مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

چشم انداز تولید پنبه در سال 90

مدیرعامل اتحادیه تعاونی پنبه کاران کشور:
چشم انداز تولید پنبه در سال 90
نساجی نیوز: بررسی شاخصها و عناصر تأثیرگذار نشان دهنده سیر رو به رشد تولید پنبه و افزایش سطح زیر کشت آن در سال 90 خواهد بود.
به گزارش «نساجی نیوز» به نقل از روزنامه قدس، ابراهیم نظری اعلام کرد: با وجود تجربه کاهش 10 درصدی تولید پنبه کشور در سال 89 به دلیل افت قیمتها و افزایش هزینه های تولید؛ بررسی شاخصها و عناصر تأثیرگذار بر این صنعت نشان دهنده سیر رو به رشد تولید این محصول و افزایش سطح زیر کشت پنبه در سال 90 خواهد بود.
وی افزود: کشت پنبه در سال گذشته در شرایطی انجام گرفت که پنبه کاران از قیمت محصول سال 88 چندان راضی نبودند، لذا سطح کشت آن حدود 10 درصد نسبت به سال 88 کاهش داشت. این در حالی بود که کشت آن در شرایط نسبتاً مطلوب انجام گرفت و سطح سبز حداکثر به حدود 90 هزار هکتار رسید و عملیات داشت هم طبق روال معمول و بدون اتفاق خاصی که جلب توجه کرده باشد، انجام شد.
وی ادامه داد: با شروع برداشت پنبه که در شرایط عادی از اواسط شهریور ماه در مناطق شمالی شروع می گردد، اطلاعات به دست آمده از بازارهای جهانی حاکی از افزایش قیمت پنبه در دوره 90 - 89 ( 2011 - 2010 میلادی) بود، بنابراین از ابتدای شروع برداشت با پیش بینی تمهیدهای لازم بازار وش از رونق لازم برخوردار گردید و تاجران برخلاف سالهای گذشته برای خرید وش به رقابت افتادند. با ادامه عملیات برداشت و تداوم روند افزایشی قیمت جهانی پنبه، رقابت در خرید وش شدت گرفت و مرتباً به قیمت وش و محلوج افزوده می شد.

نظری افزود: آنچه به این جریان دامن می زد، کمبود تولید و شتاب صنایع نساجی برای خرید پنبه داخل به دلیل اطلاع و در نتیجه نگرانی از وجود روند افزایشی قیمت جهانی و تأثیرگذاری آن در قیمت پنبه داخل بود. قیمت جهانی تا 2/5 برابر قیمت سال گذشته پیش رفت و متأثر از آن قیمت وش در بازار داخل به حدود 2 برابر قیمت تضمینی و قیمت محلوج به بیش از دو برابر قیمت سال گذشته افزایش یافت.
وی گفت: شرایط مطلوب هوا در زمان برداشت و بالابودن قیمت وش از عوامل مهمی بودند که می توانست هر گونه پیش بینی برای افزایش قابل توجه سطح کشت در سال جاری را محقق نماید.
نظری خاطرنشان کرد: در مورد افزایش تولید جهانی و با وجود دو برابر شدن قیمت، پیش بینی ها حکایت از افزایش 12 درصدی تولید طی دوره 2012 - 2011 میلادی دارد و تولید جهانی به رکورد 27/4 میلیون تن دست می یابد و افزایش تولید جهانی جوابگوی نیاز در دوره آینده خواهد بود، ولی قیمتهای بالا و رقابت با الیاف مصنوعی احتمالاً رشد مصرف را به 3 درصد محدود خواهد کرد و پیش بینی می شود، موجودی پایان فصل به 10/1 میلیون تن برسد.
مدیرعامل اتحادیه تعاونی پنبه کاران کشور گفت: مدل قیمت گذاری کمیته مشورتی بین المللی پنبه ( ICAC )، قیمت متوسط شاخص A در فصل 2012 - 2011 را در حدود 3188 تومان (با نرخ هر دلار 1050 تومان ) بر کیلوگرم پیش بینی می کند. این قیمت با 95 درصد اطمینان بین 2750 تومان تا 3670 تومان متغیر خواهد بود.
وی افزود: این پیش بینی حدود 15 درصد نسبت به متوسط قیمت دوره 2011 - 2010 کاهش نشان می دهد. از جمله این تغییرات علاوه بر شرایط اقلیمی و سیاستهای حمایتی دولتها از بعضی از محصولات پنبه می توان به بهبود وضعیت اقتصادی کشورهایی چون چین، هند و... اشاره کرد که برخلاف گذشته برای ارتزاق مردمشان به دنبال مواد غذایی خوب هستند. امری که خود یکی از دلایل افزایش تقاضای مواد غذایی و بالا رفتن قیمت را به دنبال داشته است.
نظری گفت: ما هم در کشورمان سیاست حمایتی از محصولات رقیب پنبه مثل گندم و دانه های روغنی را طی سالهای گذشته داشتیم که اجرای این سیاست و اعلام ناگهانی صفر شدن تعرفه واردات پنبه در سال 87 توسط وزیر وقت ضربه شدیدی به سطح زیر کشت این محصول در ایران زد.
وی ادامه داد: با این حال، در مورد افزایش سطح کشت و تولید در کشور، پیش بینی ها حاکی از افزایش 30 - 25 درصدی آن نسبت به سال گذشته می باشد و این میزان حدود 120 هزار هکتار برآورد می گردد که در این صورت و با وجود نهادهای مناسب بخصوص بذر اصلاح شده کافی و در بهترین شرایط پیش بینی تولید وش تا حدود 280 هزار تن و محلوج استحصالی تا حدود 90 هزار تن قابل تحقق خواهد بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد