مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

هیچ‌کدام از وعده‌ها در خصوص پلاسکو محقق نشد

پلاسکو به عنوان بزرگترین مرکز تولید و توزیع پوشاک ایران در حالی 10 ماه پیش فروریخت که حالا جای خالی تولیدات ایرانی، با لباس‌های ترکیه‌ای پر شده و هیچ‌کسی هم به فکر رسیدگی به مشکلات تولید‌کنندگان زیان‌دیده و حادثه‌دیده نیست.   ساختمان 16 طبقه پلاسکو با 600 واحد تجاری تولیدی و توزیعی پوشاک سی‌ام دی‌ماه 1395 در پی یک حادثه آتش‌سوزی فروریخت 16 آتش‌نشان و 6 شهروند عادی در این حادثه جان باختند و میلیاردها تومان پوشاک در این حادثه از دست رفت. پس از این حادثه،‌ دولت اعلام کرد به هریک از مالکان و کسبه این مجتمع تجاری تا 300 میلیون تومان تسهیلات با بهره 9 درصد اعطا می‌کند و مالیات‌های آن‌ها را می‌بخشد؛ بیمه‌ها هم از ارائه پوشش‌های مناسب برای مغازه‌های دارای بیمه‌نامه خبر دادند و مسئولان بنیاد مستضعفان به عنوان مالک اصلی ساختمان وعده دادند تا به سرعت کار احداث بنای مجدد پلاسکو در دستور کار قرار گیرد. برای اینکه چرخ تولید کاسبان پلاسکو هم از حرکت باز نایستند، قرار شد، بخشی از مجتمع تجاری نور تهران که در تملک بنیاد مستضعفان است به صورت موقت و جایگزین، در اختیار کاسبان پلاسکو گذاشته شود. بخشی از این وعده‌ها به همان سرعتی که داده شدند، به فراموشی سپرده شدند و همین مساله موجب شد تا جمعی از کسبه حادثه‌دیده و مالباخته ساختمان پلاسکو در آخرین روز نمایشگاه مطبوعات، در این نمایشگاه تجمع کنند. تجمع‌کنندگان به دعوت خبرگزاری آنا در مقابل غرفه این خبرگزاری در نمایشگاه حضور پیدا کردند تا بخشی از مطالبات آنها در فضای رسانه‌ای کشور منتشر و منتقل شود.

محمدرضا علیزاده، نماینده کسبه پلاسکو در این تجمع، با اشاره به مصوبات دولت برای کمک به کسبه آسیب‌دیدگان در روزهای نخست پس از ریزش پلاسکو، گفت: هیچ‌کدام از وعده‌های دولت محقق نشد.

وی با اشاره به تصویب اختصاص تسهیلات 300 میلیون تومانی کم‌بهره به کاسبان پلاسکو، اضافه کرد: قولی که داده بودند، اختصاص وام با بهره 9 درصد بود اما در عمل وامی که اختصاص می‌دهند با نرخ 18 درصد است که با احتساب کارمزد و برخی هزینه‌های دیگر، سود واقعی این وام 22 درصد می‌شود؛ مگر کاسبان بازار چقدر سود دارند که بخواهند در این شرایط، 22 درصد سود به بانک‌ها بدهند و در نتیجه چنین وامی به درد نخواهد خورد.

علیزاده با تاکید بر اینکه تفاوتی در بانک‌ها وجود ندارد، ادامه داد: شورای هماهنگی بانک‌ها،‌ کسبه پلاسکو را به هر بانکی که مد نظر خودشان باشد، معرفی می‌کنند اما دستورالعمل بر مبنای وام با بهره 18 درصد است.

وی تاکید کرد: تا این وام، با بهره 9 درصد ارائه نشود، به درد کسبه پلاسکو نمی‌خورد.

پلاسکو دوباره باید در همان محل بنا شود

نماینده کسبه زیان‌دیده پلاسکو، خواسته دیگر این کسبه‌ را ساخت و بنای مجدد ساختمان پلاسکو عنوان کرد و گفت: پلاسکو 600 مغازه داشته است و باید در همان محل پلاسکو بنا و 600 واحد تجاری تحویل شود؛ هرگونه صحبت از جابجایی پلاسکو غیرقابل قبول است.

علیزاده در پاسخ به این ایراد که مطابق با طرح تفصیلی شهر تهران، امکان بنای ساختمانی بیشتر از 7 طبقه در آن محل وجود ندارد، گفت: وقتی پلاسکو 16 طبقه بوده و با چنین حادثه تلخی فروریخته است، باید مشمول تبصره ویژه باشد و شهرداری مجوز ساخت همان 16 طبقه را صادر کند.

وی اضافه کرد: حتی اگر قرار باشد ساختمان در 7 طبقه هم بنا شود، بازهم امکان ساخت 600 مغازه در 7 طبقه وجود دارد و هرگونه اهمال در خصوص ساخت مجدد پلاسکو در همان مکان، بهانه است.

علیزاده با اشاره به مساعدت رئیس‌ بنیاد مستضعفان برای بنای مجدد پلاسکو، توضیح داد: آقای سعیدی‌کیا قول مساعد برای شروع به ساخت پلاسکو داده است اما شهرداری، میراث فرهنگی، شورای شهر و سایر نهادهای مسئول جواب درستی در این خصوص نمی‌دهد.

جای خالی تولید‌کنندگان پلاسکو در بازار

نماینده کسبه حادثه‌دیده پلاسکو با بیان اینکه ما افراد عادی نیستیم که ما را با کاغذبازی درگیر کنند،‌ گفت: تمامی این 600 واحد تجاری، حادثه‌دیده هستند؛ آیا چنین رفتاری با حادثه‌دیدگان درست است؟ 10 ماه از فروریختن پلاسکو گذشته است و هنوز هیچ کمک، حمایت و پاسخ مناسبی به این افراد داده نشده است.

وی با تاکید بر اینکه بخش مهمی از پوشاک کشور در پلاسکو تولید و توزیع می‌شد، افزود: در این 10 ماه، پوشاک زیادی توسط ترکیه‌‌ای‌ها وارد بازار کشور شده است و هر روز که می‌گذرد، جای خالی تولیدکنندگان پلاسکو بیشتر با آنها پر می‌شود. آیا حمایت از تولید ملی این است که بازار پوشاک را دو دستی تقدیم ترکیه‌ای‌ها کنیم؟

علیزاده گفت: اگر قرار است ملی فکر کنیم، شهرداری هم باید ملی فکر کند،‌ میراث فرهنگی هم باید ملی فکر کند و مجوزهای پلاسکو به سرعت صادر و کار ساخت آن نیز به سرعت آغاز شود.

مشکلات پلاسکویی‌ها در مجتمع تجاری نور

نماینده کسبه پلاسکو در ادامه به مشکلات انتقال این کسبه به مجتمع تجاری نور پرداخت و گفت: هیات مدیره این مجتمع با ما روراست نبودند؛ هرکدام از ما بین 10 تا 50 میلیون برای مغازه‌های این مجتمع هزینه کردیم به امید اینکه کسبه دوباره بتوانند در این مکان به فعالیت بپردازند. اما واقعیت این است که 150 مغازه خوب این مجتمع را به ما ندادند و در وهله دوم هم به محض ورود ما، اجاره و هزینه شارژ مجتمع را تا دو برابر افزایش دادند.

علیزاده، با تاکید بر اینکه این فشار موجب گلایه قدیمی‌های این مجتمع هم شد، ادامه داد: افزایش هزینه‌های تحمیلی به ما، موجب فشار به کسبه قدیمی مجتمع نور هم شد و به جای اینکه از ما حادثه‌دیدگان حمایت کنند بدتر از ما شروع به کندن کردند. آیا حمایت از حادثه‌دیده اینگونه است؟

وی اضافه کرد: متاسفانه با همه این بی‌مهری‌ها و هزینه‌‌هایی که صورت گرفت، کاسبی ما در آنجا راه نیفتاد و عطای کار در مجتمع نور را به لقای آن بخشیدیم.

علیزاده در پایان تاکید کرد: کار به جایی رسیده است که نه تنها کمک‌مان نمی‌کنند که حالا هر روز هم برای‌مان هزینه تراشی می‌کنند؛ دیگر چه چیزی برای کندن باقی مانده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد