مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

نتیجه 45 دقیقه گفتگوی چالشی در مورد وضعیت مد و لباس در جامعه

کشاورز دبیر کارگروه مد و لباس در گفتگوی ویژه خبری شبکه 2 سیما، عملکرد خود در این عرصه را علمی و قابل دفاع دانست و تاکید کرد: ما اقدامات "بزرگی" در عرصه مد و لباس انجام داده ایم اما باید بیشتر بودجه بدهند؛ 1 میلیارد تومان خیلی کم بود.


پوشش مردم هر جامعه نشان دهنده فرهنگ و هویت آن جامعه است. در کشوری مانند ایران که از پشتوانه های فرهنگی ملی و اسلامی برخوردار است پوشش جوانانش تا چه میزان مبتنی برارزشهاست؟ ۵سال پیش با تصویب قانون ساماندهی مد و لباس در مجلس هفتم قرار شد مد و لباس در کشور ساماندهی و مدیریت شود. با سه سال تاخیر کارگروهی تحت عنوان کارگروه مد و لباس در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بنیان نهاده شد ولی تا امروز نتیجه عملی فعالیت این کارگروه و ۱۰ سازمان و وزارتخانه عضوش درجامعه ملموس نبوده است.

گفتگوی ویژه خبری یک شنبه شب شبکه ۲ سیما به بررسی عملکرد کارگروه ساماندهی مد و لباس پرداخت تا مشخص شود چرا عملکرد این کارگروه درجامعه قابل لمس نیست و مدهای غربی بر مدلهای اسلامی ایرانی سایه انداخته اند.

دراین برنامه دکتر عیسی کشاورز دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس در استودیو حاضر شد و به سوالات پاسخ گفت. خانم دکتر خزعلی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و یکتا دبیر اتحادیه تولید و صادرات پوشاک نیز به صورت تلفنی دراین بحث شرکت کردند.

دکتر عیسی کشاورز دبیرکارگروه ساماندهی مد ولباس درپاسخ به اولین سوال مجری این برنامه مبنی بر اینکه به نظر شما وضعیت مد و لباس در جامعه طی چند سال فعالیت کارگروه مد و لباس بهبود پیدا کرده است یا خیر، به تبیین فلسفه محیط پرداخت و گفت: سوال شما چند وجهی است باید ببینیم شما خوب و بد را چگونه تعریف می کنید؛ اینکه ما هنوز با ایده آلها فاصله زیادی داریم و راه طولانی برای دست یابی به ایده آلها را باید طی کنیم مورد قبول من است اما باید توجه داشته باشید که طبق قوانین طبیعی محیط با شتاب بیشتری از ما در حال حرکت است و ما هر قدر تدابیر مدیریتی بیندیشیم بازهم محیط با سرعت بیشتری از ما حرکت می کند. این بدان مفهوم نیست که ما کاری انجام نداده ایم یا در کارمان تعلل کرده ایم بلکه این اقتضای کار در این حوزه است.

* دبیر کارگروه مد و لباس: سرعت حرکت محیط از ما بیشتر است؛ عذر میخواهم اما بصورت جدی عملکرد ما قابل دفاع است

سخنان دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس در خصوص حرکت رو به جلوی محیط و احتمال عقب ماندن ما از آن با این سوال که چرا با وجود تاکیدی که بر سرعت حرکت محیط و شاخصهای آن دارید آیین نامه اجرایی قانون ساماندهی مد و لباس را که می بایست مطابق قانون سه ماه پس از ابلاغ تدوین می شد در تاریخ یازدهم تیرماه سال ۸۷ تدوین کردید گفت: این سوال شما به این می ماند که من از شما بپرسم چرا برنامه گفتگوی ویژه خبری از سال ۸۵ تا امروز برای اولین بار به موضوع مد و لباس پرداخته است. اینکه شما بپرسید چرا قانون سال ۸۵تصویب شد ولی آیین نامه اش درسال ۸۷ تدوین گردید فاقد اثربخشی برای آینده است. به عقیده من شما باید بپرسید برای آینده چه برنامه ای دارید؟ وی ادامه داد: اجازه دهید با ادبیاتی رو به جلو و علمی به موضوع مد و لباس بپردازیم و حرف علمی بزنیم. من ازشما و مردم به دلیل ۳۰سال غفلت در زمینه مد و لباس عذرخواهی می کنم ولی قرار نیست تاوان ۳۰سال غفلت را تیم کارگروه مدولباس و وزیرارشاد فعلی پس دهند ما از عملکردمان بصورت جدی دفاع می کنیم و معتقدیم فرصتی را خلق کرده ایم که در آینده ثمرات آن مشخص می شود.

پس از اظهارات کشاورز درخصوص عدم نیاز به پاسخگویی به غفلتهای ۳۰سال گذشته، مجری برنامه از او درباره کارهای انجام گرفته طی دو سال گذشته پرسید و اینکه فعالیتهای کارگروه تا چه حد در جامعه نمود داشته است. کشاورز در جواب به این سوال اظهار داشت :در بهمن ماه سال گذشته بنا به صلاحدید دکتر شاه آبادی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد اسلامی مسئولیت دبیری کارگروه ساماندهی مد و لباس را پذیرفتم و در همان ابتدای کار بر لزوم شناساندن چرخه کار به یکدیگر تاکید کردم. در همان ابتدای کار نمایشگاه مد و لباس را در فرهنگسرای نیاوران برپا کردیم. 
نمایشگاهی که مطلوب مانبود ولی به نشان داد که کجای کار هستیم. پس از نمایشگاه نیاوران تولید کننده، عرضه کننده و سلیقه مخاطب را در کنار هم جمع کردیم. نتیجه چرخه ای شد که هیچ یک از دیگری رضایت نداشتند، طراح مدعی بود طرحش را نمی خرند، تولید کننده می گفت طرحی که طراح طراحی کرده است برای تولید به ۵۰۰هزارتومان پارچه نیاز دارد و البته توزیع کننده نیز جایی برای عرضه محصولی که مشتری نداشت اختصاص نمی داد. من بار دیگر تاکید می کنم وظیفه کارگروه ساماندهی مد و لباس ساماندهی علمی و دانشگاهی است و به جرات بر این موضوع صحه می گذارم که برای اولین بار درکشور چرخه تولید تا مصرف لباس توانستند یکدیگر را بشناسند.

وی درخصوص نتایج حاصل از نمایشگاه مد و لباس نیاوران که به عقیده بسیاری از صاحبنظران ورسانه ها مدلهایی غیرکاربردی را به نمایش گذاشته بود گفت: ماحصل نمایشگاه نیاوران دست یابی به نقشه راه در افق چشم انداز ۱۴۰۴ و تعریف مهندسی فرهنگی بود. پس از این نمایشگاه به این نتیجه رسیدم که باید پارک فناوری فرهنگی مد و لباس را ایجاد کنیم.

* عجله نکنید؛ اقدامات "بزرگی" در عرصه مد و لباس انجام داده ایم

مجری برنامه در ادامه از کشاورز پرسید با تمام توضیحاتی که ارائه دادید چه زمانی باید شاهد دستاوردهای کارگروه مد و لباس در جامعه و نمایش آثار آن درپوشش مردم باشیم؟ کشاورز در جواب، بازهم این خواسته را شتابزدگی عنوان کرد و گفت: شتابزدگی سم کار است، ورود شتابزده به موضوع مد و لباس اوضاع را از این که هست پیچیده تر می کند. کارگروه ساماندهی مدولباس درطول شش تا ده ماه گذشته اقداماتی را انجام داده است که به اندازه توانش بزرگ بوده است و امیدواریم بتوانیم برای شب عید امسال رضایت نسبی مردم را جلب کنیم.

* بیشتر بودجه بدهند؛ ۱ میلیارد تومان خیلی کم بود

کشاورز از حمایت و حضور فاطمه رهبر نماینده مجلس در کارگروه مد و لباس و سجادی یکی از اعضای ستاد ملی زن و خانواده تشکر کرد و افزود: عملکرد کارگروه ساماندهی مد و لباس نگران کننده نیست ولی نیاز به حمایت داریم. یکی از راههای حمایتی از این کارگروه اختصاص دادن بودجه کافی است. کارگروه درسال جاری تنها یک میلیارد تومان بودجه در اختیار داشته است.

صحبتهای کشاورز با طرح این سوال از سوی مجری برنامه قطع شد که چرا طبق ماده ۹قانون ساماندهی مد و لباس دستگاههای مرتبط با اجرای قانون مبلغی را از بودجه سنواتی خود در اختیار کارکنان خود قرار نداده اند تا از طرحهای مصوب کارگروه که توسط تولید کنندگان تولید می شود خریداری کنند؟

کشاورز در پاسخ به این سوال بی انکه اشاره ای به نحوه تعامل نمایندگان وزارتخانه ها و دستگاههای تصریح شده در قانون کند اظهارداشت:دستگاههای دولتی از ما انتظار داشتند تا کارگروه با اعلام شاخص های لباس محیط کار آنها را در خرید لباس برای کارکنان خود راهنمایی کند. در این حوزه نیز دکتر افشار معاون اجتماعی وزیرکشور همکاری خوبی را با کمیته لباس مشاغل در کارگروه ساماندهی مد و لباس داشتند ولی باید توجه داشت که تخصیص بودجه کمیته لباس مشاغل می تواند کمک شایانی به تقویت چرخه مد و لباس کند.

مجری برنامه از کشاورز پرسید چرا از اعتبارات وزارت ارشاد برای اجرای طرحها و برنامه هایتان استفاده نکردید تا عدم همکاری سایر سازمانها در بحث عدم تخصیص بودجه جبران شود؟ سوالی که با سوال پاسخ داده شد و کشاورز سراغ اعتبار را ازمجری برنامه گرفت؛ کدام اعتبار؟ سال گذشته وزیرارشاد از ردیف اعتبارات وزارتخانه ۷۰۰میلیارد به کارگروه کمک کردند و امسال هم ۳۰۰میلیارد ولی نیاز خیلی بالاتر از این رقم هاست.

وی افزود: احساس من به عنوان دبیرکارگروه این است که اگر مجلس و متولیان امر احساس کنند که در این حوزه کار انجام می شود همکاری بیشتری در جهت تامین اعتبارات و تخصیص بودجه با کارگروه خواهند داشت.

* عمق کار ما را در همین ماه در نمایشگاه "مد و مانتو" ببینید

وی درادامه گفت: من پرداختن به ادبیاتی که راهی را به سوی آینده باز نکند نمی پسندم. همه دراین راه دغدغه دارند ولی ساماندهی مد و لباس مرد میدانی می خواهد تا به مباحث مدیریتی جدی تر بپردازد. ما در نیاوران هر آنچه در توان و اختیارداشتیم به نمایش گذاشتیم ولی الان شرایط با نمایشگاه نیاوران تفاوت پیدا کرده است ما در ماه جاری نمایشگاه ملی مد و مانتو را برگزار خواهیم کرد که نشان دهنده عمق کار صورت گرفته در این حوزه است.

مجری برنامه از عیسی کشاورز پرسید عملکرد وزارتخانه ها درخصوص اجرای قانون ساماندهی مد و لباس را چگونه ارزیابی می کند سوالی که بازهم کشاورز درپاسخ به آن از همکاران خود در سازمانهای مختلف تشکر کرد!

او البته دلیل اثربخش نبودن همکاریها و تصمیمات کارگروه را نیز اعلام کرد و گفت: عملکرد خوب بوده است ولی از آنجا که حجم کار گسترده است نمی توان با انجام کارهای گام به گام و مرحله ای کل کشور را پوشش داد.

* اعضای کارگروه" از ما برای جلسات دعوت نمی شود/دبیر کارگروه: قرار نیست که همه اعضا در جلسه باشند!

عیسی کشاورز پس از پخش مستندی که درآن به صورت تلفنی از نمایندگان وزارتخانه های مختلف درباره نحوه برگزاری جلسات کارگروه و مشارکتشان دراین جلسات پرسیده شده بود و همه به اتفاق این جواب را داده بودند که جلسات تشکیل نمی شود و یا از آنان برای شرکت درجلسات دعوت نمی شود، اظهارداشت: قرار نیست تمام اعضا در جلسات شرکت کنند! از مجلس خانم رهبر به عنوان عضو ناظر در جلسات حضور فعال دارند و از وزارت کشور نیز افشار معاون اجتماعی به صورت فعال در جلسات شرکت می کنند. این درحالی است که آخرین جلسه کارگروه هفته گذشته برگزار شده و جلسه پیش از آن هم ۴۵روز قبل برگزار شده بود.

وی درواکنش به این سوال که ما از برگزاری هر سه ماه یکبار جلسات نیز خبرهایی شنیده ایم گفت: من چرا باید پاسخ دهم که علت عدم برگزاری جلسه کارگروه در سال ۸۶ چه بوده است. او بار دیگر به نمایشگاه مد و لباس نیاوران اشاره کرد و از تدوین نقشه راه و ایجاد پارک فناوری مد و لباس گفت؛ سازمانی به گفته کشاورز فرایندی که مانند اتاقهای بازرگانی از نظرات بخش خصوصی نیز استفاده می کند.

وی از نمایشگاه چادر در نمایشگاه قرآن نیز چندین بار نام برد و آن را نمونه فعالیتهای کارگروه متبوعش در جامعه دانست و اظهارداشت: سالیانه درکشور سی میلیون قواره چادر مصرف می شود که تنها بخش کوچکی از آن در تولیدی ها تولید و عرضه می شوند به نحوی که بزرگترین تولیدی ما قابلیت تولید روزانه ۲۵۰قواره چادر را دارد.

تاکید چند باره کشاورز برروی نمایشگاه نیاوران و دستاوردهای آن این سوال را ایجاد کرد که آیا به راستی محصولات ارائه شده دراین نمایشگاه قابل استفاده بود؟ سوالی که باز هم جوابی قابل تامل به خود ندید و این بار ادبیات غیر کاربردی را بین تولید کننده، عرضه کننده و بازار مقصر ماجرا معرفی کرد. و البته این نتیجه که حال پس از برگزاری این نمایشگاه این چرخه توانسته اند یکدیگر راشناسایی کنند.

* کشاورز: کارمان را حوب بلدیم؛ ما مدیریت فرهنگی خوبی داریم

وی بار دیگر بر این موضوع که کارگروه کار خود رابه خوبی بلد است تاکید کرد و گفت: عرصه مد و لباس عرصه ای علمی، اقتصادی و جامعه شناختی است و برای مدیریت بر این عرصه باید مدیریت فرهنگی داشت. باید به جای دغدغه محور بودن برنامه محور باشیم و بدانیم که مدیریت فرهنگی با مدیریت در دیگر حوزه ها متفاوت است اگر خودروسازی خودروی معیوب تولید کند می تواند خط تولید خود را جمع کند و محصول جدید ارائه کند ولی ایا ما می توانیم به عنوان متولیان فرهنگی بگوییم نسلی که درامور فرهنگی به مشکل برخورده اند را نادیده بگیریم؟ ما باید نگاهی غیرخطی به موضوع داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: برخی بدپوششی را یک علت می دانند در حالیکه من بدپوششی را معلول می دانم معلول علتهایی چون بالارفتن سن ازدواج، مشکلات اقتصادی و ....

دبیرکارگروه مد و لباس: ما را متهم نکنید؛ چرا صداوسیما شبکه "مد" ندارد؟

وی درجواب به سوال این سوال را مطرح کرد که چرا صداوسیما شبکه ای به نام مد و لباس ندارد و وقتی با این پاسخ که نمی توان برای هر موضوعی شبکه ایجاد کرد مواجه شد، گفت: پس به این نتیجه می رسیم که نمی توانیم یکدیگر را متهم کنیم چرا که با اینکار به نتیجه ای نخواهیم رسید.

وی در آخر در پاسخ به اینکه راهکار شما برای حل مشکلات پیش رو در این زمینه چیست گفت: تمامی دستگاهها از جمله صداوسیما باید همکاری خود را با کارگروه افزایش دهند و از طرف دیگر باید با راه اندازی بنیاد ملی مد و لباس و پارک فن آوری و فرهنگی عرصه های بر زمین مانده را به سرانجام برسانیم و بیش از پیش به سلایق مردم پاسخ دهیم.

* خانم دکتر خزعلی: چرا مدلهای اسلامی ایرانی را در جامعه پیاده نمی کنند؟

خانم دکتر خزعلی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به اینکه به عنوان عضوی از شورای عالی انقلاب فرهنگی عملکرد کارگروه ساماندهی مدو لباس را چگونه ارزیابی می کنید گفت: مهندسی فرهنگی و مدیریت فرهنگی جامعه در دست ماست و می توانیم فعالانه دراین زمینه عمل کنیم. جامعه انقلابی ما از ما می خواهد به سمت ارزشهای اسلامی برگردیم و مدلهای اسلامی ایرانی را در جامعه پیاده کنیم درخواستی که با وجود مطالبه زیاد اثری از تحقق بخشیدن به آن درجامعه مشهود نیست. کارگروه مدولباس از نتایج تصویب قانون گسترش عفاف و حجاب است که در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است و در حال حاضر کارگروه تعیین شده وظیفه سیاستگذاری را برعهده دارد.

وی تصریح کرد: از سال ۸۷ وظیفه سیاستگذاری در این حوزه به عهده وزارت ارشاد گذاشته شده است و در آیین نامه تدوینی نیز تاکید شده است که دستگاهها موظف به تامین اعتبار سالیانه تحقق اهداف قانون هستند.

وی درادامه این سوال را طرح کرد که ایا تا به امروز تمامی ۱۰وزارتخانه عضو کارگروه به وظایف قانونی خود عمل کرده اند؟وی تصریح کرد درماده ۵قانون ساماندهی مد و لباس تصریح شده است که هریک از دستگاهها موظف به تامین اعتبارات برای دست یابی به اهداف قانون در بودجه سالیانه خود هستند و باید این بودجه را در ردیف بودجه سالیانه خود پیش بینی کنند آیا این کار صورت گرفته است؟

* دستگاه های عضو کارگروه گزارش نمی دهند که چه کرده اند

خزعلی ادامه داد: در قانون آورده شده است که دستگاهها هر دو ماه یکبار گزارش عملکرد خود را بدهند که متاسفانه گزارشی ارائه نشده است.

وی خاطرنشان کرد: ایجاد پارک فناوری و برگزاری نمایشگاه ها بخشی از وظایف وزارت ارشاد بوده است که در مقایسه با مطالبات مردمی بسیار ناچیز بوده است و همین امر باعث اعتراض مردم شده است.

وی تاکید کرد: به عقیده من نقش مدیریتی می توانست بسیار فعالتر باشد چرا که قانون گسترش عفاف وحجاب و این قانون که از سال ۸۵به تصویب رسیده است هنوز به نیمه راه هم نرسیده است.

وی اظهار امیدواری کرد با تشکیل ستادملی زن و خانواده این کار سریعتر انجام شود.

وی درجواب این سوال که علت اصلی انجام نگرفتن تاکیدات قانون طی سالهای گذشته چه بوده است گفت: عوامل سیاسی اقتصادی و اجتماعی در این امر دخیلند. اقتصاد زیرزمینی در حوزه پوشاک، مصرف گرایی وسیع در جامعه و هجوم فرهنگ غرب ازسوی ماهواره ها در کنار وضعیت ساختارهای اجرایی و مدیریتی باعث شده تا مشکلاتی بر سر اجرای قانون پدیدار شود.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس ماده ۹قانون تمامی دستگاهها موظفند تسهیلاتی را برای خرید پارچه و لباس پرسنل خود تخصیص دهند که متاسفانه نبود بودجه توجیه عدم انجام کار می شود. این درحالی است که همین سازمانها سالانه مبالغی را بصورت پاداش یا بن در اختیار پرسنل خود قرار می دهند.

وی درجواب به این سوال که چطور می توان به آشفته بازار مد و لباس در جامعه سامان داد گفت: دستگاههای مسئول باید گزارش عملکرد دهند؛ وزارت ارشاد و علوم باید اعلام کنند از چند تحقیق تخصصی در این حوزه پشتیبانی کرده اند؟ وزارت بازرگانی باید گزارش دهد که چه تمهیداتی برای حمایت از تولید کنندگان اندیشیده است؟ و تمامی دستگاهها مشخص کنند که چه میزان از بودجه ای را که باید سالانه به این امر اختصاص می دادند تخصیص داده اند.

وی افزود:درحال حاضر تنها ۴۵درصد از مصرف پوشاک کشور تولید داخل است و برای بهبود کار تک تک اعضا باید به کارگروه پاسخگو باشند.

* دبیر اتحادیه تولید و صادرات پوشاک: ۹۰ درصد پوشاک ما قاچاق است

یکتا دبیر اتحادیه تولید و صادرات پوشاک نیز میهمان تلفنی برنامه گفتگوی ویژه خبری شد و در پاسخ به سوال مجری که پرسید وضعیت پوشاک را در کشور چگونه ارزیابی می کنید گفت: متاسفانه در حوزه تولید پوشاک طی سالیان گذشته به رشدی که مدنظر بوده است نرسیده ایم.

وی دو دلیل را برای دست نیافتن به این مهم ذکر کرد و گفت: ورود کالاهای قاچاق یکی از این دو علت است به نحوی که درحال حاضر بالای ۹۰درصد از پوشاک ما قاچاق است.

وی دومین علت را کمبود مواد اولیه با کیفیت دانست و اظهارداشت: وقتی صحبت از مد و لباس می شود باید بستری برای اجرای آن نیز در جامعه فراهم شود متاسفانه در کشور تولید با مشکلات زیادی دست به گریبان است که همین مشکلات روند تولید را کند کرده است.

وی تاکید کرد: وقتی روند تولید در کشور با مشکل مواجه شود بخش طراحی لباس نیز ناخواسته با مشکل مواجه می شود.

منبع :
آدرس : http://www.hijabnews.co/vdcgtu9q.ak9zn4prra.html

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد