مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

نخ های نوآورانه برای منسوجات ویژه و فنی

نخ ریسی فرآیند تولید نخ از انواع مختلف الیاف به طول پیوسته از یک یا چند نوع از الیاف است،
ریسندگی مهمترین و اولین قدم در تولید پارچه است. وظیفه اصلی ریسندگی تولید انواع نخ از مواد خام است، سپس گسل های فرآیند را دنبال می کنند و سپس با پیچیدن طول موج های کوتاه در مخروط ها، پیچیده می شوند. انواع مختلف ریسندگی وجود دارد؛ شایع ترین شکل ها عبارتند از: حلقه، روتور، جت هوا، اصطکاک و غیره  ساختار نخ  های نساجی

تعداد نخ ها، تاب نخ و ساختار نخ را به هم پیوند می دهند تا ویژگی های نخ را تشکیل دهند. ساختار نخ به انواع زیر طبقه بندی شده است:

    نخ های معمولی: اینها دو یا چند نخ ساده هستند که با هم همپوشانی دارند. آنها به عنوان دو، سه، چهار، پنج یا شش نخ ریسی نامیده می شود. اندازه و تعداد ورقه ها ممکن است برای پارچه های مختلف و ساختار پارچه تغییر یابد.

    نخ های پیچیده / نوآوری: اینها ساختارهای یکپارچه و یا تکیه گاه هستند که به واسطه اعمال بیرونی بین المللی در ابعاد بزرگ و پیچشی بیان شده اند. ناهماهنگی های نخ های نوآورانه ممکن است یکنواخت یا تصادفی باشد.

    الیاف فلزی: یک نخ ریسی مونوفیلم تولید شده توسط رنگدانه های آلومینیومی لعابی و یا لمینیت فویل آلومینیومی بین لایه های پلاستیکی. بعد از اینکه این صفحات به کویل های گسترده تقسیم شده و رول ها به یک نخ ریسه ای شبیه هستند. پس از برش، نخ روی زنجیر یا کویل بسته به نوع روبان زخم می شود. از آنجا که الیاف فلزی نسبت به بیشتر از دیگر الیاف فیبر ساخته شده، نسبت به ورقهای دیگر مسطح هستند، اندازه نخ در اینچ مشخص شده است.

    الیاف بافت: الیاف بافت شده نتیجه نهایی دستکاری فیزیکی، شیمیایی یا حرارتی الیاف و نخ هستند به طوری که آنها دیگر مستقیما یا یکنواخت نیستند. روند دستکاری نخ بافت منجر به اصلاح و تغییر آرایش الیاف و نخ گردید. Texturization تغییر دائمی در ساختار فیزیکی نخ را ایجاد می کند. الیاف دیگر با یکدیگر موازی نیستند.

    نخ های فشرده / زیاد / زیاد: نخ های با حجم زیاد ایجاد شده و توسط تشکیل غیر خطی یا حلقه در فیبرهای فردی پردازش می شوند. این فرآیند باعث می شود چنگال، حلقه ها، چنگک ها و چروک ها را در نخ بگذارند. نخ فویل نیز ممکن است کاهش یافته و کشش داده شود و تفاوت های کوچک را نشان دهد. نخ های حاصل از این فرآیندهای فشرده، پف کرده، نخ و پیچیده شده است.

    الیاف کشش: تقریبا تمام الیاف مصنوعی و طبیعی را می توان برای تولید الیاف با درجه ای از کشش و بازیابی درمان کرد. خواص کشش ممکن است به روش های شیمیایی یا مکانیکی به الیاف اعمال شود. همه روش ها یا الیاف نمی توانند خواص کششی موثر را به دست آورند.

نخ staple

الیاف مصنوعی قطعه ای به جعبه ها در کارخانه می رسند و آماده کارکردن و پردازش در نخ هستند. هنگامی که دو یا چند الیاف اصلی مختلف مخلوط می شوند، قبل از چرخش و دو برابر شدن تکرار شل کننده، قبل از رفع و چرخش، اطمینان از مخلوط صمیمی لازم است تا مخلوط زیادی را تهیه کنید.

تشکیل نخ از جنس مورچه شامل چندین مرحله می شود و می تواند شامل موارد زیر باشد:

    تمیز کردن فیبر و باز کردن (به عنوان مورد نیاز برای الیاف طبیعی)؛

     ترکیب فیبر (برای اطمینان همزیستی یکنواخت در الیاف طبیعی یا در ترکیبات فیبر)؛

     کارتینگ؛

    ترکیب کردن (اگر الیاف بسیار مورد نظر مورد نظر هستند)؛

    ترسیم و چرخش (برای کاهش انحنا نخ، ایجاد پیچ ​​و تاب و انسجام به نخ)؛

    دوختن یا حرکت دادن و چرخاندن نخ ها (همانطور که برای یکنواختی بیشتر نیاز است).

سیستم های ریسندگی رشته ای بسیار پیچیده تر هستند زیرا فیبرها مداوم هستند و نیازی به پیچاندن زیاد برای ایجاد یک نخ قوی نخواهند داشت.

هر یک از چندین تکنیک ممکن است از الیاف اصلی ساخته شده باشد:

    چرخش حلقه متعارف؛

    چرخش باز یا چرخش روتور؛

    چرخش اصطکاک؛

    چرخش خود پیچ ​​و تاب؛

    چرخش الکترواستاتیک؛

    گرداب گردان؛

    چرخش هواپیما؛

    چرخش بدون چرخش.

 

شرح محبوب ترین نخ های فانتزی

بولاک، نخ و نخ حلقه

     این نخ ها با تغذیه یک یا چند نخی اثر سریع تر از نخ هسته در حال چرخش ساخته می شوند.

    بولول یک نخ هسته ای پیچیده پیچیده دارد؛ نخ ریسی به سرعت در اطراف هسته پیچ خورده است، به طوری که نخ بیش از حد موجب ایجاد ناخالصی موجی و ناگهانی می شود.

    Gimp بیشتر یا کمتر همانند بوککل است، اما الیاف بیش از حد به طور منظم شکل می گیرند.

    نخ حلقه در نتیجه نخ ریسی بیش از حد نرم شده است که به حلقه های دایره ای به شکل خوبی بر روی هسته پیچ خورده سخت تشکیل شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد