مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

۴ نقشه راه اتحادیه پوشاک برای خسارت دیدگان پلاسکو


بعد از آتش‌سوزی در ساختمان پلاسکو درگیری‌ها درباره نحوه واگذاری واحدهای صنفی در مجتمع‌های تجاری آغاز شد.

 اتحادیه پوشاک چهارشنبه هفته گذشته برای نحوه فعالیتش در شرایط بحران پلاسکویی‌ها نقشه راهی را ترسیم کرد؛ قبل از ریزش ساختمان پلاسکو اتحادیه پوشاک تهران با سرمایه‌گذاران خارجی و بین‌المللی نشست‌های مشترکی را برگزار و تفاهمنامه‌های مختلفی را به امضا رساند. حالا با برهم خوردن شرایط برای صنف‌های تولیدی پوشاک قرار است برای بازگشت سرمایه این خسارت‌دیدگان واحدهای صنفی تولیدی نیز پا در عرصه‌های بین‌المللی بگذارند و در این راستا با همتایان خود به تولید پوشاک بپردازند. از دیگر مسوولیت اجتماعی درنظر گرفته شده از سوی اتحادیه پوشاک برای خسارت‌دیدگان پلاسکویی عبارت است از: 1) در اختیار قراردادن وکیل حقوقی، 2) پیگیری امور در بخش‌های بانکی (معوق کردن خدمات بانکی برای بدهکاران)، ‌3) ارائه خدمات بیمه‌یی برای آسیب‌دیدگان پلاسکو، 4) میدان دادن به تولیدکنندگان پلاسکو در تفاهمنامه‌های بین‌المللی.  در این زمینه رییس مرکز پژوهش‌های اتحادیه پوشاک تهران درباره شایعات مطرح شده مبنی بر اخذ اجاره‌بها از واحدهای صنفی پلاسکو گفت: با استقرار واحدهای صنفی پوشاک پلاسکو در مجتمع نور گفته می‌شود که قرار است اجاره‌بهایی از این افراد اخذ شود اما این حرف‌ها در حد شایعه است و گروه بنیاد مستضعفان هزینه اجاره‌بهای این واحدهای صنفی را تقبل کرده است. همچنین در راستای ساماندهی و اعطای وام به واحدهای صنفی پلاسکو کارگروهی توسط دولت و وزرا تشکیل شد. محمد جواد صدق‌آمیز درباره سرنوشت وام‌های دولتی به پلاسکویی‌ها اظهار کرد: بسته حمایتی که قرار بود توسط ارگان‌های مختلف پرداخت شود، به تصویب رسیده است، اما تزریق این منابع نیازمند یک سری زیرساخت‌هاست.

درحقیقت برای اجرایی شدن بسته حمایت دولتی ما نیازمند یک سری زیرساخت‌ها هستیم که امیدواریم با فراهم‌سازی این زیرساخت‌ها شاهد اتفاق‌های خوبی باشیم. وی با اشاره به خسارت دیدن واحدهای صنفی پلاسکو گفت: به هرحال در ماه‌های پایانی سال 95 ما شاهد نابود شدن 600 واحد صنفی بودیم، به هر حال برای تزریق منابع آسان وارزان قیمت به این واحدهای صنفی خسارت دیده اتحادیه برآوردهایی را انجام داده است. در حقیقت نخستین اقدام اتحادیه اولویت‌بندی واحدهای خسارت دیده پلاسکو بوده است. در هرحال بررسی این نوع موضوع‌ها کار آسانی نیست. درواقع شناسایی واحدهای صنفی و میزان خسارت آنها و جمع‌بندی این نوع آمار و ارقام کار دشواری بود. صدق آمیز با اشاره به دشواری جمع‌بندی واحدهای صنفی خسارت دیده اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های ما این بود که جمع‌بندی اطلاعات از واحدهای صنفی آسیب دیده پلاسکو به بیش از دو ماه به طول می‌انجامد اما خوشبختانه با همکاری دیگر سازمان‌ها و اتاق اصناف توانستیم این اطلاعات را کمتر از زمان ذکر شده اعلام و جمع‌بندی کنیم.

 وام 500 میلیونی برای کسبه‌های خسارت‌دیده

 این فعال تشکلی در پاسخ به این پرسش که چه میزان منابع برای آسیب دیده‌های پلاسکو از سوی دولت در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: در کل 500 میلیون تومان برای واحدهای صنفی خسارت دیده درنظر گرفته شده، 300 میلیون از این منابع به تصویب بانک مرکزی رسیده و 100 میلیون دیگر نیز قرار است از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به این خسارت دیدگان تعلق گیرد و همچنین 100میلیون دیگر نیز جز آن دسته منابعی است که گفته می‌شود از طرف وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی به این آسیب دیدگان تعلق گیرد. البته به تناسب پرداخت این منابع شرایط مختلفی وجود دارد. صدق آمیز گفت: براساس وام‌هایی مطرح شده از سوی ارگان‌های مختلف، وزارت صنعت شرایط پرداخت وام را اینگونه اعلام کرد که از مجموع 100 میلیون تومان 30 درصد آن بلاعوض و مابقی با بهره 4 تا 7 درصد به تصویب رسیده است. البته وامی که قراراست از سوی وزارت کار به واحدهای صنفی پلاسکویی تعلق گیرد به دلیلی برخی از شروط شاید شامل حال همه نشود اما در کل امیدواریم این فعالان صنفی بتوانند با ارائه این نوع خدمات کار خود را آغاز کنند.

 اعطای وام تنها مُسکن است

رییس مرکز پژوهش‌های اتحادیه پوشاک تهران در پاسخ به این پرسش که آیا این منابع درنظر گرفته شده از سوی دولت می‌تواند از مشکل خسارت دیدگان بکاهد، گفت: به هرحال خسارت‌های وارد شده به این واحدهای صنفی بیش از اینهاست. درحقیقت، اعطای وام که نمی‌تواند مسیر درستی برای این خسارت دیدگان باشد، این وام‌ها مُسکنی برای واحدهای صنفی خسارت دیده محسوب می‌شود که در ادامه مسیر چالش‌برانگیز است. درحقیقت اعطای وام تنها مشکلات را کمی به عقب می‌اندازد، اما امیدواریم که این فعالان کسب و کار در آینده نزدیک بتوانند به چرخه کسب و کار بازگردند.

 اتاق اصناف؛ بهترین نمونه‌ مدیریت بحران

صدق‌آمیز در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: پروسه جانمایی کسبه پلاسکو با نظارت نمایندگان کسبه پلاسکو، اتحادیه پوشاک و اتاق اصناف ظرف ۳ شبانه‌روز همراه با واگذاری‌های موقت انجام شد و اکنون برخی واحد‌ها فعالیت خود را شروع کرده‌اند. وی درباره وضعیت جانمایی کسبه پلاسکو در محل جدید اظهار کرد: یکی از بهترین نمونه‌های مدیریت بحران توسط اتاق اصناف به نمایش گذاشته شد و معتقدیم اتخاذ تصمیم‌های درست برای کسبه پلاسکو از ایجاد جو روانی در بازار پوشاک جلوگیری کرد. وی افزود: در همان ابتدا حادثه پلاسکو مطرح شد که بازار شب عید به خطر می‌افتد، به همین منظور در مرحله اول آن جو کنترل شد و اطلاع‌رسانی لازم در این خصوص انجام گرفت.

 تمام واحدهای تولیدی مملو از جنس هستند

رییس مرکز پژوهش‌های اتحادیه پوشاک تهران با اشاره به جایگاه مهم کسبه پلاسکو در توزیع پوشاک تولید داخلی در صنف مردانه گفت: مجموع اجناسی که می‌توانست داخل پلاسکو باشد حداکثر ۱۵۰ میلیارد تومان بود اما در بازار شب عید کشور گردش مالی بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان وجود دارد که گردش مالی موجود در پلاسکو نمی‌تواند باعث بر هم خوردن این بازار شود. وی یادآور شد که جایگاه پلاسکو به عنوان بزرگ‌ترین توزیع‌کننده پوشاک مردانه مورد توجه است و باید در نظر داشت که ۴۰ درصد خرید و فروش پوشاک کشور محدود به 5. 1 ماه پایانی سال یعنی در ایام عید است. رییس مرکز پژوهش‌های اتحادیه پوشاک تهران تاکید کرد: صنعت پوشاک در شرایط رکودی به سر می‌برد به‌طوری که تمام واحدهای تولیدی مملو از جنس هستند و برای فروش اجناس خود با مشکل مواجه‌اند، بنابراین باید اذعان داشت که مشکلی برای تامین پوشاک عید نداریم.

 جلوگیری از متفرق شدن کسبه پلاسکو

صدق‌آمیز با اشاره به اقرار کسبه پلاسکو در فضای جدید در مرکز خرید نور تهران گفت: غالب کسبه حاضر در پلاسکو افراد توانمندی بودند و به راحتی می‌توانستند بعد از حادثه جای دیگری مشغول شوند، اما اتحادیه تلاش کرد که از متفرق شدن این کسبه جلوگیری کند. وی گفت: پلاسکو جایگاه ویژه‌یی در بخش پوشاک کشور دارد بطوری که ۸۰ درصد پوشاک مردانه در تهران و ۳۰ درصد پوشاک مردانه در کشور از این محل توزیع می‌شود به همین منظور سعی شد تا ۶۰۰ کسبه پلاسکو فعالیتی در کنار هم در پاساژ نور داشته باشند. رییس مرکز پژوهش‌های اتحادیه پوشاک تهران یادآور شد: کسبه پلاسکو با توجه به اینکه بزرگ‌ترین پخش‌کننده پوشاک مردانه در کشور هستند، می‌توانند در کنترل قیمت و ایجاد فضای رقابتی موثر باشند، که با تداوم کار این مجموعه در محل جدید مشکلی برای بازار پوشاک نخواهیم داشت.

 در صنف پوشاک نیازی به کنترل قیمتی وجود ندارد

صدق‌آمیز با اشاره به اینکه در سال جاری پوشاک از رسته قیمت‌گذاری سازمان حمایت و برخورد تعزیراتی خارج شده است، گفت: فضای رقابتی و عرضه و تقاضا در بخش پوشاک کشور تعیین‌کننده قیمت‌ها است و نیازی به کنترل وجود دارد. باید در نظر داشت که پاساژ پلاسکو نقش تاثیرگذاری در ایجاد فضای رقابتی و کنترل قیمت‌ها و ارتقای سطح کیفیت دارد. وی در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه ۵۰۰۰ تولید‌کننده در بخش پوشاک مردانه کشور وجود دارد، گفت: ۲۰۰۰ تولید‌کننده پوشاک مردانه در تهران و ۳۰۰۰ تولید‌کننده پوشاک مردانه در سایر استان‌ها وجود دارد، که وضعیت فروش و عرضه این تولید‌کنندگان به پلاسکو وابسته بود و پلاسکو می‌توانست واسط ارتباط آنها با خرده فروشی‌ها شود. رییس مرکز پژوهش‌های اتحادیه پوشاک تهران اضافه کرد: صنعت پوشاک وضعیت خوبی ندارد و در صورتی که پلاسکو به‌عنوان مهم‌ترین تولید‌کننده پوشاک در کشور از بین می‌رفت و در محل جدیدی مستقر نمی‌شد، لطمات جبران‌ناپذیری به تولید‌کنندگان داخلی وارد می‌شد. صدق‌آمیز با تاکید بر اهمیت حفظ انسجام کسبه پلاسکو گفت: با وجود اینکه اسناد و مدارک کسبه پلاسکو از بین رفت و خسارت زیادی به آنها وارد شد، اما با حفظ فعالیت‌ آنها عمل حیاتی انجام شد.

 فعالیت کسبه پلاسکو در محل جدید شروع شد

رییس مرکز پژوهش‌های اتحادیه پوشاک تهران در خصوص نحوه مکان‌یابی استقرار کسبه پلاسکو گفت: گزینه‌های زیادی برای استقرار کسبه پلاسکو مطرح شد، اما تنها واحدی که ۶۰۰ واحد خالی همزمان داشت تا بتوانیم کسبه پلاسکو را در آن استقرار دهیم مجتمع نور تهران بود که این انتخاب با مشارکت و نظر شورای نمایندگان پاساژ پلاسکو انجام شد.

 پلاسکویی‌ها شرایط متفاوت را تجربه می‌کنند

رییس مرکز پژوهش‌های اتحادیه پوشاک تهران با بیان اینکه متراژ مفید کسبه آسیب‌دیده پلاسکو در محل جدید کم‌تر است، گفت: پاساژ جدید نمی‌تواند کل متراژ موجود در پاساژ پلاسکو را تامین کند و متراژش کمتر است و باید اذعان کرد امکان نداشت که همانند پلاسکو استقرار ایجاد کنیم. صدق‌آمیز عنوان کرد: کمترین مطابقت برای جایگزینی کسبه در پاساژ جدید در طبقات همکف صورت گرفت، زیرا شرایط محیطی دو پاساژ متفاوت بود و تعدادی از واحدها از مجتمع نور قبل به دیگران واگذار شده بود، اما با این وجود سعی شد تا حد امکان مطابقت صورت گیرد. وی با تاکید بر اینکه موقعیت و متراژ کسبه پلاسکو در واحدهای پاساژ نور بر هم خورده است، گفت: سعی شد براساس متراژ، طبقه، موقعیت و قیمت سرقفلی کسبه جانمایی‌های دقیق صورت گیرد. رییس مرکز پژوهش‌های اتحادیه پوشاک تهران در خصوص وضعیت مالکیت افراد در پاساژ جدید نور گفت: در صورتی که کسبه تمایل داشته باشند امکان واگذاری قطعی سرقفلی واحدهای پاساژ نور وجود دارد، اما در خصوص سرقفلی‌های گذشته افراد در پاساژ پلاسکو باید اشخاص و نهادهای مسوول پاسخگو باشند و رسیدگی‌های لازم را انجام دهند، اما اتاق اصناف نیز پیگری‌های حقوقی لازم را در این خصوص انجام می‌دهند.

 اعتراضات درخصوص نحوه واگذاری

صدق‌آمیز با اشاره به وجود برخی اعتراضات در خصوص نحوه واگذاری واحدهای جدید در پاساژ نور تهران، گفت: برای کسبه‌یی که متراژ آنها خیلی کمتر از متراژ گذشته است تلاش می‌کنیم مشکلات آنها را رفع کنیم و واحدهای جدیدی به آنها اختصاص دهیم، به‌طوری که ۲۷ مورد از این کسبه متراژی کمتر از ۵۰ درصد خود دارند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد