مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

اشتغال پنج هزار نفری در صنعت نساجی زنجان

صنعت نساجی استان زنجان در سطح کشور از نظر فناوری پس از اصفهان رتبه دوم را به خود اختصاص داده است، این جمله ای است که معاون صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان اعلام کرد.
زنجان در صنایع برق و الکترونیک، سرب و روی، سنگ های تزئینی و فولاد از استان های مطرح کشور است اما در این بین صنعت نساجی آن جایگاه دیگری دارد چرا که علاوه بر اشتغالزایی قابل توجه آن، کمترین میزان آلایندگی و بیشترین ارزش افزوده تولیدی را ایجاد می کند.
زنجان هر روزه شاهد تولید متنوع نساجی شامل انواع نخ با سیستم های ریسندگی الیاف کوتاه و بلند، فرش، پارچه، پارچه پرده ای، فاستونی، جین، الیاف مصنوعی، محصول منحصر به فرد انواع منسوج نبافته اسپان لس در خاورمیانه و پوشاک آنتی باکتریال است.  
صنعت نساجی در زنجان قدرتمند است چون زنجیره تولید آن با فعالیت 80 واحد در این زمینه به طور کامل شکل گرفته است، این سخن را رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گفت و به آن اضافه کرد: از تولید انواع نخ پنبه، الیافت بی بافت، منسوج نبافته تا پوشاک و در نهایت صادرات محصول نهایی در این استان فعالیت می کنند.
معاون صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان هم در ادامه این سخن گفت: زنجان ظرفیت تولید انواع نخ پنبه و مخلوط ویسکوز و پلی استر با عنوان سیستم ریسندگی الیاف کوتاه به میزان 25 هزار و 500 تن در سال را دارد.
علی کلانتری ظرفیت بخش بافندگی پارچه تاری پودی در این استان را 35 میلیون و 40 هزار متر مربع اعلام کرد و تنها بخش آلاینده این صنعت را مربوط به رنگرزی پارچه دانست که ظرفیت این بخش هم در زنجان به 21 میلیون و 122 هزار و 221 متر مربع می رسد.
وی ادامه داد: ریسندگی انواع نخ، سیستم ریسندگی بلند یا نخ فرش با ظرفیت 10 هزار و 150 تن، فرش ماشینی با ظرفیت یک میلیون و 780 هزار مترمربع و نخ BCF که نخ فرش ماشینی به شمار می آید به ظرفیت 14 هزار و 750 تن در این استان تولید می شود.
کلانتری اظهار کرد: در این استان همچنین انواع الیاف پلی استر و پلی پروپلین با ظرفیت تولید 39 هزار و 450 تن تولید می شود.
معاون صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان، این استان را دارای بزرگترین واحد تولیدکننده نخ و منسوج استخوان بندی خاورمیانه با ظرفیت 15 هزار تن معرفی کرد و گفت: زنجان پنج هزار تن ظرفیت تولید پارچه گردبافی و هفت هزار و 110 تن رنگرزی الیاف را دارد.
با وجود چنین آماری رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان قدمت صنعت نساجی در زنجان را مربوط به اوایل دهه 70 معرفی کرد و آن را صنعت جوانی برشمرد.
ناصر فغفوری این را هم گفت که یکی از علت های حضور سرمایه گذاران صنعت نساجی در زنجان، شرایط آب و هوایی آن است، شرایط خوبی که شاید تامین آن در برخی استان ها نیازمند صرف هزینه های بیشتری باشد.
وی افزود: ماشین آلات صنایع نساجی در زنجان بدون استثنا جدید هستند و روند نوسازی آنها هر ساله یا از هر 2 سال یک بار انجام می گیرد، اتفاقی که باعث شده این استان از آخرین تکنولوژی در این صنعت برخوردار باشد.
فغفوری تاکید هم داشت که اگر بنا باشد در کشور 10 واحد تولیدی قدرتمند نساجی نام برده شود، بی شک 6 واحد صنعتی آن در زنجان مستقر هستند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان مهمترین حسن صنعت نساجی را اشتغالزایی بالا و کم هزینه آن خواند و گفت: توسعه صنعت بخشی از نیاز کشور به اشتغالزایی را هم تامین می کند.
فغفوری تاکید کرد: زنجیره تولید صنعت نساجی در زنجان همچون صنایع سنگ های تزئینی، سرب و روی و فولاد کامل است.
این موضوع را رئیس خانه صنعت استان زنجان و عضو هیات مدیره خانه صنعت ایران هم تایید کرد و گفت: صنعت نساجی در زنجان جوان است و با آنکه به تازگی پا گرفته است اما به خوبی رو به جلو حرکت می کند.
سید سجاد نباتچیان اضافه کرد: هنوز واحدهای در حال راه اندازی هستند که اگر به مجموع صنایع نساجی فعال این استان اضافه شوند، حرف بسیاری برای گفتن دارند.
وی این را هم افزود: در اشتغالزایی قابل توجه صنعت نساجی شکی نیست اما در مورد صادرات محوری تولیدات آن باید کیفیت کالاها افزایش یابد و مشکلات پیش روی این صنعت هم رفع شود.
نباتچیان مهمترین مشکل پیش روی این صنعت را کمبود حمایت دولت برشمرد و تصریح کرد: صنعت نساجی انتظار مشابه همان حمایتی را دارد که از صنعت خودروسازی در کشور انجام می گیرد.
فغفوری در کنار تمامی این صحبت ها خبر خوشی هم از صنعت نساجی زنجان داد و گفت: در صورتی که واحد نساجی سرجین بافت تا پایان سال جاری به بهره برداری برسد علاوه بر آنکه حداقل 6 هزار میلیارد ریال به سرمایه گذاری صنعتی این استان اضافه می شود، برای نزدیک 2 هزار نفر هم اشتغالزایی خواهد شد.
سرجین بافت، نیک ریس، مهریس، پویا ریس، فرش سهند، کوکما و نخ تایر فقط تعدادی از صنایع بزرگ نساجی این استان به شمار می آیند، صنایعی که ثمره فعالیت آنها اشتغال بیش از پنج هزار نفر است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد