مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

تحلیلی بر صنعت نساجی و پوشاک ترکیه با توجه به شرایط کم ثبات در منطقه

طبق نظر تولیدکنندگان حاضر در نمایشگاه نخ Yarn Texpo، پس ازسال دشوار و مایوس کننده ۲۰۱۶، برای سال۲۰۱۷ چشم انداز بهتری پیش رو خواهد بود. با این وجود، فاکتورهایی ناشی از عدم اطمینان پیرامون رفراندم آتی قانون اساسی درآوریل ۲۰۱۷ ، ابهام در تصمیمات سرمایه‌گذاری و بازاریابی و همچنین حجم تقاضای خارجی ملاحظات جدی محسوب می‌شوند.
هم‌چنین انجمن‌های صنعت نساجی و پوشاک ترکیه و پیشگامان صنعت اصرار دارند که این بخش به لحاظ ساختاری قدرتمند خواهد ماند زیرا همواره پتانسیل‌های قابل توجه برای رشد را در خود حفظ کرده است برای مثال در حوزه نخ، ترکیه، کشور شماره یک اروپاست و به‌عنوان یکی از سه تولیدکننده برتر نخ دنیا محسوب می‌شود.  سال گذشته، کسب و کار در ترکیه‌، نه فقط به‌دلیل همسایگی با طرفین جنگ یعنی سوریه و عراق و هم‌چنین نزاع بین اوکراین و روسیه، به شدت تحت تاثیرات منفی گرفت، بلکه سلسله حملات تروریستی داخلی نیز به عدم ثبات کشور دامن زد، به طوری‌که برگزیت(  Brexit‌- خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) و به قدرت رسیدن دونالد ترامپ هم کمکی به بهبود شرایط نکردند.

دراین میان، موضوع پیشرفت‌های اخیر و انعطاف صادرکنندگان ترک در استراتژی خارجی نکات قابل تأملی می‌باشند. تولیدکنندگان امیدوارند که شاید همکاری‌های بین‌المللی در نهایت منجر به اتمام جنگ در سوریه شود.

در حال‌حاضر خریداران از کشور روسیه درحال بازگشت به ترکیه هستند و شمار صادرکنندگان به کشورهای ایران، ایالات متحده امریکا، الجزایر، رژیم صهیونیستی، لهستان و بلغارستان در حال افزایش است. گروهی از صادرکنندگان نساجی در تدارک سرمایه‌گذاری عظیمی برای تولید ویسکوز هستند. افت ارزش لیر ترکیه به طریقی سبب تسهیل صادرات شده و بازار داخلی نیز به خوبی روند رو به توسعه خود را طی می‌کند. طبق پیش‌بینی آقای Seret Fayat – رئیس انجمن تولیدکنندگان پوشاک ترکیه ( TGSD ) در سال ۲۰۱۷ بازار داخلی ترکیه شاهد ۸ الی ۱۰ درصد رشد خواهد بود.

صادرکنندگان ترکیه متأسف هستند که بسیاری از مشتریان خارجی دیدارهای معمول خود را از نمایشگاه ها و تامین‌کنندگان در ترکیه منتفی کرده‌اند. در این راستا و برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی، انجمن‌های مختلف صنعتی حمایت زیادی به عمل آورده‌اند. ۱۷ ژانویه ۲۰۱۷ ، انجمن‌های پوشاک و نساجی ترکیه ملاقاتی را با همتایان فرانسوی در شهر پاریس تدارک دیدند، در ۱۸ ژانویه همین برنامه در بروکسل اجرا شد و درحال حاضر در تدارک برنامه‌های مشابهی در انگلستان، آلمان و ایتالیا هستند.

آقای Ismail Gülle- رییس انجمن صادرکنندگان مواداولیه و نساجی استانبول- تأکید کرده که صنعت نساجی ترکیه همچنان به‌عنوان یکی از شاخص‌ترین و قدرتمندترین صنایع نساجی دنیا باقی می‌ماند. این صنعت که به واسطه تجربیات منفی سال‌های اخیر راهکارهای مناسب را شناخته، حصول به رقم  ۷۲ میلیارد دلاری صادرات در سال ۲۰۲۳ را هدف گرفته که ثبات ملی و منطقه‌ای شرط لازم تحقق آن است. به همین جهت، توجه بر تداوم روابط تجاری با اروپا، اتخاذ سیاست‌های حمایتی دولت، رفع کمبود نیروی کارگری، افزایش تعداد دانشجویان رشته نساجی، افزایش حجم سرمایه‌گذاری و تمرکز بیشتر بر محصولات غیر سنتی نساجی برای سیاست‌گذاران صنعت نساجی در اولویت قرار دارند.

هم‌چنین موضوع رقبای خارجی نیز از مهم‌ترین مسائل این حوزه به شمار می‌رود که البته ترکیه همواره سیاست حمایت از تولیدات داخلی را دنبال کرده و برای حفاظت از صنعت نساجی و پوشاک داخلی بر روند فعالیت گمرک اجرای و مقررات ضددامپینگ نظارت کافی داشته است.

درسال ۲۰۱۶، نزدیک به ۶۴ درصد از کل صادرات نساجی ترکیه به سوی انگلستان گسیل شد. از سوی دیگر انگلستان با ۹ درصد، بزرگترین صادرکننده نساجی در بازار اروپا پس از آلمان بود. برای برخی محصولات مانند جوراب، انگلستان بزرگترین بازار ترکیه (۲۸درصد ازکل صادرات جوراب ترکیه) است. هرچند ظاهراً موضوع برگزیت خبرخوبی نیست اما تاثیرنگران کننده‌ای بر صادرات ترکیه به انگلستان نداشته است. Ismail Gülle   دراین زمینه معتقد است:« تأثیر برگزیت بر صادرات طولانی‌مدت صنایع نساجی و پوشاک ترکیه بسیار اندک است. براساس دیدار اخیر با خانم ترزا می، گفت‌وگوهای دوجانبه برای انعقاد قرارداد تجارت آزاد میان انگلستان و ترکیه آغاز شده است. راهکار هر چه باشد، ما باور داریم که روابط تجاری بین انگلستان و ترکیه نه تنها تداوم دارد بلکه رو به گسترش هم می‌باشد.»

کند شدن روابط ترکیه با روسیه از جمله مهم‌ترین موضوعات برای صادرکنندگان ترک به شمار می‌رود. پس از سقوط هواپیمای جنگی روسیه در نوامبر ۲۰۱۵، روسیه بخشی از واردات از ترکیه را ممنوع کرد که شامل طیفی از محصولات نساجی، لباس آماده و محصولات چرم می‌شد اما در نیمه  دوم سال ۲۰۱۶، روابط دو کشور به حال عادی بازگشت.

آینده TTIP  (Transatlantic Trade and Investment Partnership)‌یا‌ «مشارکت تجاری و سرمایه‌گذاری فرا آتلانتیک» نیز مسأله قابل تأملی برای شرکت‌های ترک است. Ismail Gülle در این رابطه می‌گوید: «روشن است که برای ترکیه TTIP مهم است اما تا کنون ترکیه جزو مکانیسم تصمیم‌گیری اتحاد گمرکات EU- ترکیه قرارنگرفته است.» وزیر بازرگانی و گمرکات ترکیه معتقد است به روزسازی قرارداد اتحادیه گمرکات هم برای ترکیه و هم برای اروپا امری ضروری تلقی می‌شود؛ وی تأکید کرده که قطعاً ترکیه خواستار مشمول شدن در قرارداد تجارت آزاد EU  است.

مطابق آمار انجمنITHIB  ( انجمن صادرکنندگان مواد اولیه و نساجی استانبول)، در حدود ۳ میلیون از ۵ میلیون پناهنده جنگ سوری درکشور ترکیه ساکن شده‌اند. انجمن ITKIB نیزمعتقد است که برای پناهجویانی که در شرایط سخت به سر می‌برند پتانسیل‌های شغلی وجود دارد تا از این طریق هم هزینه‌های اقتصادی و هم سیاسی کاهش یابد؛ این موضوع نه فقط برای ترکیه بلکه برای تمام کشورهای درگیر حواشی جنگ سوریه صادق است. در همین راستا با همیاری انجمن کسب و کار ایالات متحده امریکا- ترکیه ، شکل‌گیری «منطقه ویژه صنعتی بشردوستانه» میسر شده است.

هدف از تشکیل این منطقه ویژه؛  تامین فرصت‌های استخدام برای پناهندگان سوری در ترکیه و سایر کشورهای منطقه می باشد. این حرکت ارزش افزوده‌ای را ایجاد می‌کند که از یک سو بیکاری پناهندگان را کم می‌کند و از سوی دیگر ریسک تروریسم در ابعاد بین المللی را کاهش می‌دهد.

انجمن صادرکنندگان مواد اولیه و نساجی استانبول پیشنهادی مبنی برتاسیس منطقه ویژه اقتصادی در ترکیه ارائه داده که از قرارداد تجاری با تعرفه ترجیحی با ایالات متحده امریکا و سایر کشورهای علاقه‌مند بهره‌مند شود.
نساجی امروز

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد