مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

افتتاح نخستین نمایشگاه مد و لباس ایرانی ـ اسلامی

افتتاح نخستین نمایشگاه مد و لباس ایرانی ـ اسلامی
فهیمه سادات طباطبایی*
به گزارش«نساجی نیوز» نخستین نمایشگاه مد و لباس ایرانی ـ اسلامی در حالی آغاز به کار کرده که برخلاف گفته مسئولان مبنی بر کاربردی بودن لباس‌ها برای پوشش زنان ایرانی، بیشتر محصولات ارائه شده فاقد این ویژگی بودند و بازهم بازدیدکنندگان با طرح‌های تکراری و بی‌بهره از خلاقیت روبرو شدند.
نمایشگاه مد و لباس ایرانی - اسلامی روز گذشته در فرهنگسرای نیاوران بازگشایی شد تا باز هم علاقمندان به طراحی‌های بومی ایرانی اسلامی بتوانند از طرح‌ها و مدهای جدید که به دست هنرمندان خلاق ایرانی طراحی شده بازدید کنند اما این بار نیز بازدیدکنندگان همچون نمونه‌های مشابه شاهد طرح‌های تکراری و بعضا غیر کاربردی در این نمایشگاه بودند، طرح‌هایی که در همه نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های پیش از این نیز ارائه شده بود و برای بازدیدکنندگان تازگی نداشت.

برخلاف گفته و تاکید؛ عیسی کشاورز مسئول کارگروه تخصصی مد و لباس ایرانی و اسلامی در افتتاحیه این نمایشگاه که از رونمایی 50 اثر برتر و کاملا جدید خبرداده بود پس از بریده شدن روبان قرمز توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و وارد شدن بازدیدکنندگان به نمایشگاه، بازدیدکنندگان با فضایی موزه‌وار از طرح‌ها و لباس‌های قدیمی و بیشتر بومی روبرو شدند.
در پلکان ورودی این نمایشگاه مانکن‌هایی با پوشش لباس‌های اقوام لر و کرد در انواع و اقسام رنگ‌ها و مدل‌ها جاخوش کرده بودند که محلی برای عکس‌های یادگاری برای برخی از بازدیدکنندگان شده بود و برخی دیگر تنها با تعجب به آنها نگاه می‌کردند و با واکنش تعجبی می‌گفتند: آیا اینها جزو 50 اثر برتری است که برای اولین بار ارائه شده است. جالبتر اینکه در کنار این مانکن‌های بومی سفره هفت سین نوروز نیز چیده شده بود تا بیشتر فضا را نمایشی نشان دهد.
فرزانه. م یکی از بازدیدکنندگان در هنگام ورود به نمایشگاه می‌گوید: با سخنرانی که مسئولان نمایشگاه داشتند تصورم این بود که در هنگام ورود با طراحی‌های منحصر به فرد و کاملا جدید روبرو می‌شوم، این طرح‌ها که همه بومی و قدیمی است و نوع جدیدی ندارد.
این واکنش نسبت به مانکن‌ها مخصوص این بازدیدکننده نبود و اکثر افراد نیز عکس‌العمل‌هایی مشابه این را داشتند.
در قسمت چادر سر نیز به غیر از یک تا دو طرح جدید، بقیه چادرها طرح ملی، قاجاری بودند که پیش از این نیز بارها در نمایشگاه‌های مد و لباس دیگر رونمایی شده بود.
در بخش مانتوی زنان نیز اکثر طرح‌ها در نمایشگاه‌های پیشین و مشابه ارائه شده بود. ضمن اینکه بیشتر این پوشش‌ها ذهن بازدیدکننده را به سمت لباس‌های کارکنان زن شرکت‌های هواپیمایی با همان برش‌ها و دوخت‌ها اما با کمی تغییرات می‌انداخت.
افسانه. ر یکی از مدعوین و از فعالان بخش خصوصی در این‌باره می‌گوید: تمام مانتوهای موجود در این قسمت نمایشگاه را بارها و بارها در نمایشگاه‌های دیگر که برگزار شده دیده‌ام و خلاقیت خاصی در آنها نیست. توقع می‌رفت که حداقل در این بخش شاهد طرح‌ها و مدل‌های جدید باشیم که گویا اینگونه نیست.
در طبقه دوم نمایشگاه نیز باز هم لباس‌های بومی محلی که در درب ورودی قرار داده بودند، تکرار شده بود و بازدیدکنندگانی را که برای 50 اثر کاملا جدید آمده بودند مایوس می‌کرد.

پوشش روسری خاص و غیراسلامی در نمایشگاه

نکته جالب در مانکن‌هایی که قرار بود لباس‌های عمومی و رسمی را به نمایش بگذارند، نمایش روسری‌ها و نوع بستن آن بود که توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کرد. در اکثر مانکن‌ها بستن روسری و شال به گونه‌ای تبلیغ شده بود که گردن و موی سر مانکن مشخص بود تا آنجا که بسیاری از بازدیدکنندگان معتقدند بودند این شیوه با پوشش اسلامی مغایرت دارد.

قیمت گران لباس‌های عرضه شده

یکی از مسائل دیگری که در این نمایشگاه و سایر نمایشگاه‌های پیش از این نیز وجود داشت، قیمت بالای لباس‌های ارائه شده است. بیشتر این پوشاک‌ها به دلیل استفاده از پارچه‌های گران قیمت و دوخت‌های خاص قیمت‌های بالایی دارند که تولید انبوه آن را دچار مشکل می کند. چرا که این پوشاک‌ها نسبت به پوشاک‌های ارائه شده در بازار بسیار گران قیمت هستند و برای خریدار مرقون به صرفه نیستند.
به طور مثال، قیمت یک مانتوی سنتی ساده در این نمایشگاه 75 هزار تومان یا یک مانتوی ساده مشکی ارائه شده 64 هزار تومان بود که نشان از این دارد که باز هم طراحان جدید مد و لباس به موضوع نرخ‌گذاری و رابطه آن با تقاضا و عرضه بی‌توجهند.

ارائه نشدن لباس‌های مردانه در نمایشگاه

همچنین در این نمایشگاه که قرار بود فرصتی برای تبلیغ و ارائه مد و لباس‌های ایرانی اسلامی باشد اثری از لباس‌ها و طراحی‌هایی برای مردانه نبود.

پاسخ وزیر ارشاد

در پایان این مراسم سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این مطلب که ممکن است مدهای ارائه شده در این نمایشگاه، به عنوان یک پوشش در مجامع عمومی مناسب زن ایرانی نباشد، گفت: در این نمایشگاه دو دسته لباس ارائه شده بود که بخشی برای پوشش کوچه، بازار و خیابان و بخشی برای مجلس بود که قطعا نوع دوم مد نظر ما نیست.
حسینی در خصوص ارائه لباس‌ها به شکل بومی و محلی بودنشان که جزو طرح‌های جدید بشمار نمی‌روند، اذعان داشت: از گذشته در ایران لباس‌ها متنوع بوده و اینگونه نبود که همه مردم یکسان لباس بپوشند. به همین دلیل این لباس‌ها در نمایشگاه ارائه شد تا شاید افرادی از استان‌های دیگر هم علاقه‌مند به استفاده از آنها باشند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره گرانی پوشش‌های رسمی و اداری عرضه شده در این نمایشگاه و همچنین نمایشگاه‌های مشابه قبلی گفت: بنیادی را در این خصوص تشکیل داده‌ایم تا بتواند با همکاری سایر بخش‌های دیگر این موضوع را پیگیری کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد