مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

لباس های قاتل به بازار می آید

امسال پروژه عجیبی به گروه تحقیقاتی دانشگاه ماساچوست در زمینه نانو تکنولوژی پیشنهاد شد. هدف پروژه علاوه بر تحقیق و گسترش، ساخت لباس های ضد بمب های شیمیایی و بیولوژیکی بود. این یکی از سفارشات 50 میلیون دلاری ارتش ایالات متحده آمریکا بود که از کنار این پروژه، چندین زمینه جدید در تلفیق صنعت نساجی و نانو بیرون آمد. در ارتش آمریکا این پروژه به نام لباس قاتل (Killer Clothing) شناخته می شود.

محققان و کارشناسان دانشگاه ماساچوست، پس از کمی کار بر روی چنین لباس هایی، دریافتند که قادر به ساخت لباس های ضد باکتری هستند. البته ساخت پوشش های ضد باکتری پدیده جدیدی نبود ولی تلفیق آن با نساجی دستاورد مهم این پروژه بود. مدل و شیوه عملکرد لباس قاتل (ضد باکتری) در مقابل باکتری ها نیز به خودی خود عجیب بود و این لباس ها مانند لباس های هوشمند عمل می کردند.

لباس های قاتل به بازار می آید


لباس قاتل با استفاده از پوششی که در آن اتم های آزاد هیدروژن و مولکول های نیتروژن استفاده شده بود به سرعت باکتری ها را جذب می کرد و اجازه رشد را به آن ها نمی داد به صورتی که مولکول های نیتروژن از سمت قسمتی از مولکول که بار الکتریکی منفی دارد، سمت بار الکتریکی مثبت باکتری را جذب کرده و اجازه رشد و پیشروی به آن نمی دهند. باید دقت داشته باشیم که میان پوشش هایی که باکتری را می کشند و پوشش هایی که جلوی رشد باکتری ها را می گیرند، تفاوت بسیار است. 

در حال حاضر پوشش های متنوعی با استفاده از مواد فلزی در ابعاد نانو تولید شده است که اغلب آن ها باعث عدم رشد باکتری هایی می شوند که بر روی آن ها قرار می گیرند. به این نحوه استفاده از نانو تکنولوژی ضد باکتری در لباس ها اصطلاحاً نانو دگرز (Nanodaggers) می گویند. البته شیوه های دیگری نیز وجود دارد. همانگونه که دیدید باز هم یک پروژه تحقیقاتی نظامی، تبدیل به یک محصول پر فروش عمومی می شود و پس از آن موسسات و کانون های علمی فراوانی به دنبال ادامه و گسترش آن هستند تا راه ها و شیوه های جدید و کم هزینه تری را ارائه دهند. 

مانند یکی از محققان برجسته دانشگاه کورنل که پس از سال ها تحقیق، لباس دو تکه ای شامل ژاکتی فلزی و تکه لباس دیگری از جنس طلا ساخته اند که این ایده را به واقعیت تبدیل می کند. بر اساس گزارش پاپیولار ساینس، در ساخت این لباس ها از فناوری نانو در قالب استفاده از نانوذرات بهره گیری شده تا از استفاده کننده در برابر تهدیدات سلامتی شان از جمله مواد شیمیایی و ویروس های خطرناک محافظت کند. بخش فوقانی لباس از کتان ساخته شده که با نانوذراتی که باکتری ها و ویروس ها را غیرفعال می کنند پوشیده شده است. همچنین جنس قسمت هایی نظیر جیب ها و آستین ها حاوی نانوذرات پالادیوم است که همچون ریز مبدل های تحریک کننده، ترکیبات خطرناک موجود در هوا تحت عنوان آلودگی های هوایی را خرد می کنند. 

نحوه استفاده پوشش های نانوتکنولوژی ضد باکتری در هر صنعتی، با دیگری متفاوت است. یکی از سخت ترین شیوه های استفاده، تلفیقش با صنعت نساجی است و آسان ترین آن استفاده درقسمت های پوششی و عایقی مانند رنگ ساختمان است. پوشش هایی که در رنگ ساختمان های آینده خواهیم دید (البته این مواد که مایع هستند هم می توانند در رنگ مخلوط شوند و یا خود به تنهایی بر روی سطوح مورد نظر مالیده شوند حتی سطوح سرامیکی) بیشتر از ذرات بسیار کوچک نقره (نانو سیلور) بهره می برند و دیگر باکتری ها نمی توانند بر روی آن ها زنده بمانند و رشد کنند که برای محیط هایی مانند رنگ بیمارستان ها بسیار مفید است. زیرا در آنجا برای پاک کردن دیوارها از مواد شیمیایی اسیدی و یا قلیایی استفاده می شود که برای انسان ها بسیار مضر است. 

استفاده فراوان این مواد در صنایع گوناگون دیده می شود. به عنوان مثال در رنگ خانه های مسکونی به ویژه بیمارستان ها و یا حتی در داخل بسیاری از لوازم خانگی مانند یخچال، ماشین لباس شویی و سیستم های تهویه. حال باید به انتظار ظهور بعدی نانوتکنولوژی در زندگی مان باشیم. تکنولوژی ای که سرعت پیشرفتش آنچنان زیاد است که باعث تحولات شگرفی در صنایع گوناگون می شود
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد