مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

واماندگی واسطه‌ها در بازار پوشاک

به‌دلیل مشکلاتی که در چند ماه گذشته برای واردکنندگان مواد اولیه پوشاک و نیز تولیدکنندگان صنعتی پارچه پیش آمده بود، صنوف تولیدی پوشاک، شرایط پراضطرابی را گذراندند.
به همین دلیل چهره‌های صنفی تلاش کردند تا به میدان بیایند و از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران خواستند به آنها اجازه دهد، شرایط را به حالت عادی بازگردانند و حالا به نظر می‌رسد با همکاری دولت، اصناف توانسته‌اند راهکاری برای به کنترل درآوردن بازار و رفع مشکلات تاجران، فعالان صنعتی و واحدهای صنفی پیدا کنند و آن هم ایجاد کارگروه بررسی و پیگیری تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی پوشاک است. این امر از آن جهت اهمیت دارد که با تامین نشدن مواد اولیه تولید پوشاک، احتمال به خطر افتادن شغل چند هزار نفر از فعالان این حوزه وجود دارد.  
صنعت پوشاک کشور که در سالیان متمادی توانست به بخش مهمی از توانمندی‌ها و خودکفایی برسد، امروز دچار مشکلی اساسی به‌نام ‌«تامین مواد اولیه برای تولید» شده است و در همین راستا، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران ماه گذشته به پیشنهاد واحدهای تولیدی پوشاک و بازار، جواب مثبت داد و کارگروهی را برای بررسی و پیگیری تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی پوشاک تاسیس و راه‌اندازی کرد.


کارگروهی برای نجات صنعت پوشاک
مشاغل بسیاری وابسته به صنعت پوشاک است که امروز چشم نیاز و هویت وجودیشان با تامین مواداولیه گره خورده که اگر به‌زودی و با فوریت آنی برای صنعت پوشاک تامین نشود، یک مشکل بزرگ در صنف صنعت پوشاک، تولیدکنندگان و فروشندگان و خانواده‌های وابسته به آنها رخ خواهد داد و ازسوی دیگر، کشورهای رقیب نیز بازار داخلی را دست خواهند گرفت.
به گزارش پایگاه خبری اتاق اصناف تهران، کارگروه بررسی و پیگیری تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی پوشاک ایجاد شده است و یداله صادقی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران اعضای این کارگروه را مشخص کرده است. بر این اساس ابراهیم درستی نایب رئیس اول اتاق اصناف تهران، محمد توکلی عضو هیات‌امنای بازار تهران، ابوالقاسم شیرازی رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و پوشاک، مجتبی درودیان رئیس اتحادیه صنف پیراهن‌دوزان و پیراهن‌فروشان، سعید حیاتی رئیس اتحادیه چرم، مجیدافتخاری عضو هیات مدیره اتحادیه پوشاک، منصور تیرگر رئیس مرکز پژوهش اتحادیه پوشاک و مصطفی پروانه کارشناس پوشاک به‌عنوان اعضای این کارگروه معرفی شدند. همچنین با توجه به حضور نداشتن سید علی‌اصغر بهبهانی رئیس اتحادیه صنف کشباف در نشستی که این حکم‌ها صادر شد، حکم وی به عباس‌زاده عضو هیات مدیره این اتحادیه داده شد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در این‌باره گفت: ما برای حفظ جامعه و بازار به‌دنبال مباحث و گفت‌وگوهای ایجاد شده، گرد هم آمده‌ایم تا پیشنهاد بازاریان و تولیدکنندگان صنعت پوشاک را عملیاتی کنیم.
 یدالله صادقی ادامه داد: از طریق این کارگروه می‌توانیم پرسش‌ها و دغدغه‌های عمومی را پاسخ دهیم. وی با صدور حکمی در تاریخ ۲۰شهریور۹۷ ابراهیم درستی نایب رئیس اول اتاق اصناف تهران را به‌عنوان رئیس و محمد توکلی به‌عنوان دبیر این کارگروه تعیین شدند.
 ابراهیم درستی نیز در این‌باره با تاکید بر لزوم رفع برخوردها و رفتارهای پلیسی در بازار گفت: در این زمینه، نخست باید از وزیر صنعت، معدن و تجارت تشکر کنم که به توصیه و پیشنهاد بازار و بخش خصوصی اعتماد کردند و باعث تاسیس این کارگروه شد. وی گفت: رفع موانع در سطح تولید را باید با خود اعضای این کار گروه پیگیری کرد و نظر کف بازار و بخش خصوصی برای عبور از این بحران مدنظر قرار داد.


واسطه‌ها را حذف می‌کنیم
دبیر کارگروه بررسی و پیگیری تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی پوشاک درباره ضرورت ایجاد این کارگروه، اظهار کرد: این کارگروه باید مشکلات ایجاد شده در زمینه تامین مواد اولیه تولید پوشاک را رفع کند. متولیان صنفی حوزه پوشاک، پیراهن‌دوزان، خیاطان، کش‌بافان و چرم با هم همکاری می‌کنند.
 محمد توکلی در گفت‌وگو با خبرنگار«گسترش‌تجارت» افزود: مکاتباتی هم با کارخانه‌های نساجی داریم مبنی بر اینکه اگر مواد اولیه(پارچه) را از طریق این کارگروه به‌دست تولیدکنندگان برسانند، تحت‌حمایت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران قرار می‌گیرند.
وی تصریح کرد: نگرانی اصلی این کارگروه این است که مواد اولیه به‌طور مستقیم به‌دست تولیدکنندگان برسد و واسطه‌ها را حذف کنیم تا نرخ‌ها کنترل شود. درحال‌حاضر نرخ مواد اولیه تولید پوشاک به دو برابر رسیده و این امر به‌دنبال تخلفات و نیز واسطه‌گری‌ها ایجاد شده است. حال اینکه اگر کارخانه‌ها زیر نظر این کارگروه مواد اولیه را به‌دست تولیدکنندگان برسانند، این مشکلات رفع خواهد شد.
دبیر کارگروه بررسی و پیگیری تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی پوشاک ادامه داد: ابراهیم درستی، نایب‌رئیس اتاق اصناف تهران، بیشترین تلاش را برای ایجاد این کارگروه داشت و درحال‌حاضر ۳نشست از این کارگروه تشکیل شده است. آخرین نشست این کارگروه ابتدای این هفته برگزار شد و از همین حالا خروجی دارد. در واقع از هم‌اکنون ما می‌توانیم تجاری که به تولیدکنندگان پوشاک مواد اولیه بدهند را به سازمان صنعت، معدن و تجارت معرفی کنیم و به این تاجران ارز دولتی خارج از نوبت تعلق خواهد گرفت.
توکلی گفت: یکی از نتایج نشست‌های این کارگروه این بوده است که از طریق رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت، مشکلات گمرک حل شده و روند واردات مواد اولیه اصلاح شود و دو هفته پیش هم این موضوع رسانه‌ای شد. این تولیدکننده پوشاک که عضو اتحادیه پوشاک و نیز اتحادیه پیراهن‌دوزان و عضو هیات امنای بازار تهران است، بیان کرد: پیشنهاد تشکیل این کارگروه در ابتدا ازسوی هیات امنای بازار تشکیل شد و حالا یکی از ویژگی‌های این کارگروه این است که تولیدکنندگان واقعی در آن عضویت داشته و با مشکلات کف بازار آشنایی دارند.


خطر تعطیلی کارخانه‌ها
وی تاکید کرد: در صنعت پوشاک بیش از ۵۰۰هزار نفر مشغول به کار هستند که اگر مواد اولیه آن تامین نشود، ظرف یکی‌دو ماه آینده، کارخانه‌ها تعطیل می‌شوند و به همین نسبت بر اصناف وابسته به پارچه و پوشاک نیز تحت‌تاثیر قرار خواهند گرفت. کارخانه‌های نساجی درحال‌حاضر با کمبود نخ و رنگ روبه‌رو هستند و تولیدکنندگان پوشاک معضل گرانی پارچه پیش آمده است و در این کارگروه مشکل تامین مواد اولیه نساجی‌ها و مواد اولیه تولیدکنندگان پوشاک پیگیری می‌شود. ۹۰درصد تولید پوشاک کشور را واحدهای صنفی انجام می‌دهند و تنها ۱۰درصد آن را کارخانه‌ها در دست دارند.
دبیر کارگروه بررسی و پیگیری تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی پوشاک از کارخانه‌های نساجی و واردکنندگان مواد اولیه دعوت کرد تا به این کارگروه بپیوندند و گفت: ما نیاز داریم که کارخانه‌های نساجی به این کارگروه بپیوندند و پارچه‌ها را به‌طور مستقیم به‌دست تولیدکنندگان برسانیم. هر کارخانه نساجی که به این کارگروه بپیوندد، تحت حمایت سازمان صنعت، معدن و تجارت قرار می‌گیرد و چراغ گمرک برای آنها سبز خواهد بود و اگر تخصیص ارزی انجام شود، بدون نوبت به آنها اختصاص پیدا می‌کند.
توکلی گفت: ما در این کارگروه، تولیدکنندگان پوشاک، کارخانه‌های نساجی و تاجران را به‌یکدیگر وصل می‌کنیم تا واسطه‌ها حذف و از افزایش غیرمنطقی نرخ‌ها جلوگیری شود. درحال‌حاضر نساجی‌ها پارچه‌ها را به نرخی مشخص به‌واسطه‌ها می‌دهند و واسطه هر چه که می‌خواهد به آن نرخ اضافه می‌کند. البته باید گفت برخی کارخانه‌ها هم تخلفاتی در ارائه پارچه با نرخ بالاتر دارند. از این‌رو، ما از کارخانه‌ها وتاجران می‌خواهیم که به این کارگروه که اصل و پایه آن را هیات امنای بازار گذاشته‌اند و اتاق اصناف تهران و سازمان صنعت، معدن و تجارت تهران از آن حمایت می‌کنند بپیوندند تا از بیکاری چند هزار نفر فعال در این صنف جلوگیری شود.

سخن پایانی
متولیان صنفی از ایجاد بحران در شغل چند هزار نفر در حوزه پوشاک نگران هستند و این‌بار می‌خواهند پیش از شروع بحران، مانع از آن شوند. به‌شرط اینکه کارخانه‌های نساجی و واردکنندگان مواد اولیه تولید پوشاک به آنها بپیوندند. حال اینکه باید منتظر ماند و دید با همکاری بخش‌های خصوصی می‌توان از بروز بحران در حوزه پوشاک جلوگیری کرد یا اینکه در آینده‌ای نزدیک باید سهمی که از بازار داخلی پوشاک در دست داریم را به خارجی‌ها واگذار کنیم.
منب: روزنامه گسترش تجارت
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد