایران نیز با اشاره به ضعف طراحی معتقد است: هیچ سیستم و نظامی برای شناسایی دانش آموختگان دانشگاهی وجود ندارد و ما راهی برای دسترسی به ایده ها و آثار طراحان جوان یا صاحب استعداد نداریم.

وی ادامه داد: از این رو نه آنها فرصتی برای بلوغ و توسعه دانش و استعداد خود دارند و نه ما امکانی برای سوق دادن آنها به سمت ایده‌های تجاری و نتیجه این امر عدم تامین سلیقه مشتریان است.

وی که عضو کمیته ارزیابی آثار نخستین نمایشگاه تخصصی مد و مانتو است معتقد است که برای نخستین بار در 30 سال گذشته فرصتی پدید آمده است تا طراحان و تولید کنندگان گرد هم آمده و برای عرضه و تجاری سازی ایده های یکدیگر نه تنها به بحث نشسته بلکه آورده‌های خود را در معرض نقد دیگران بگذارند.

داورزنی معتقد است که فعالیت کارگروه ساماندهی مد و لباس در برگزاری این نمایشگاه تخصصی اتفاق فرخنده ای است، هر چند سازماندهی این چرخه به زمان طولانی نیاز دارد.

وی افزود: چین و ترکیه به مدد سازماندهی همین چرخه و کاهش هزینه های تولید توانسته اند بازار منطقه و جهان را قبضه کنند. ما در شرایطی با آنها رقابت می کنیم که برای تهیه ساده ترین امکانات مورد نیاز از پارچه و نخ و دستگاه گرفته تا مساله طراح تا هزینه های کمر شکن کارگری و بیمه زیر فشاریم و حمایتی از تولید کننده نمی شود.

عضو کمیته ارزیابی آثار نخستین نمایشگاه تخصصی مد و مانتو  تأکید کرد: مد وقتی به صنعت تبدیل می‌شود که بتواند با تولید انبوه اقتصاد شکوفایی داشته باشد و تولید کننده فرصت تبلیغات، سرمایه‌گذاری روی طراحی و جذب طراحان خوب و سرعت در تولید و تنوع در کالا را داشته باشد. 
 
امیر عباس محمودی دیگر عضو این کمیته عنوان کرد: شمار بسیار زیادی از جوانان طراح در کنار تولیدکنندگان مطرح سراسر کشور، برای حضور در این نمایشگاه شرکت کرده و هر کدام آثار برگزیده خود را ارایه کرده اند. این فرصت کم‌نظیر به طور قطع به همکاری های آتی منجر خواهد شد و می‌تواند به مرور تحولی در صنعت طراحی و تولید مانتو در کشور ایجاد کند.

این تولید کننده مانتو همچنین معتقد است که این صنعت برای پویا شدن به ابزارها و تکنولوژی‌های تازه نیازمند است.

به گفته وی چرخ‌ها و تجهیزات دوخت موجود در کشور به چند دهه قبل متعلق است و دولت برای پشتیبانی از این صنعت و جلوگیری از خروج میلیاردها دلار ارز برای خرید و قاچاق پوشاک، بایستی از فعالان داخلی حمایت کند.

وی افزود: وزارت صنایع و بازرگانی می‌توانند تسهیلاتی برای تامین و خرید تجهیزات و مواد اولیه مورد نیاز نظیر پارچه و نخ در اختیار تولید کنندگان قرار دهد تا هزینه‌های تولید لباس در ایران قابل رقابت با محصولات خارجی باشد. این امر تولید کنندگان را قادر می‌سازد تا برای اموری نظیر طراحی و تبلیغات هزینه های بیشتری متحمل شوند و کالاهای کیفی‌تری را روانه بازار کنند.

لازم به ذکر است نخستین نمایشگاه تخصصی مد و مانتو از 28 آبان ماه به مدت 5 روز در فرهنگسرای نیاوران برگزار می شود.

نظرات 1 + ارسال نظر
سیب حوا جمعه 20 آبان‌ماه سال 1390 ساعت 11:36 ب.ظ http://negash.blogfa.com



خاطرات کودکی هامان بخیر
یاد بازیها و همسالان بخیر

ای دریغا کودکی هامان چه شد
رفت از کف، یاد آن دوران بخیر

یاد باد آن شیطنت های قشنگ
بازی دزد و پلیس بی تفنگ

یاد بازی های آن دوران بخیر
در حیاط خانه با الاکلنگ

توپ بازیگوش ما از ترس شوت
شیشه همسایه ها را می شکست

....


منتظر حضور شما هستیم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد