مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

سالانه ۶۰۰ میلیون دلار کالای نهایی در مناطق آزاد فروخته می‌شود


نایب رئیس هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی گفت: صنعت پوشاک و زنجیره تامین آن صدمات زیادی از قاچاق و واردات بی‌رویه غیرقانونی متحمل شده است. واردات بی‌رویه پوشاک که عمدتا بدون عوارض ورودی و مالیات‌ صورت می‌گیرد، موجب شرایط نابرابر برای صنعت پوشاک شده است.
نایب رئیس هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران، در نامه‌ای به دبیر و اعضای محترم شورای نگهبان نوشت: صنعت پوشاک و زنجیره تامین آن صدمات زیادی از ناحیه قاچاق و واردات بی‌رویه غیرقانونی متحمل شده است. واردات بی‌رویه پوشاک که عمدتا بدون پرداخت عوارض ورودی و مالیات‌های مربوطه صورت می‌گیرد، موجب ایجاد شرایط نابرابر برای صنعت پوشاک کشور شده و عملا امکان رقابت عادلانه و برابر را با رقبای خارجی دشوار نموده است.
  
متن کامل نامه به شرح زیر است:

دبیر و اعضای محترم شورای نگهبان

با سلام

 احتراما همانگونه که مستحضرید، صنعت پوشاک و زنجیره تامین آن صدمات زیادی از ناحیه قاچاق و واردات بی‌رویه غیرقانونی متحمل شده است. واردات بی‌رویه پوشاک که عمدتا بدون پرداخت عوارض ورودی و مالیات‌های مربوطه صورت می‌گیرد، موجب ایجاد شرایط نابرابر برای صنعت پوشاک کشور شده و عملا امکان رقابت عادلانه و برابر را با رقبای خارجی دشوار نموده است. متاسفانه بخش قابل توجهی از این واردات از طریق مناطق آزاد با ظاهری قانونی صورت می‌پذیرد که نتیجه‌ای جز تضعیف صنایع ملی و تولیدکننده داخلی را به ‌همراه ندارد.

این نوع عملکرد مناطق آزاد قطعا با 4 هدف اصلی مندرج در بند 11 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی یعنی (1) انتقال فناوری‌های پیشرفته، (2) گسترش و تسهیل تولید، (3) صادرات کالا و خدمات و (4) تأمین نیازهای ضروری و منابع مالی از خارج، مغایرت دارد؛ به‌گونه‌ای که مطابق آمار منتشر شده، علی‌رغم اعطای انواع معافیت‌ها و امتیازات به این مناطق، واردات کالا به محدوده منطقه آزاد بیش از 4 برابر صادرات آن‌ها می‌باشد، کمتر از 2 درصد صادرات کشور از طریق مناطق آزاد صورت می‌پذیرد، تنها حدود 5 درصد سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در محدوده مناطق آزاد جذب گردیده، سالانه بیش از 600 میلیون دلار کالای نهایی خارجی در پاساژها و غرفه‌های تجاری مناطق به فروش می‌رسد و متاسفانه آمار مشخص و شفافی از تولید و انتقال فناوری در این مناطق وجود ندارد.

از سوی دیگر لایحه افزایش 8 منطقه آزاد و 13 منطقه ویژه اقتصادی دیگر در مجلس شورای اسلامی تصویب شده و حدود 60 منطقه ویژه دیگر توسط نمایندگان مجلس به این لایحه اضافه شده است.

به همین منظور اتحادیه ها و تشکل‌های صنعتی و صنفی پوشاک طی دو نامه جداگانه به ریاست کمیسیون اقتصادی مجلس و دبیرخانه شورایعالی، به ترتیب به آثار سوء ادامه فعالیت و افزایش مناطق آزاد و همچنین به راهکارهای پیشنهادی جهت اصلاح رویه‌های نادرست واردات و فروش اقلام مصرفی خارجی در مناطق آزاد اشاره نموده اند که این دو نامه به پیوست تقدیم می‌گردد.

علی‌رغم پیگیری‌های مکرر به منظور اخذ نظرات و برگزاری جلسات حضوری جهت تبیین و عملیاتی نمودن پیشنهادها، اما متاسفانه تاکنون هیچ پاسخی از سوی ایشان دریافت نگردیده است .

لذا خواهشمند است با توجه به اهمیت موضوع و لزوم اتخاذ مصالح نظام در افزایش دو برابری تعداد مناطق آزاد و ویژه کشور، تولیدکنندگان و بخش خصوصی را در سال "حمایت از کالای ایرانی" راهنمایی و یاری فرمایید .

با تقدیم شایسته ترین احترامات بهرام شهریاری- نایب رئیس هیات مدیره

http://rozup.ir/view/2659104/13970703000846_Test_NewPhotoFree.jpg.png

http://rozup.ir/view/2659103/2.png

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد