مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

تولید نانو نخ‌های با قابلیت نشر پرتو فروسرخ برای بهبود سوخت‌وساز بدن

یکی از شرکت‌های فعال در حوزه نساجی با استفاده از نانوذرات، نخ‌هایی با قابلیت نشر پرتو فروسرخ عرضه کردند که به گفته آنها این نخ‌ها قادر به بهبود سوخت و ساز بدن می‌شود.

یکی از شرکت‌های فعال در حوزه نساجی موفق به تولید نخ نایلون با قابلیت نشر پرتو فروسرخ با نام تجاری HEALTEX و موفق به اخذ گواهی نانومقیاس از سوی ستاد توسعه فناوری نانو نیز شده است.
  
قرن‌ها است که در طب سنتی شرقی از پرتو فروسرخ برای درمان استفاده می‌شود. گرمای حاصل از امواج فروسرخ می‌تواند دردهای موضعی را رفع کرده و به افزایش سطح سلامتی کمک شایانی کند.

از این رو این شرکت اقدام به تولید نخ‌های نایلون با قابلیت نشر پرتو فروسرخ کرده است. در منسوجات تهیه شده از این نخ‌ها، نانو ذرات سرامیکی با قابلیت انتشار پرتو فروسرخ می‌توانند با استفاده از تولید این نوع امواج رگ‌ها را بازتر کرده و موجب افزایش سرعت، مقدار و گردش خون در محل گرمادهی شوند. در نتیجه با افزایش گردش خون، اکسیژن بیشتری به بافت بدن وارد می‌شود و این امر به افزایش سوخت و ساز بدن منتج می‌شود.

چنانچه این فرایند در بخش بزرگی از بدن که به واسطه یک لباس پوشیده شده باشد، اتفاق بیفتد، سبب افزایش گردش خون در سراسر بدن شده و اثرات مثبت یاد شده در کل بدن اتفاق می‌افتد. این امر سبب افزایش سطح اکسیژن موجود در خون، کاهش میزان اسید لاکتیک در زمان فعالیت‌های بدنی و کاهش تجمع چربی در بافت‌ها می‌شود.

پوشاک نهایی تولید شده از این نوع نخ قادر است بخشی از انرژی حرارتی خارج شده از بدن را که در فعالیت‌های روزمره در بدن به هدر می‌رود، به پرتو فروسرخ تبدیل کرده و آن را به بدن بازگرداند.

در حال حاضر از الیاف با قابلیت نشر پرتو فروسرخ در تهیه منسوجات کمک درمانی، منسوجات ورزشی، لباس کار و برخی منسوجات خانگی همچون کالای خواب استفاده می‌شود.

بر اساس اعلام ستاد نانو، این شرکت "فیلامنت‌های پلی‌نایلون" و "پلی‌استر" و "فیلامنت‌های نانوکامپوزیتی نایلون" را تولید می‌کند. در حال حاضر نخ‌های نایلون نانوکامپوزیتی ضد میکروب و نخ‌های نایلون و پلی استر خنک کننده نیز در این شرکت تولید می‌شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد