استحکام کشش و ازدیاد طول تا حد پارگی
مقاومت کتان معمولا بیشتر ا پنبه است و دلیل ان وجود مناطق کریستالین زیاد در ساختمان این لیف است. استحکام کشش کتان 5/6 گرم لر دنیر و ازدیاد طول تا حد پارگی متر از پببه و در حدود 8/1 درصد در حالت خشک و 2/2 درصد در حالت خیس است.

اثر رطوبت
رطوبت بازیافته کتان حدود 12 درصد است
قدرت لیف کتان در حالت مرطوب 20 % بیشتر از حالت خشک ان است و این حالت باعث می شود که بخوبی عملیات مکانیکی مراحل ریسندگی و عملیات تری را تحمل کند.

اثر حرارت
مقاومت کتان در مقابل حرارت زیاد است و تا 120 درجه سانتی گراد حرارت را که در ان شروع به زرد شدن می کند٬ بدون اینکه تجزیه بشود٬ تحمل می کند.

اثر نور خورشید
در اثر تابش نور خورشید و به مدت زیاد بتدریج از قدرتش کاسته می شود.

خواص شیمیایی
سفیدگری کتان مشکلتر از پنبه است ٬ ولی با اجرای روش های جدید سفی گری می توان پارچه کتان را به مقدار قابل توجه سفید کرد بدون اینکه در لیف تجزیه شیمیایی رخ دهد.

اثر اسید ها
کتان در برابر محلول رقیق و سرد اسید ها مقاوم است .ولی محلول اسید های رقیق و گرم و یا غلیظ و سرد انرا مورد حمله قرار می دهند.

اثر مواد قلیایی
مقاومت کتان در برابر محلول های قلیایی بسیار خوب است و از این رو ٬ پارچه کتانی می تواند بارها با محلول های قلیایی شستشو داده شود.

حشرات
کتان مورد حمله حشراتی نظیر بید قرار نمیگیرد
کتان جوشیده شده و سفید شده تقریبا سلولز خالص است و از این رو ٬ در برابر پوسیدگی مقاومت عالی دارد . در شرایط معین از حرارت و رطوبت ٬ چنانچه الودگی های انی نیز وجودداشته باشد٬ رشد انواع کپک و قارچ٬ سلولز را مورد حمله قرار می دهند ٬ ولی با این وجود٬ هنوز هم مقاومت کتان در این حالت بسیار زیاد است به ویژه اگر پارچه خشک باشد.

اثر حلال های الی
حلال های الی معمولی که در خشک شویی به کار می روند ٬ اثر مخربی روی کتان ندارند.

کاربردهای کتان
در گذشته کتان زمانی که نیاز به عایق سازی بسیار خوب بود استفاده می شد. اگرچه امروزه مواردی چون پارچه های برزنتی و بادبان ها و طنابهای ماهیگیری و حتی موارد به کارگرفته شده در صحافی با مواد مصنوعی جانشین شده است .اما در پارچه های کارشده با چرم و پارچه های دوخت و دوز و همچنین نخ بخیه کاربرد خود را حفظ کرده است.
اضافات کتان در اسکناس و کاغذ نوشته و کاغذ های سیگار به کار می رود.
قابلیت کتان جهت جذب اب در حد بالا یی است لذا در صنایع حوله و دستمال کاغذی کاربرد دارد .
پارچه کتانی وقتی خیس است از استحکام بیشتری برخورداراست . و در مقابل شستشو های پی در پی مقاوم است .عمر طولانی پارچه های کتانی زمانی اشکار شد که مقبره tut-ankhamen در سال 1922 باز شد .پرده های کتانی که در ان جا موجود بود مربوط به 1250قبل از میلاد است که هنوز هم سالم و عیب است.



manda_dn
منابع : خصوصیات الیاف نساجی (محسن حاجی شریفی)
لاتین hand book of textile fiber by Gordon cook (natural fiber)

page: www.collectionscanada.ca/.../v03n18/art18.htm