مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

دوباره می‌توان کشور را از واردات پنبه بی‌نیاز کرد

مدیرعامل اتحادیه پنبه‌کاران:
دوباره می‌توان کشور را از واردات پنبه بی‌نیاز کرد
نساجی نیوز:مدیرعامل اتحادیه پنبه‌کاران کشور از استقبال کشاورزان برای افزایش سطح زیر کشت پنبه در سال جاری خبر داد و پیش‌بینی کرد: سطح زیر کشت این محصول امسال به دو برابر افزایش یابد.
به گزارش «نساجی نیوز» به نقل از ایسنا،بهرام نظری با اشاره به اینکه ایران طی سالهای گذشته در تولید پنبه خودکفا و صادرکننده نیز بوده است، گفت: با واگذاری امور به بخش خصوصی خودکفایی در تولید پنبه دور از دسترس نیست و می‌توان کشور را از واردات پنبه بی‌نیاز کرد که پیش‌بینی می‌شود سطح زیر کشت پنبه امسال به دو برابر افزایش یابد.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر60 درصد از نیاز پنبه صنایع نساجی وارد می‌شود، گفت: سال گذشته نه تنها خرید تضمینی پنبه نداشته‌ایم بلکه قیمت پنبه تا دو برابر قیمت تضمینی افزایش یافت و کشاورزان پس از 30 سال رقم قابل توجهی به دست آوردند که امسال سطح زیر کشت
به بیش از 150 هزار هکتار افزایش می‌یابد.

نظری با اشاره به اینکه در پی جاری شدن سیل در پاکستان، هندوستان و چین به عنوان سه کشور بزرگ تولیدکننده پنبه جهان، با کمبود پنبه در جهان مواجه شدیم و تقاضای پنبه در بازارهای جهانی افزایش یافته است، گفت: برای اولین بار و طی 30 سال گذشته کشاورزان از رشد قیمت پنبه منتفع شدند و محصول تولیدی خود را به قیمت مناسب به فروش رساندند.
مدیرعامل اتحادیه پنبه‌کاران کشور افزود: البته قیمت فروش هر کیلو پنبه داخلی تقریبا هزار تومان از قیمت پنبه وارداتی ارزانتر است.
وی با اشاره به اتمام برداشت و فروش پنبه اظهار کرد: تعرفه واردات پنبه به منظور تامین نیاز صنایع نساجی صفر شده است که اگر سیاست افزایش یا صفر شدن تعرفه واردات به موقع صورت گیرد هم از کشت داخل و هم از صنایع نساجی حمایت خواهد شد؛ اما در اثر برخی از سیاست‌گذاری‌های غیر کارشناسی در گذشته در زمان فصل برداشت قیمت‌ها کاهش می‌یافت و تعرفه واردات به یکباره صفر می‌شد که صدمه‌ای جدی به تولید پنبه وارد کرد و دست رنج کشاورزان به قیمت ناچیزی در سال 87 خریداری شد و در این میان واسطه‌ها از رشد قیمت‌ها منتفع ‌شدند.
نظری تصریح کرد:‌ بر خلاف کلیه قوانین جاری کشور از اوایل سال 85 کلیه امور تصدی‌گری پنبه که به دست تعاونی‌ها بود و به خوبی تولید را مدیریت کرده و مصرف صنایع نساجی را تامین کرده بودند که نیازی به واردات هم نبود، تصدی‌گری‌ها دولتی شد و با این اقدام از سال 85 هر ساله شاهد افت سطح زیر کشت پنبه بوده‌ایم.
مدیرعامل اتحادیه پنبه‌کاران کشور با بیان اینکه کشت پنبه از اردیبهشت ماه آغاز می‌شود، افزود: با توجه به اجرای نهضت پنبه و محیط زیست، زراعت در جهان به سمت کشت محصولاتی است که با محیط زیست هماهنگی بهتری داشته باشد لذا با افزایش تقاضای پنبه و استقبال کشاورزان مواجه هستیم.
وی با بیان اینکه پنبه در جهان محصولی استراتژیک محسوب و مشمول حمایت‌های دولتی می‌شود، تاکید کرد: ‌در صورت واگذاری تصدی‌گری‌ها به بخش خصوصی و حمایت از تعاونی‌ها، قطعا در تولید پنبه نه تنها دوباره خودکفا می‌شویم بلکه صادرکننده هم خواهیم بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد