مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

یزد، قطب تولید روفرشی کشور

رئیس هیئت‌مدیره انجمن نساجی و پوشاک یزد با اشاره به جایگاه مهم استان یزد در صنعت نساجی کشور، گفت: بیشترین روفرشی کشور، در یزد تولید می‌شود.
مجتبی دستمال‌چیان در گفتگو با  با اشاره به اینکه استان یزد به‌عنوان قطب صنعت نساجی کشور محسوب می‌شود، گفت: این استان دارای دو هزار واحد نساجی است که اشتغال ۲۰ هزار نفر را فراهم کرده است.
  
وی بابیان این واحدهای نساجی ۲۵ درصد اشتغال استان را تشکیل می‌دهد، افزود: ذوق و هنر، صنعتگران یزدی را در تولیداتی که ازجمله صنایع پیشرو در کشور محسوب می‌شوند به شکل پارچه­های ترمه، پرد­ه­ای، پیراهنی، رومبلی، روفرشی، شال و روسری و همچنین سایر محصولاتی چون دستمال ابریشمی، روتختی، پتو، احرامی، زری و مخمل و همچنین دارائی می­توان یافت که به لحاظ نساجی کامل‌ترین تنوع در انواع رشته‌ها را در کل ایران دارد.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن نساجی و پوشاک یزد با اشاره به اینکه بیشترین تولیدات روفرشی کشور با اختصاص ۹۰ درصد سهم بازار که متعلق به استان یزد است، تصریح کرد: سابقه تولید روفرشی در یزد برای ۵۰ سال پیش است و یکی از هنر صنعت‌های اصیل استان یزد به شمار می‌رود.

دستمال‌چیان اظهار داشت: هم‌اکنون ۱۶۰ واحد تولید روفرشی با ظرفیت تولید سالانه ۱۰۰ میلیون مترمربع در استان فعال است و محصولات خود را به کشورهای ژاپن، کره و کشورهای اروپایی صادر می‌کنند.

این مقام مسئول بابیان اینکه کیفیت محصولات نساجی رقابت‌پذیر هستند؛ به‌طوری‌که هم‌اکنون برخی از واحدهای نساجی درزمینهٔ تولید پارچه رومبلی در حال صادرات به کشور ترکیه هستند، ابراز داشت: بسیاری از محصولات نساجی استان همچون پارچه پرده‌ای و رومبلی در بازار ایران توسط خرده‌فروشان به‌عنوان پارچه ترکیه‌ای و باقیمتی متفاوت عرضه می‌شود.

وی افزایش ورود کالاهای رسمی و غیررسمی نظیر قاچاق پذیر بودن محصولات این صنعت، علی‌الخصوص پارچه و پوشاک به داخل کشور و استفاده از کارت بازرگانی موقت به نام اشخاص دیگر جهت ورود منسوجات را مصداق از قاچاق کالا دانست.

 رئیس هیئت‌مدیره انجمن نساجی و پوشاک یزد، عدم پرداخت هرگونه مالیات، تعرفه و دیگر مسائل موجب ضربه به تولیدکننده، تولید با حجم کمتر از ظرفیت واقعی و ضرر به سرمایه‌گذاران، ورود پارچه‌های بی‌کیفیت و کاهش قیمت تمام‌شده محصولات قاچاق نسبت به تولید داخلی را ازجمله موانع فعال‌سازی ظرفیت‌های خالی تولید در داخل کشور برشمرد.

دستمال‌چیان مهم‌ترین معضل صنعت نساجی را قاچاق عنوان کرد و ادامه داد: مطابق با آمارها از بازار، سالیانه ۱۲ میلیارد پوشاک کشور، در حدود ۳ تا ۳.۵ میلیارد دلار آن از طریق واردات به‌صورت قاچاق تأمین می‌شود که در بین سایر صنایع کم‌نظیر است و این در حالی است که تولیدکنندگان داخلی با بهره‌گیری از ۳۵ درصد ظرفیت تولید، حدود ۵۰ درصد نیاز داخل را تأمین می‌کنند.

این مقام مسئول علت این امر را پایین بودن قیمت محصولات قاچاق در مقایسه با تولیدات داخلی دانست و اذعان داشت: به دلیل حمایت دولت کشورهایی همچون ترکیه که از تولیدکننده‌هاست، کم اظهاری و بد اظهاری در گمرک به‌عنوان یکی از آفات گمرک‌ها و به استناد ماده ۲۹ قانون امور گمرکی، یکی از مصادیق قاچاق کالا، محسوب می‌شود و درواقع ضعف در بازرسی‌ها و نظارت بر روند ترخیص گمرک از دلایل اصلی بروز مسئله کم اظهاری است.

وی اضافه کرد: صنعت نساجی در شرایط کنونی کشور در وضعیت بحرانی بسر می‌برد و با ادامه این روند شاهد تعطیلی بسیاری از واحدهای نساجی و بیکاری تعداد زیادی از جامعه کارگران در استان خواهیم بود؛ لذا بسیاری از واحدهای بافندگی برای تأمین مواد اولیه خود نظیر نخ، دچار بحران شده‌اند و با توجه به اینکه مواد اولیه داخلی وابسته به صنایع پتروشیمی است؛ متأسفانه این مواد اولیه عرضه نمی‌شوند و یا در صورت عرضه، افزایش لحظه­‌ای قیمت این محصولات برای صنایع پایین‌دستی توجیه ندارد.

 به گفته‌ی رئیس هیئت‌مدیره انجمن نساجی و پوشاک یزد، عدم وجود نخ تعداد زیادی از واحدهای بافندگی استان را که ۸۰ درصد واحدهای نساجی یزد را تشکیل می‌دهند؛ دچار مشکل اساسی و بحران نموده است.

دستمال‌چیان با اشاره به اینکه ماشین‌آلات نساجی اکثراً وارداتی و از کشورهای اروپایی و همچنین قطعات یدکی نساجی ۱۰۰ درصد خارجی و وارداتی هستند، تخصیص ارز به آن در زمان‌های طولانی بوده و یا ارزی تعلق نمی‌گیرد؛ که این نیز به‌نوبه خودواحدهای تولیدی نساجی را با مشکل مواجه کرده است.

این مقام مسئول در ادامه بابیان اینکه جهت توسعه و نوسازی واحدهای نساجی ورود ماشین‌آلات نساجی ضروری و همچنین ورود قطعات یدکی نساجی جهت ادامه حیات واحدهای نساجی الزامی است، تصریح کرد: بالا بودن نرخ مالیات ارزش‌افزوده محصولات نساجی (۹ درصد) و نحوه اجرای قانون ارزش‌افزوده ازجمله این مشکلات هستند؛ به‌طوری‌که این قانون تمرکزش بر روی تولیدکنندگان این محصولات نه مصرف‌کننده این محصولات است.

وی اجرای قانون بازنشستگی پیش از موعود در واحدهای نساجی را یکی دیگر از مشکلات دانست و یادآور شد: کار کردن در واحدهای نساجی با توجه به پیشرفت تکنولوژی‌های اخیر سخت و زیان‌آور محسوب نمی‌شود و نیاز به لزوم تجدیدنظر در این قانون است.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن نساجی و پوشاک یزد همچنین نرخ بالای بیمه و بالا بودن نرخ بهره بانکی برای واحدهای تولیدی و سخت‌گیری نسبت به وثایق بانکی را ازجمله مشکلات دیگر این صنعت برشمرد و اظهار داشت: کمبود نقدینگی به دلیل طولانی بودن بازه زمانی وصول مطالبات فروش و وضعیت ضعیف مالی در این صنعت به دلیل شرایط رکود بازار و وجود تحریم و همچنین کمبود نقدینگی جهت تهیه مواد اولیه و گرانی آن از دیگر مشکلات است.

دستمال‌چیان در پایان به دیگر مشکلات صنعت نساجی اشاره کرد و خاطرنشان کرد: از دیگر مشکلات کاهش قدرت خرید مردم و افزایش تورم؛ فاصله زیاد تولید تا مصرف، گرایش مصرف‌کنندگان به خرید کالاهای خارجی نه تولیدات داخلی، پایین بودن بهره‌وری نیروی انسانی، عدم آموزش کافی و لازم برای نیروی انسانی متخصص، نبود نیروی متخصص کار و از بین رفتن زمینه‌های اشتغال و امید جوانان به کارآفرینی است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد