مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

پلی‌اکریل همان پلی اکریل می‌ماند

هفته گذشته گلایه‌های کارگران شرکت خصوصی پلی اکریل، رسانه‌ای شد؛ این کارگران اصلی ترین دلیل ناراحتی خود را نگرانی نسبت به امنیت شغلی خود با توجه به تقسیم شرکت به چند شرکت کوچک‌تر بیان کردند. این در حالی است که کریم فروزان، مدیرعامل شرکت پلی اکریل در گفت‌وگو با ایسنا این کوچک سازی را کاملا تکذیب کرد.
  
او هیچ کدام از مطالبات کارگران را قانونی ندانست و به دستگاه‌های نظارتی و بازرسی اشاره کرد که در صورت هرگونه تخلفی در ضایع شدن حقوق کارگران، آنها می‌توانند مطالبات خود را از طریق این دستگاه‌ها پیگیری کنند.

خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه اصفهان در گفت‌وگو با مدیرعامل شرکت پلی اکریل، تک تک خواسته و مطالبات کارگران را مطرح کرد و آنچه در ذیل می‌خوانید پاسخ‌های مدیرعامل به این مطالبات است.

آقای فروزان، هفته گذشته هم‌زمان با شروع ناراحتی کارگران در اولین مصاحبه خود با ایسنا اعلام کردید شرکت پلی اکریل ایران از 10 کارخانه تشکیل شده است، اما کارگران می‌گویند هنوز چنین اتفاقی نیفتاده است و هم اکنون مدیریت، قصد تقسیم شرکت به واحدها و شرکت‌های کوچکتر را دارد. آیا شرکت پلی اکریل ایران کوچک‌سازی شده یا در شرف کوچک‌سازی است؟

ناراحتی کارگران باید دلیل منطقی داشته باشد. اگر دلایل منطقی باشد اصلا نیازی به گلایه نیست، چراکه در کشور قانون و مرجع رسیدگی وجود دارد و اگر حق افراد و کارگران ضایع شود اداره کار، هیئت‌های تشخیص و حل اختلاف و محاکم دیگر به این موضوع‌ها رسیدگی می‌کنند. در قانون جمهوری اسلامی کسی نمی‌تواند از طریق زور حرف خود را به کرسی بنشاند. شرکت پلی اکریل ایران خصوصی است. شرکت‌های خصوصی طبق مقررات و قانون تصمیم‌گیری می‌کنند، اما هر کس متناسب با منافع خود و با رعایت قانون می‌تواند کارهایی که می‌خواهد انجام دهد ولی نباید مخل آزادی دیگران شود. شرکت پلی اکریل در سه سال گذشته 1500 نیروی قراردادی داشته است.

- چرا آمار سه سال گذشته را اعلام می‌کنید؟ در این سه سال قرارداد نیروها از نظر آماری تغییری کرده است؟

چون من از سه سال پیش وارد شرکت پلی اکریل ایران شدم؛ در این مدت تعداد نیروهای قراردادی نه تنها کاهش نداشته بلکه افزایش هم یافته است. قراردادهای کارگران به صورت یک ساله و شش ماهه است. از 1500 نیروی قراردادی شرکت 700 نفر، مستقیما با شرکت قرارداد نداشتند که در این مدت 600 نفر از آنها تبدیل به قرارداد مستقیم (یک ساله و شش ماهه) شدند. در دنیا برای تمام مسایل ضریب خطا در نظر گرفته می‌شود و در صنعت و تولید در حالت عادی ضریب خطا 5 درصد است.

- ضریب خطای شرکت پلی اکریل چند است؟

فعالیت تمام کارگران شرکت در پایان سال از جنبه‌های مختلف مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. براساس ضریب خطای جهانی، از 1500 نیروی پلی اکریل باید 5 درصد ضریب خطا در نظر گرفت.

- یعنی قرارداد کارگران کنسل و یا آنها اخراج شوند؟

نه، قرارداد کارگران دارای وقت معین است. تمام قراردادها، زمان شروع و پایان مشخص دارد. البته در سه سال گذشته حتی 0.25 درصد (معادل سه و نیم نیرو از 1500 نیروی شرکت پلی اکریل) هم عدم تمدید قرارداد نداشتیم. این رقم به خوبی نشان می‌دهد در این مدت شرکت کاهش نیرو، عدم تمدید قرارداد و اخراج نیرو نداشته است.

- در این مدت ساعت قرارداد نیروها کاهش نیافت؟ مثلا قرارداد کارگری از یک ساله تبدیل به قرارداد شش ماهه شده باشد؟

این موضوع بستگی به موارد زیادی دارد. ممکن است یک تا دو درصد این گونه باشد و از فعالیت کارگران رضایت نداشته باشیم که با کاهش ساعت قرارداد یک فرصت دیگر به آنها می‌دهیم.

- پس ممکن است در هنگام تمدید قرارداد، نیروها با کاهش مدت قرارداد روبرو شوند؟

این مساله تابع مقررات است. قرارداد توافقی دو طرفه است. ممکن است حتی شرکت، کارگری را بخواهد، اما کارگر پیشنهاد بهتری از نظر کاری داشته باشد و قرارداد را امضا نکند، این موضوع از اختیارات طرفین است.

نیروهایی بوده‌اند که قصد خروج از شرکت را داشته باشند؟

در این سه سال، ظرفیت تولید شرکت پلی اکریل ایران از 70 درصد به 30 درصد رسید که علت آن وجود تحریم‌ها و کاردان نبودن بعضی افراد در داخل کشور بوده است. کارخانه برای تولید باید ماده اولیه داشته باشد. شرکت پلی اکریل دو نوع ماده اولیه داخلی و خارجی دارد. ماده اولیه خارجی را باید از کشورهایی همچون کره جنوبی و ژاپن وارد کنیم.

ظرفیت تولید پلی اکریل ماهانه 5000 تن است، اما وقتی مقدمات تهیه این مواد به هم می‌خورد، شرکت با مشکل روبرو می‌شود، به طوری که قادر به وارد کردن 2000 تن ماده اولیه در سه ماه نبودیم. طبیعتا زمانی که مواد اولیه تامین نشود، کارخانه یا تولید را کاهش می‌دهد یا می‌خوابد. طبق قانون در این شرایط، کارگرها باید برای گرفتن بیمه بیکاری معرفی شوند. در یک و نیم سال گذشته کارخانه شش ماه تعطیل بوده و کارگرها در خانه استراحت کردند، اما کارگری را اخراج و بیرون نکردیم.

- دقیقا چند ماه کارگرها در خانه بودند؟

آمار دقیقی ندارم. متغیر است.

-در یک و نیم سال گذشته، شش ماه کارخانه تعطیل بود؟!

نه شش ماه کامل، از شش ماه حدود سه یا چهار ماه کارخانه خوابیده بود. چون ماده اولیه نداشتیم. وقتی می‌گویم با 30 درصد ظرفیت کار می‌کردیم، یعنی کارخانه خوابیده و حتی در این مدت یک کارگر را به بیمه بیکاری معرفی نکردیم، چون برای منابع انسانی خود ارزش قایل هستیم. شرکت بدهکار شد و وام گرفتیم، اما نمی‌خواهیم نیروها را از دست بدهیم. پس در این مدت تعدیل نیرو نداشتیم.

- سقف و کف حقوق بیمه بیکاری پرداختی به کارگران در این مدت چقد بوده است؟

پرداخت حقوق مطابق قانون اداره کار است. مشاغل مختلف طبقه بندی دارند و بر اساس آن حقوق دریافت می‌کنند.

- همان حقوق دوران کار به آنها پرداخت شده است؟

بله، همان حقوق دوران کار پرداخت شده است. در این مدت، نه نیروی کاری را کم کردیم و نه امنیت شغلی آنها را از بین بردیم. در سه سال گذشته کمتر از انگشتان یک دست از شرکت شکایت شده است. در پرداخت حقوق کارگران اصلا تاخیر نداشتیم و عیدی آنها را به موقع پرداخت کردیم.

- از لحاظ پرداخت حقوق و دیگر مزایا بین کارگری که سرکار بوده و کارگری که به دلیل تعطیلی کارخانه مثلا چهار ماه در خانه بوده است، تفاوتی وجود داشت؟

خیر تفاوتی نبوده است.

- در این مدت بیشتر کدام بخش کارخانه و واحد شرکت خوابیده بود؟

بخش اکریلیک

- آقای فروزان، قرار است چه اتفاقی برای پلی اکریل بیافتد که کارگران را نگران کرده است؟

در این سه سال هیچ گزارشی از اداره کار مبنی بر تنش نداریم.

اما سال گذشته و سال 90 نیز کارگران و کارمندان شرکت پلی اکریل گلایه‌هایی داشتند.

سال گذشته فقط یک مورد گلایه وجود داشته که فیلم آنها در شرکت موجود است.

- خواسته آنها چه بود؟

در آن زمان تعدیلی در مورد حق کارشناسی انجام دادیم که عده‌ای نسبت به این موضوع گلایه داشتند. در آن زمان مدیران حق کارشناسی را میان کارشناسان ارشد تقسیم می‌کردند و آنها گلایه داشتند که این تقسیم‌بندی صحیح انجام نمی‌شود، به همین دلیل دستورالعملی تهیه و تقسیم‌بندی از روی ضابطه انجام شد تا فرد نتواند اثرگذار باشد.

- شما گفتید، در این سه سال شکایتی از سوی کارگران نداشتید، اما کارگران اعلام کردند در همین چند وقت اخیر به دلیل نارضایتی‌ها دو نفر اخراج شدند!

ممکن است از 1500 کارگر یک نفر را نپسندم. این حق من است و قانون هم این اجازه را به من می‌دهد. در حالت طبیعی ضریب خطا در صنعت 5 درصد است، اما شرکت یک درصد نیز ضریب خطا نداشته است.

- کارگران چه نارضایتی داشتند؟

همه از ناراحتی هفته اخیر کارگران شرکت پلی اکریل خبر دارند. گلایه‌هایی که در چند وقت اخیر توسط کارگران صورت گرفته ناشی از نگرانی آنها از تقسیم شدن شرکت به شرکت‌های کوچکتر و کاهش ساعت قراردادهای آنها است. کارگران شرکت پلی اکریل بارها اعلام کردند که هیچ معوقه‌ حقوقی از شرکت ندارند و همیشه حقوق آنها به موقع پرداخت شده است. پس حتما برای این گفته‌هایشان هم دلیلی دارند.

آیا انسان‌ها دستگاه نیت خوانی دارند؟ ما می‌خواهیم قصاص قبل از جنایت کنیم؟ باید برگردیم به سابقه پلی اکریل، آیا قبلا در پلی اکریل نمونه این اتفاق افتاده است؟ در زمان من قرارداد 600 نیروی تامین کار به نیروی قراردادی و قراردادهای سه ماهه به شش ماهه و شش ماهه به یک ساله تبدیل شد.

- می‌توانیم سند این تغییر قراردادها را ببینیم؟

بله بروید بپرسید. تمام این کارها در زمان من انجام شده است و حتی یک شکایت کارگری هم نداریم. چرا شما با اداره کار تماس نمی‌گیرید؟ در زمان‌های تعطیلی کارخانه حتی یک نیرو را تعدیل نکردیم.

- آیا گفته کارگران درست است که شرکت پلی اکریل کوچک‌سازی می‌شود؟

نه اصلا کوچک‌سازی در شرکت نداریم.

- پس در حال حاضر برای پلی اکریل چه اتفاقی می‌افتد؟

چه اتفاقی می‌افتد که در مدت یک هفته کارگرانی که نگران قراردادها و آینده شغلیشان هستند، گلایه می‌کنند؟ آیا نیروی‌های رسمی هم نگران قراردادشان هستند؟! گرداننده این گلایه‌ها چهار نفر نیروی رسمی هستند که محل کار آنها نیز در محل اداری شرکت است. چهار نفر نیروی رسمی که نباید نگران وضعیت قراردادشان باشند.

اما این چهار نفر، که تمام کارگران شرکت نیستند، مطالبه کارگران باید قانونی باشد. شما برای من یک مورد مطالبه قانونی بیاورید. چهارشنبه هفته گذشته قائم مقام مدیرعامل ابتدا در میان تجمع‌کنندگان سخنرانی و مشکلات آنها را پرسید. کارگران نگرانی نسبت به لغو قرارداد پلی اکریل با آنها و قرارداد غیرمستقیم در آینده را از دلایل نارضایتی خود اعلام کردند، اما شرکت که تا این لحظه چنین کاری را انجام نداده و حتی هنوز قراردادی به آنها ارایه نشده است. حتی ضمانت کردیم که قراردادی به غیر از شرکت پلی اکریل به آنها داده نمی‌شود و اگر قرارداد شرکت دیگری بود آن را امضا نکنند، اما چهار نفر نیروی رسمی که محل کار آنها کارخانه نیست شروع به توهین کردند.

- پس هیچ تغییری در شرکت ایجاد نمی‌شود؟

پلی اکریل همان پلی اکریل است.

- پس هیچ اتفاقی مبنی بر جداسازی، کوچک‌سازی و تقسیم‌بندی واحدها در شرکت پلی اکریل نمی‌افتد؟

نه. در این مدت هیچ کارگری تعدیل نشد و امنیت شغلی کسی هم از بین نرفت. به تمام کارگران اعلام کردیم که قراردادی غیر از پلی اکریل را امضا نکنند. من مدیر و مسؤول هستم، جایی که نرفتم.

- پس چه موضوعی پیش آمده که کارگران این قدر نگران آینده شغلی خود هستند؟

ریشه‌ این ناراحتی‌ها در جای دیگری است که می‌خواهند تلاش‌های جدی پلی اکریل را از بین ببرند. فکر می‌کنید چرا علیه پلی اکریل عمل می‌شود؟ چون مافیای واردات وجود دارد. پلی اکریل و تمام صنعت. مافیای واردات برای تمام صنعت است. کارخانه‌ای مانند پلی اکریل که تولیداتش با تولیدات کشور آلمان برابری می‌کند را باید زمین زد تا بتوان از چین وارد کرد.

من می‌گویم مافیای واردات، یعنی منافع کسانی که می‌خواهند در کشور تولیدی نشود و از بیرون کالا وارد کنند و کارخانجات بخوابند. در این شرکت دو ماده پشم مصنوعی (اکریلیک) و پنبه مصنوعی(پلی استر) تولید می‌شود. پلی اکریل تنها شرکت ایرانی است که اکریلیک تولید می‌کند و 100 درصد مواد اکریلیک خارجی است. نیاز کشور بیشتر از ظرفیت تولید کامل ما است چون این ماده در کارخانجات نساجی و فرش مصرف دارد، اما مواد اولیه پلی استر (پارازایلین) 100درصد داخلی است.

در کشور یک میلیون تن پارازایلین تولید می‌شود که تنها مصرف کننده آن پلی اکریل است. ظرفیت نهایی شرکت پلی اکریل 60 هزار تن در سال (معادل 6 درصد) ظرفیت تولید در کشور است اما در 10 سال گذشته پتروشیمی هیچ وقت به اندازه 50 درصد ظرفیت شرکت، ماده اولیه به ما نداده است، در حالی که طبق قانون سازمان صنایع، پتروشیمی باید این ماده اولیه را برای ما تامین کند.

- بقیه پارازایلین تولید شده در پتروشیمی چه می‌شود؟

صادر می‌کنند. بر اساس قانون ابتدا باید نیاز داخل تامین شود و اضافه بر نیاز کشور صادر شود. تاکنون روی این موضوع مکاتبات بسیاری انجام دادیم.

- بین قیمتی که پتروشیمی به شما می‌دهد و با قیمت صادراتی آن تفاوتی وجود دارد؟

تفاوت قیمتی ندارند، چون در بورس ارایه می‌شود. مجلس برای این موضوع قانون مشخص کرده است. به صنایع داخلی پنج درصد زیر فوب خلیج فارس داده می‌شود. پلی استر، پل اکریل در وضعیت مطلوبی کار می‌کند، اما در اکریلیک مشکل داریم.

- واحد مصرف کننده اکریلیک، الیاف زاینده رود است؟

واحد اکریلیک 1 در زمان انقلاب به بهره‌برداری رسید. فعالیت واحد اکریلیک 2 نیز در سال 76 شروع و سال 80 تمام شد. این واحد تحت پوشش الیاف زاینده رود است، اما قراردادهای پرسنل آن با شرکت پلی اکریل است. صادقانه می‌گویم ما حق کسی را ضایع نکردیم و امنیت شغلی کارگری را از بین نبردیم.

کارگران ادعا دارند اعضای خانواده چند نفر مشخص در شرکت، روسای هئیت مدیره و اعضای هئیت مدیره شرکت‌های زیر مجموعه را تشکیل می‌دهند. این شرکت خصوصی است، پس می‌تواند به هر کسی که بخواهد منصب دهد و وارد شرکت کند. اعضای شرکت‌های خانوادگی را اعضای خانواده تشکیل می‌دهند، اما این حرفی که کارگران می‌گویند صحت ندارد. در شرکت‌های زیر مجموعه پلی اکریل هیچ یک از اعضای خانواده و فامیل من نیستند. اگر در شرکتی اعضای خانواده من هستند اعلام کنند.

- گفته می‌شود همسر، قائم مقام شرکت، رییس هئیت مدیره یکی از شرکت‌ها است؟

همسر قائم مقام شرکت، استاد دانشگاه اصفهان است. اسامی اعضای هیئت مدیره شرکت‌ها در سایت پلی اکریل نوشته شده است. هم‌چنین خواهرقائم مقام شرکت نیز عضو هئیت مدیره نیست، بلکه در شرکتی که فقط سه نفر پرسنل دارد، فعالیت می‌کند. تمام سهام این شرکت نیز متعلق به شرکت پلی اکریل است و شخصی نیست. همسر بنده و آقای خدابخش، رییس هیئت مدیره شرکت نیز خانه‌دار هستند. بر اساس قانون اعضای هئیت مدیره و مدیرعامل نمی‌توانند سهام شرکت را بخرند. من و خانواده‌ام هیچ سهامی در شرکت پلی اکریل نداریم.

آیا شرکت جدیدی از زمان شروع فعالیت شما در شرکت پلی اکریل ثبت شده است؟

شرکت نیک اندیش است که اعضای هیئت مدیره آن را هم خانواده‌های ما تشکیل نمی‌دهند. البته این شرکت ارتباطی با کارگران ندارد و کار آن خرید و فروش سهام است چون یک بنگاه اقتصادی به دنبال سود است وتنها سه نفر پرسنل دارد.

- این شرکت تنها شرکت ثبت شده در این مدت بوده است؟

شرکت نیک آزمون نیز در این مدت ثبت شده و به کارهای مربوط به استاندارد و بازرسی می‌پردازد و در بیرون شرکت پلی اکریل فعالیت می‌کند. شرکت فن گستر نیز تنها شرکتی است که 51 درصد سهام آن متعلق به شرکت پلی اکریل و 49 درصد متعلق به مهندسان شرکت است، البته از زمان قبل از من این گونه بوده است.

- پس شرکتی که جدیدا ثبت شده باشد و کارگران نیز در آن سهام داشته باشند، ندارید؟

بله، چنین شرکتی اصلا نداریم. شرکت الیاف زاینده رود سال 82، شرکت انرژی گستران سال 85، شرکت بازرگانی پلی اکریل سال 68، شرکت الیاف مصنوعی سال 65 و موسسه فردوس سال 79 ثبت شدند.

پلی اکریل شرکت خصوصی است و شرکت از طرف سهامداران بازرس حسابرسی و قانونی دارد، حتی نماینده بورس در مجمع عمومی شرکت، حضور دارد. مگر با این شرایط می‌شود تخلف کرد؟

پلی اکریل چه تعداد سهامدار دارد؟

شاید هزار سهامدار. مگر می‌شود به دروغ گفت همسر فلانی رییس هیئت مدیره است. اولاً فرض کنید عضو هئیت مدیره باشد، مگر این موضوع خلاف قانون است. شرکت خصوصی است، اما چنین مساله‌ای صحت ندارد.

می‌گویند آقای "فروزان" برای پاداش مالی سال 90-91، 750 میلیون تومان دریافت کرده است. اولاً فرض کنید، این را گرفته باشم، چه کسی این رقم را به من داده است؟ ما حتی اجازه برداشت یک ریال پول از اینجا را نداریم. باید برای برداشت هر مبلغی سند و مدرک داشته باشیم. فرض کنید 750 میلیون تومان را تصویب کردند. مگر اشکال قانونی دارد؟ هر چند این رقم را نگرفتم، اما موضوع خصوصی است. چرا برخی این دروغ‌ها را می‌نویسند؟

- چرا شورای کارگری را منحل کردید؟

شورای کارگری نمی‌تواند منحل شود مگر اینکه شکایت شود یا تخلفی داشته باشد. آن وقت طبق یک ماده قانونی منحل می‌شود. هر کسی می‌تواند از این شورا شکایت کند. علاوه بر کارفرما و کارگر، دادستان هم می‌تواند از شورای کارگری شکایت کند. موارد انحلال شورا در قانون مشخص شده است، اما شورای کارگری شرکت پلی اکریل منحل نشده بلکه مدت قانونی آن دو سال است و این مدت به پایان رسیده است. مدت قانونی فعالیت شورا، خرداد سال گذشته تمام شده و باید انتخابات دوباره برگزار شود.

اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی مسؤول برگزاری این انتخابات است. اداره کار باید یک نماینده، انتخاب و صلاحیت او را تصویب کند. یک نماینده از میان کارگران و یک نماینده از طرف مدیریت انتخاب می‌شود.

- چرا انتخابات تا الان برگزار نشده است؟

در زمان انتخابات ریاست جمهوری و تعطیلی کارخانه اکریلیک قرار بود انتخابات شورای کارگری شرکت برگزار شود، اما نماینده اداره کار، نماینده کارگران و نماینده شرکت صورت‌ جلسه‌ای را امضا کردند که با توجه به این‌که شرایط حضور کارگران در کارخانه فراهم نیست، این انتخابات پس از انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود. بعد از پیگیری و مصاحبه نماینده شهرستان مبارکه کتباً به اداره کار پاسخ دادیم که شرکت آماده تشکیل شورای اسلامی کارگری است. اداره کار باید شرایط را فراهم کنند.

- پس از انحلال شورای کارگری، نماینده کارگران به سرکار قبلی خود می‌رود یا با انحلال شورا قرارداد او هم منحل می‌شود؟

نه. سرکار قبلی خود بر می‌گردد.

- اما تعدادی از کارگران شرکت می‌گویند نماینده کارگری آنها دیگر سرکار نمی‌آید و اخراج شده است؟

هر کارگری که طبق قانون واجد شرایط باشد می‌تواند کاندیدا شورای اسلامی کارگری شود و رأی بیاورد، اما در سه حالت عضویت شورا پایان می‌پذیرد، بر اساس قانون کار با مرگ کارگر، قرارداد او خود به‌خود باطل است. دوم، بازنشستگی، یعنی اگر کارگری عضو شورا بود از روز بازنشستگی دیگر نمی‌تواند عضو شورا باشد و هم‌چنین با اتمام قرارداد کسی که عضو شورا بوده و قراردادش تمدید نشود، دیگر نمی‌تواند عضو شورا باقی بماند.

چنین مواردی را در شورای کارگری شرکت نداشته‌ایم و کذب محض است. تنها یکی از اعضای شورا که لغو قرارداد هم نشده، بلکه قرارداد او پس از اتمام زمان شورا به پایان رسیده، قرارداد او تمدید نشده است. حتی اگر قرارداد این عضو زودتر از اتمام زمان فعالیت شورا هم بوده باشد، این کار همچنان قانونی است، اما حتی این مورد را هم نداشته‌ایم. فقط با یک نفر که عضو شورا بوده، قرارداد نبسته‌ایم که آن هم بعد از اتمام مهلت فعالیت شورای کارگری بوده است.

عدم تمدید قرارداد در حدود نیم درصد ( سه تا چهار نفر) هم نداشته‌ایم، اما 10 تا 15 نفر بودند که قراردادشان تمدید نشد که اصلاً ربطی به این موضوعات ندارد، بلکه آنها مدارک تحصیلی جعلی ارائه کرده بودند و پس از استعلام از مراجع مربوطه این موضوع مشخص شد. باید از آنها شکایت می‌کردیم، اما بی سر و صدا قرارداد آنها را تمدید نکردیم.

- آیا عضو شورا کارگری هم جزء این موارد می‌شود؟

نه. پس از اتمام قرارداد عضو شورا دیگر قراردادی با او تمدید نشد. تمدید قرارداد از اختیارات قانونی ما است. همانطور که کارگران این حق را دارند، کارفرما نیز حق دارد. شما کسی را که قرارداد او لغو شده باشد پیدا نمی‌کنید.

- تعدادی از کارگران گفته‌اند که در شرایط سخت و در کنار مواد شیمیایی و در کارخانه مشغول به کار هستند، اما بیمه آنها از طریق شرکت فردوس پلی اکریل اعلام می‌شود، این کار باعث لحاظ نشدن شرایط سختی کار می‌شود؟ این ادعا صحت دارد؟

نیروهای شرکت فردوس پلی اکریل به صورت تامین نیرو بودند که این شرکت آنها را به عنوان نیرو به ما معرفی می‌کرد و قرارداد مستقیم بسته نمی‌شد. از سه سال پیش شرکت پلی اکریل با 600 نفر از 700 کارگر فردوس پلی اکریل به مرور زمان قرارداد مستقیم بست. بر اساس ماده 10 نوسازی وقتی کارگری بازنشسته شد باید یک کارگر دیگر به جای او در کارخانه مشغول به کار شود که ما نیز از 100 نیروی باقی مانده در شرکت فردوس پلی اکریل استفاده می‌کنیم. حتی حقوق نیروهای تامین را که کمتر از نیروهای مستقیم بود یکسان کردیم.

قبل از ورود من به شرکت به کارگران سبد کالا می‌دادند، اما بین نیروهای تامین نیرو و قراردادی در پرداخت این سبد کالا تفاوت وجود داشت که هم اکنون این تفاوت‌ها نیست. حتی به نیروهایی پیمانکار بخش خصوصی که هیچ ارتباطی از نظر پرسنلی با ما ندارند نیز سبد کالا داده می‌شود. چون شرکت خصوصی هستیم و می‌توانیم این کار را انجام دهیم، اما در شرکت‌های دولتی این امر اختلاس محسوب می‌شود.

- بیمه این کارگران چگونه پرداخت می‌شده است؟

اصلاً ما باغ فردوس نداریم. بیمه تأمین نیروها با شرکتی است که با آنها قرارداد بسته است.

- حتی اگر محل کار کارگر در شرکت پلی اکریل باشد؟

از این موضوع اطلاعی ندارم، باید بپرسم. اما معضل کارگران اینجا این موارد نیست چون 600 نفر آنها تبدیل به قرارداد مستقیم شدند و 100 نفر باقی مانده نیز کم کم تبدیل وضعیت می‌شوند. پیشینه‌ من در سه سال گذشته مشخص است. شما با اداره کار تماس بگیرید. آیا در این سه سال شرکت مشکل کارگری داشته است؟ شرکت خصوصی است و به کسی ربط ندارد چه کسی وارد شرکت شود و اگر تخلفی هم شرکت انجام داد، دادگستری و اداره کار رسیدگی می‌کند.

- در مدت فعالیت شما در شرکت آیا به غیر از پرداخت حقوق، امتیاز و یا مزایایی دیگری برای کارگران در نظر گرفته‌اید؟

باید قانون اجازه دهد. من حق انجام این کار را ندارم. تمام سبدها و بن‌های روز کارگر، روز دهه فجر و ماه رمضان به موقع پرداخت شده است. پرداخت این سبد و بن‌ها از اختیارات شرکت است. اگر افزایش‌ها هم کم بوده، به خاطر این است که افزایش‌ها بستگی به شرایط اقتصادی شرکت دارد. نه تنها بن و سبدی قطع نشده بلکه اضافه هم شده است. هیچ اخراجی و تعدیل نیرو هم نداشتیم.

- اگر پیامی برای کارگران شرکت دارید، بفرمایید

من پیامی ندارم، جز اینکه هدف ما بقای پلی اکریل و تولید و حمایت از کارگران است. هدف شرکت تحقق حماسه اقتصادی مد نظر مقام معظم رهبری است، اما با این نوع کارها این امر عملی نمی‌شود. اگر خطایی داریم باید اصلاح کنیم. اگر عمدی است باید برخورد شود و اگر سهوی است، ناشی از قصور است و انسان جایزالخطاست و باید تذکر داده شود، اما این تذکر باید دو طرفه باشد. اگر شرکت تعطیل شود چه کسانی اول ضرر می‌بینند؟

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد