مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

کارایی بیوفرمولاسیون‌های جدید در برخی صفات رویشی گیاهچه پنبه

در پژوهشی ارزیابی شد:
کارایی بیوفرمولاسیون‌های جدید در برخی صفات رویشی گیاهچه پنبه
عضو هیات علمی گروه زیست شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان طی پژوهشی به بررسی ارزیابی کارایی بیوفرمولاسیون‌های جدید بر برخی از صفات رویشی گیاهچه پنبه پرداخت.
به گزارش«نساجی نیوز» به نقل از ایسنا، دکتر سهیل سبحان اردکانی، در مورد این مقاله اظهار کرد: این مقاله در همایش بین‌المللی علوم و فناوری محیط زیست که در اسفندماه سال 1389 در کشور سنگاپور برگزار شد، به صورت سخنرانی ارائه شد.
وی افزود: یافته‌های حاصل از این مقاله نشان می‌دهد با ساخت و استفاده آفت‌کش‌ها توسط بشر و به دنبال آن پدیدار شدن اثرات مثبت آن، کاربرد این دسته از مواد شیمیایی آلی بویژه بعد از جنگ جهانی دوم توسعه زیادی یافت.
سبحان اردکانی ادامه داد: این به نحوی است که امروزه حفظ و بهبود کیفیت زندگی بدون این مواد شیمیایی برای بشر غیر قابل تصور است.

وی اظهار کرد: به عنوان مثال در بعضی از کشورها جهت پیشبرد سیاستهای توسعه کشاورزی علاوه بر یارانه‌های غیرمستقیمی که برای آفت کشها پرداخت می‌شود، بخشی از هزینه‌های سموم نیز به عنوان یارانه مستقیم توسط دولت تقبل می‌شود که در پاره‌ای موارد ممکن است این مبلغ تا 90 درصد کل قیمت سموم باشد.
این عضو هیات علمی تصریح کرد: به دنبال گسترش استفاده از این مواد و مشخص شدن آثار مخرب آن‌ها بر کیفیت محیط زیست، سلامتی بشر، حیات وحش، گیاهان و موجودات مفید، انسان به تدریج به فکر استفاده از روش‌های موثرتر، کم خطرتر و اقتصادی‌تر افتاد تا ضمن حفظ و بهبود کیفیت زندگی خویش و حفظ و ارتقای میزان تولید، از اختلالات و عوارض ناشی از مواد شیمیایی سنتزی نیز بکاهد.
سبحان اردکانی خاطرنشان کرد: از این رو امروزه تحقیق و سرمایه گذاری جهت تهیه، آزمایش و تولید تجاری آفت کش‌های بیولوژیک در راستای رسیدن به توسعه پایدار در بخش کشاورزی و حفظ محیط زیست و جوامع زیستی از مهمترین اهداف بشر بشمار می‌رود.
وی ادامه داد: در این تحقیق با کاربرد دو بستر معدنی "تالک" و "بنتونیت" اقدام به تهیه چهار فرمولاسیون از دو جدایه B1 و B2 باکتری Pseudomonas fluorescens و ارزیابی تاثیر آن‌ها بر پیراسنجه‌های رویشی گیاهچه پنبه 60 روز پس از کشت بذر در شرایط گلخانه کردیم.
سبحان اردکانی اظهار کرد: بنابراین برای آماده سازی فرمولاسیون‌های بیولوژیک و ارزیابی تاثیر آن‌ها بر پیراسنجه‌های رویشی گیاهچه پنبه از طریق زیست فناوری به ترتیب به تهیه و آماده سازی بسترها، تهیه سوسپانسیون از جدایه‌های باکتریایی آنتاگونیست منتخب، تهیه محلول کربوکسی متیل سلولز بعنوان ماده چسبنده، تهیه فرمولاسیون از جدایه‌های منتخب باکتری آنتاگونیست، سترون کردن بذرهای پنبه، تیمار کردن بذرها با فرمولاسیون‌های بیولوژیک، سترون کردن خاک، کشت بذرهای تیمار شده پنبه در شرایط گلخانه و نهایتاً ارزیابی تأثیر فرمولاسیون‌های بیولوژیک بر پیراسنجه‌های رویشی گیاهچه‌های پنبه اقدام شد.
وی تصریح کرد: نتایج گروه‌بندی آماری اثر تیمارها بر پیراسنجه‌های رویشی گیاهچه پنبه بیانگر آن بود که 60 روز پس از کشت بذرهای پنبه در شرایط گلخانه، تاثیر تیمار بنتونیت B1 بر پیراسنجه‌های ارتفاع گیاهچه پنبه، وزن خشک گیاهچه پنبه و وزن خشک ریشه و تاثیر تیمار تالک B1 بر پیراسنجه طول ریشه به احتمال 95 درصد تفاوت معنی‌دار با تیمار شاهد داشته است.
معاون دانشگاه علوم و تحقیقات همدان ادامه داد: بدین ترتیب مشخص می‌شود که این تیمارها بر بهبود پیراسنجه‌های رویشی گیاهچه پنبه اثر مثبت داشته‌اند.
وی در پایان گفت: بنابراین با تهیه فرمولاسیون‌هایی از میکروارگانیزم‌های آنتاگونیست ضمن فراهم کردن امکان جایگزینی آن‌ها با سموم قارچ‌کش شیمیایی در راستای کنترل بیماری‌های گیاهی، می‌توان از آن‌ها به عنوان ترکیبات محرک رشد(PGPR) نیز استفاده کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد