مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

3- رنگهای پری متالیزه:

- رنگهای پره متالیزه:

مواد رنگزای متال کمپلکس از نظر شیمیایی شبیه مواد کرومی هستند ولی از نظر رنگرزی مانند یک ماده رنگزای اسیدی به کار میروند. مواد رنگزای متال کمپلکس به دو دسته تقسیم میشوند:

الف) مواد رنگزای متال کمپلکس 1:1                 ب) مواد رنگزای متال کمپلکس 1:2

الف) مواد رنگزای متال کمپلکس 1:1 

این دسته از مواد رنگزا در ساختمان شیمیایی خود دارای یک مولکول مادهی رنگزا و یک اتم فلز هستند به همین دلیل آنها را متال کمپلکس 1:1 مینامند. حمام رنگرزی این مواد مانند مواد اسیدی لولینگ دارای PH خیلی پایین میباشد. اسید مصرفی آن اسید سولفوریک و میزان مصرفی آن 8 درصد میباشد. برای اینکه ماده رنگزا به طور کامل جذب کالا شود، رنگرزی باید به مدت طولانی در جوش ادامه یابد. مواد رنگزای متال کمپلکس تا اندازهای کدرتر از مواد رنگزای اسیدی هستند. مواد رنگزای متال کمپلکس برای رنگ کردن پشم بسیار مناسب هستند ولی به علت آنکه PH حمام خیلی پایین است، باعث کم شدن مقاومت پشم در برابر سایش میشوند.

روش رنگرزی: در دمای 60 ماده رنگزا و *اسید سولفوریک رقیق شده را داخل حمام رنگ نموده بعد از 5 دقیقه در دمای ثابت 60 کالای شسته شده را به حمام اضافه مینماییم. در مدت 45 دقیقه دما را به  نقطه جوش رسانیده و در مدت 75 دقیقه عملیات رنگرزی را ادامه میدهیم.

ب) مواد رنگزای متال کمپلکس 1:2 

این دسته از مواد رنگزا دارای دو مولکول ماده رنگزا و یک اتم فلز در ساختمان شیمیایی خود هستند. این مواد در آب محلول بوده و معمولا رنگرزی با آنها در حمام خنثی و یا کمی اسیدی بین PH (5/5 تا 7 ) انجام میگیرد. ثبات این دسته از مواد در برابر نور و شستشو بسیار خوب است. قدرت مهاجرت مولکولهای آنها خیلی کم بوده بنابراین رنگرزی باید به آرامی انجام گیرد.

 روش رنگرزی: در دمای 40 کالای شسته شده را داخل حمام رنگ نموده بعد از 5 دقیقه در دمای ثابت 60 مواد رنگزا را به حمام اضافه مینماییم در مدت 45 دقیقه دما را به  نقطه جوش رسانیده و در مدت 90 دقیقه عملیات رنگرزی را ادامه میدهیم.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد