مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

آغاز مطالعات راه اندازی خط تولید چادر مشکی در آستان قدس رضوی

سرپرست شرکت نخریسی و نساجی خسروی خراسان وابسته به آستان قدس رضوی از آغاز طرح‌های مطالعاتی تولید پارچه چادر مشکی و نیز راه‌اندازی خط تولید نخ ظریف شانه شده پنبه‌ای در سال ۱۳۹۷ در این شرکت خبر داد.   سرپرست شرکت نخریسی و نساجی خسروی خراسان وابسته به آستان قدس رضوی از آغاز طرح‌های مطالعاتی تولید پارچه چادر مشکی و نیز راه‌اندازی خط تولید نخ ظریف شانه شده پنبه‌ای در سال ۱۳۹۷ در این شرکت خبر داد. «مهندس علی فدیشه‌ای» در گفت‌وگو با خبرنگار قدس با بیان این مطلب اظهار داشت: با توجه به نامگذاری سال جاری (۱۳۹۶) به نام سال اقتصاد مقاومتی، تولید- اشتغال از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی و تأکید تولیت معزز آستان قدس رضوی مبنی بر تلاش در جهت تولید و اشتغالزایی، طرح جدید تولید نخ ظریف شانه شده پنبه‌ای در این شرکت مورد توجه و بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: تولید این نوع نخ می‌تواند زمینه فعالیت این شرکت در جهت تولید انواع پارچه‌های مرغوب (در انواع پیراهنی، ملحفه‌ای، حریر، کتان، مانتویی و...) در سطح گسترده، افزون بر فعالیت‌های قبلی این شرکت را فراهم نماید.

سرپرست این شرکت تأکید کرد: با راه‌اندازی این خط تولید، پیش‌بینی می‌شود سالیانه حدود ۲۵۰۰ تن از این نوع نخ به محصولات این شرکت اضافه شده و زمینه اشتغال حدود ۱۰۰ نفر نیروی انسانی جدید نیز فراهم آید.

مهندس فدیشه‌ای خاطرنشان کرد: مراحل مطالعاتی و پیش‌بینی این طرح، ارائه آن به سازمان اقتصادی رضوی و دریافت مجوزها و موافقت‌های لازم و... انجام شده و هم اکنون این طرح در مرحله دریافت تسهیلات بانکی و گشایش اعتبارات مربوط می‌باشد.

وی ابراز امیدواری کرد: با همکاری و سرعت عمل دستگاه‌های دولتی و بانکی در زمینه ارائه تسهیلات و اعتبارات مربوط، زمینه عملیاتی شدن این طرح هر چه سریع‌تر فراهم آید.

وی پیش‌بینی کرد: در صورت فراهم بودن شرایط لازم و تحقق سیاست‌ها و برنامه‌های تنظیمی و دریافت به موقع تسهیلات بانکی، امیدواریم این طرح در سال آینده (۱۳۹۷) با موفقیت راه‌اندازی شود.

خط تولید چادر مشکی

سرپرست این شرکت در زمینه راه‌اندازی خط تولید چادر مشکی در این شرکت نیز گفت: آمار و ارقام نشان دهنده مصرف سالیانه حدود ۷۰ میلیون متر پارچه برای تولید چادر مشکی در ایران است که به طور عمده این میزان پارچه مورد نیاز از کشورهای خارجی (کره، ژاپن، اندونزی و...) وارد ایران می‌شود.

مراحل مطالعاتی این طرح آغاز شده و پس از انجام مشاوره‌های لازم و انجام کارشناسی‌های مربوط و پس از پایان طرح مطالعاتی، نتایج به دست آمده به سازمان اقتصادی رضوی ارائه و بعد از تأیید و تصویب توسط این سازمان و تأمین منابع مالی و اعتبارات مربوط، مراحل عملیاتی و اجرایی شدن این طرح با رعایت زمان بندی مناسب آغاز خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ورود به بحث تولید چادر مشکی در داخل کشور از جمله مباحث مهم در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و همچنین اشتغالزایی در سطح کشور می‌باشد، خاطرنشان کرد: حسب بازدید قائم مقام محترم تولیت عظمای آستان قدس رضوی در اوایل خردادماه سال جاری، ایشان تأکید داشتند با توجه به ظرفیت‌ها و توانایی موجود و آماده بودن زیرساخت‌های لازم (از قبیل: وجود زمین و مکان مناسب، وجود نیروی متخصص و تکنسین‌های ماهر و...) این شرکت در زمینه راه‌اندازی خط تولید چادر مشکی برای مصارف داخلی کشور و حتی صادرات آن ورود پیدا کند.

مهندس فدیشه‌ای یادآور شد: حسب تأکید ایشان، هم اکنون مراحل مطالعاتی این طرح آغاز شده و پس از انجام مشاوره‌های لازم و انجام کارشناسی‌های مربوط و پس از پایان طرح مطالعاتی، نتایج به دست آمده به سازمان اقتصادی رضوی ارائه و بعد از تأیید و تصویب توسط این سازمان و تأمین منابع مالی و اعتبارات مربوط، مراحل عملیاتی و اجرایی شدن این طرح با رعایت زمان بندی مناسب آغاز خواهد شد.

تأمین مواد اولیه

مهندس فدیشه‌ای در ارتباط با مواداولیه مورد نیاز این شرکت اظهار داشت: پنبه، پلی استر و ویسکوز (از الیاف مصنوعی) از جمله مواد اولیه مورد نیاز جهت تولیدات این شرکت بوده که براساس سیاست‌های ابلاغی از سوی سازمان اقتصادی رضوی و آستان قدس رضوی و در جهت اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، اولویت برای تأمین مواداولیه، با محصولات و تولیدات داخلی کشور می‌باشد.

وی ادامه داد: سالانه حدود ۲۰۰۰ تن پنبه جهت تولیدات این شرکت مورد نیاز است که مقداری از این میزان از طریق شرکت‌های کشاورزی آستان قدس رضوی (مانند شرکت کشت و صنعت انابد و...) و مقداری هم از تولیدات مزارع کشت پنبه از شهرستان‌های مختلف از قبیل: نیشابور، سبزوار، تربت‌حیدریه، گرگان و... با رعایت صرفه جویی در هزینه‌های حمل و نقل تأمین می‌شود.

وی متذکر شد: البته با توجه به خصوصیات پنبه برای تولید نخ برای محصولات و تولیدات ویژه (از قبیل حوله‌ها و...) که باید از استحکام و مقاومت لازم در الیاف تولیدی برخوردار باشد، به همین دلیل سالانه مقداری از پنبه مورد نیاز از دیگر کشورهای جهان از قبیل ازبکستان و تاجیکستان تهیه می‌شود اما به طور کلی می‌توان گفت که از میزان ۲۰۰۰ تن پنبه مصرفی، به طور میانگین ۱۰۰۰ تن از محصولات داخلی و ۱۰۰۰ تن هم از محصولات خارجی تأمین می‌شود.

سرپرست این شرکت در زمینه تأمین پلی استر و ویسکوز به عنوان الیاف مصنوعی مورد نیاز در مصارف این شرکت اظهار داشت: مقدار مصرف ماده اولیه پلی استر در این شرکت حدوداً ۲۳۰۰ تن در سال است که در سال‌های قبل این ماده اولیه از برخی از کشورهای خارجی (مانند: کره جنوبی، هند، اندونزی و...) تأمین می‌شد اما در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بتازگی جهت تأمین این ماده اولیه از پلی استر تولیدی داخل کشور نیز استفاده می‌شود که تقریباً کیفیت مناسبی را از نظر خصوصیات فنی دارا بوده و در سال جاری بیشترین سهم پلی استری مصرفی را همین تولیدات داخلی تشکیل می‌دهند.

مهندس فدیشه‌ای در ارتباط با ماده اولیه ویسکوز هم یادآور شد: این ماده مصنوعی از چوب درختان تهیه شده و در حال حاضر و به دلایل متعدد فنی، توانایی تولید مناسب این ماده در داخل کشور وجود ندارد و این شرکت در طول سال حدود ۸۰۰ تن از این ماده مصنوعی را از کشورهایی مانند هند، تایوان، اندونزی و... تهیه می‌کند که امیدواریم با تلاش و همت متخصصان و فرهیختگان علمی و صنعتی کشور زمینه‌های تولید این ماده مصنوعی در داخل کشور هم فراهم آید که اقدام مناسبی در این زمینه به شمار می‌آید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد