مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

120 هزار تن واردات پنبه در سال/ کاهش 5 درصدی تعرفه واردات مواد اولیه در صنعت نساجی

نایب رئیس انجمن صنایع نساجی گفت: تعرفه واردات مواد اولیه صنعت نساجی به 5 درصد کاهش یافته اما ما انتظار داریم حق گمرکی و تعرفه بر واردات مواد اولیه کمتر ازین باشد.
علی شیبانی در برنامه تلویزیونی با اشاره به این که قاچاق رقیب صنعت نساجی و پوشاک است گفت: باید کاری کنیم که محصولات داخلی از لحاظ قیمت و کیفیت چنان مطلوب باشد که بتواند با جلب رضایت خریداران داخلی،  کالای قاچاق را از فهرست انتخاب مردم حذف کند.
  
نایب رئیس انجمن صنایع نساجی از تعرفه بالای گمرکی بر واردات مواد اولیه نساجی انتقاد کرد و گفت: تولید پنبه کشور حدود 50 تا 60 هزار تن بوده که باید 120 هزار تن دیگر وارد کنیم و برای همین ماده اولیه ما تا 20 درصد تعرفه می دادیم و الان البته به 5 درصد کاهش یافته است که همین مقدار هم زیاد است و ما انتظار داریم حق گمرکی و تعرفه بر واردات مواد اولیه کمتر ازین باشد.

 نایب رئیس انجمن صنایع نساجی گفت: محصولات پتروشیمی بخش دیگری از مواد اولیه صنعت نساجی است که در داخل کشور با کیفیت خوب و مقدار مناسب تولید می شود اما متاسفانه همین مواد پتروشیمی را ما از ترکیه با قیمت ارزان تری می خریم و شرکت های پتروشیمی این مواد را صادر می کنند و ما با مصیبت مقداری از آن  را می توانیم از طریق بورس کالا تهیه کنیم.

شیبانی افزود: شرکت های پتروشیمی این مواد را به مقدار تعیین شده به بورس عرضه نمی کنند و وقتی ما نتوانیم مواد پتروشیمی را از بورس کالا بخریم باید برویم و از بازار آزاد تهیه کنیم.

 نایب رئیس انجمن صنایع نساجی تامین مواد اولیه از خارج از کشور برای ما در حال حاضر بسیار دشوار است، زیرا ما نمی توانیم گشایش اعتبار کنیم.

شیبانی همچنین اشاره ای به افزایش نرخ ارز و قیمت مواد اولیه از جمله نخ کرد و گفت: اخیرا اقدامات عملگرایانه خوبی برای مبارزه با قاچاق صورت گرفته که از حجم قاچاق کم کرده است.

خانم گلنار نصرالهی مشاور وزیر صنعت در امور نساجی و پوشاک نیز گفت: صنعت نساجی ما صنعت بسیار توانمندی است که می تواند همزمان با واردات به تولید ادامه دهد و با محصولات وارداتی رقابت کند.

نصرالهی با بیان این که با توجه به قوانین و ضوابط می توان واردات را مدیریت کرد افزود: ما 80 تا 90 درصد نخ مورد نیاز کشور را در داخل تولید می کنیم.

مشاور وزیر صنعت درباره تعرفه واردات مواد اولیه نساجی گفت: در همه دنیا حقوق گمرکی از واردات بین 3 تا 10 درصد گرفته می شود و این 5 درصدی هم حقوق گمرکی است که از واردات مواد نساجی اخذ می شود  که 4 درصدش حقوق گمرکی است که طبق قانون از هر کالایی که وارد کشور شود اخذ می شود و یک درصد باقیمانده آن هم سود بازرگانی است.

نصرالهی با اشاره به این که ما 90 درصد از نیاز داخلی به نخ را در داخل تولید می کنیم گفت: صنایع و انجمن ها نیز باید برای حل مشکلاتشان تلاش کنند و منتظر اقدامات و تصمیمات دولت نباشند.

مشاور وزیر صنعت گفت: ما در وزارت خانه بدون کسب نظر از انجمن ها و صنایع تصمیمی نمی گیریم و نماینده صنایع و انجمن ها معمولا در جلسات حضور دارند.

خانم نصرالهی همچنین با اشاره به جلسه ای که هفته گذشته درباه مواد پتروشیمی تشکیل شد گفت: در این جلسه تصمیمات خوبی گرفته شد از جمله این که صادرات محصولات پتروشیمی از طریق واسطه ها ممنوع شد و یا این که افرادی وارد بورس کالا می شدند که شاید بیشتر از نیازشان مواد پتروشیمی می خریدند که قرار شد به اندازه مصرف 6 ماه گذشته شان بتوانند مواد پتروشیمی تهیه کنند و دیگر این که پتروشیمی ها قول دادند مواد بیشتری را وارد بورس کالا کنند.

در بخش دیگری از برنامه هم نیلفروش زاده تولید کننده در صنایع نساجی گفت: نوسانات تصمیم گیری ها بر صنعت نساجی تاثیر منفی می گذارد.

نیلفروش زاده افزود: بی نظمی و بی ثباتی سیاست ها در این بخش صنعت نساجی را به شدت تهدید می کند و باید سیاست متعادل و پایدار داشته باشیم.

این تولید کننده در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از قاچاق گفت: تا پیش از این ما فقط 5 درصد از مبادی رسمی واردات داشتیم و 95 درصد قاچاق بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد