مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

روانشناسی رنگ ها:

تاثیر رنگ ها بر زندگی انسان:

 

رنگ ها بر انسان و درزندگی وی تأثیر دارند. رنگ سبز احساس دوست داشتن زندگی و امید به زندگی را در انسان ایجاد می کند. (به این خاطر پوشاک جراحان از رنگ سبز انتخاب شده که روی بیمار تأثیر بگذارد. و آیاتی که از پوشش بهشتیان صحبت می کنند نیز می گویند که پوشش آنها سبز رنگ است). رنگ ارغوانی انسان را به آرامش فرا می خواند. رنگ زرد دستگاه عصبی را پر جنب و جوش و انسان را با نشاط می کند (فعال می کند) و احساس شادمانی و خرسندی را در وی ایجاد می کند. رنگ آبی احساس سردی نمودن و رنگ سرخ احساس خشکی نمودن را در وی ایجاد می کند. همینطور درصد یادگیری در متون و تصاویر رنگی بیشتر از متون و تصاویر سیاه و سفید است. (به عبارتی مغز چیز های رنگی را بهتر ذخیره می کند و به یاد می آورد). رنگ به کارها معنی می دهد، در کارهایی که با اعداد با حجم زیاد صورت   می گیرد درصد اشتباهات در اعداد رنگی کمتر از اعداد سیاه و سفید است.

 

آفریدگار دانای عالم هستی ، جهان مادی را رنگی خلق کرده است و انسان را نظاره‌ گر اصلی این جهان رنگارنگ . رنگ در کنار شکل یا فرم و جنسیت از عوامل مهم تشخیص و شناخت انسان از محیط پیرامون خویش است . اگرچه رنگ به اندازه شکل در درک انسان از محیط اهمیت ندارد ،‌اما به لحاظ ارتباط حسی با محیط ، رنگ بدون شک اساسی‌ترین نقش را ایفا می‌کند . بشر از دیرباز با تأثیرپذیری از محیط رنگی طبیعت پیرامون خویش ، نسبت به رنگ حساس بوده و از رنگ در زمینه‌های مختلف استفاده فراوانی کرده است . علاوه بر آنکه رنگ در ایجاد ارتباط و پیام‌رسانی نقش مهم و چشم‌گیری دارد، در جوامع مختلف به عنوان نماد عاطفی، فرهنگی، قومی و ملی به کار رفته است. انسان پیوسته چه به لحاظ فیزیکی و چه به لحاظ روانشناختی تحت تأثیر رنگ‌ها بوده است .

سرمربی یک تیم فوتبال سعی کرد تا نسبت به تأثیرات فیزیولوژیک رنگ‌ها اطلاعات کاملی به دست آورد، وی برای غیرتمند کردن بازیکنانش اطاق رخت‌ کن آنها را که قبلاً به رنگ آبی و سبز بود، به رنگ قرمز درآورد و این کار در ایجاد هیجان و افزایش فعالیت‌ بازیکنان تأثیر مثبتی داشت .

گلداشتاین (روانشناس) در جریان کار با بیمارانی که ضایعه عضوی داشتند،‌ دریافت که زمینه‌های رنگی متفاوت اثرات رفتاری مختلفی ایجاد می‌کند،‌ مثلاًَ زمینه‌های قرمز موجب تجربه حالت نامطبوع، آشفتگی، تحریک و حتی انزجار می‌شود، در حالی که رنگ سبز موجب حالت‌های مغایر با حالت‌های ایجاد شده در رنگ قرمز می‌گردد. بر طبق نظر گلداشتاین تأثیر رنگ بر کل ارگانیزم بدین‌ گونه است که وی را به سوی محیط خلاف آن هدایت می‌کند .

دریکی از کشورهایی که شیر پاستوریزه در پاکت‌های نارنجی رنگ عرضه می‌شد مورد استقبال مردم قرار نگرفت. تحقیقی که در این مورد صورت گرفت نتیجه جالبی به دست داد، به این گونه که مردم با دیدن رنگ نارنجی احساس می‌کردند که شیر داخل پاکت سفید نیست و شبیه یک پاکت شیر واقعی نمی‌باشد، اما زمانی که پاکت شیر به رنگ آبی درآمد، ‌استقبال به نحو چشم ‌گیری بالارفت .

در اتاق‌های جراحی قطرات خون روی لباس سفید جراحان تأثیر غیرمستقیم بر حواس و روان داشت. بنابراین سبز را جایگزین کردند که تا حدی نیز به موفقیت‌های جراحی کمک کرد، زیرا رنگ خون، روی لباس سبز خاکستری شده چندان دغدغه‌ای مانند رنگ قرمز ایجاد نمی‌کند .

رنگ‌ها نقش مهمی در زندگی عاطفی و معنوی ما بازی می‌کنند، مارنگ‌های زیبا، با طراوت و فرح‌ بخش طبیعت همچون درختان سرسبز، ‌آسمان آبی، تپه‌های بنفش رنگ و گل‌های رنگارنگ را دوست داریم. بعضی از رنگ‌ها مفاهیمی چون روشنی، شادمانی و امیدواری داشته و بر سلامتی روح و روان آدمی تأثیر بسزایی دارند و گروهی از آنها موجب کسالت، یأس، غم و اندوه گردیده و سبب خستگی و افسردگی روح و روان می‌شوند .

رنگ درمانی درحال حاضر اهمیت فراوانی در پزشکی به خصوص در معالجه اضطراب‌ها و ناراحتی‌های روانی دارد. در آزمایشات مربوط به جریان خون، دستگاه‌های اندازه‌گیری به روشنی و وضوح نشان می‌دهند که نبض و تنفس شخص در یک اتاق قرمز افزایش می‌یابد. عملکرد اشعه‌های قرمز و زرد بر روی کودکانی که در شرایط کم‌اشتهایی و کم خونی هستند نتایج واضحی همچون افزایش ذرات خون، افزایش سریع وزن، چالاکی و شادمانی به دست داده است .

بانویی که ماه‌ها از دردهای گوناگون رنج می‌برد، زمانی که به او توصیه شد که دیگر رنگ‌های تیره نپوشد، به محض استفاده از رنگ‌های روشن و درخشان گویی جسمش از درد رهایی یافت و از نظر روحی نیز بهبود پیدا کرد. کارگران یک کارخانه تولیدی در تمام طول روز جعبه‌های سیاهی را جابجا می‌کردند و از خستگی زیاد شکایت داشتند، یک روانشناس توصیه کرد جعبه‌ها به رنگ سبز روشن رنگ‌آمیزی شوند، پس از تغییر رنگ جعبه‌ها، کار از نظر کارگران کمتر خسته کننده بود و شکایات ایشان برطرف گردید.    

 

بر گرفته از سایت

 html.http://www.nedayemoshaver.com/News-file-article-sid-155-order-0-thold-0
نظرات 1 + ارسال نظر
رضوان شنبه 21 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 04:09 ب.ظ http://www.aftabnews.blogfa.com

سلام دوست عزیز وبلاگ جالبی داری خوشحال میشم اگه با هم تبادل لینک داشته باشیم اگه دوست داشتی منو با اسم آفتاب دانش لینک کن و خبرشو بهم بده
آدرس من:http://www.aftabnews.blogfa.com

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد