مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

تعیین مالکیت، تنها راه نجات کارخانه سبلان‌پارچه از بلاتکلیفی

کارخانه سبلان پارچه به عنوان یکی از صنایع مادر در اردبیل در سال 86 به عنوان بزرگترین نساجی خاورمیانه به بهره برداری رسید. این کارخانه که با هدف فعالیت زنجیره ای و صادرات 70 درصد محصولات این کارخانه به بازارهای کشورهای خاورمیانه راه اندازی شده بود، اردبیلی ها را به داشتن حداقل یک کارخانه مورد قبول خوشبین کرد. اما تنها چند ماه بعد به دلیل مشکلات مالی و مدیریتی تعطیل شد. پس از چند بار تعطیلی و راه اندازی مجدد، عاقبت در تابستان سال 90 این مجموعه صنعتی به بانک تجارت واگذار و با تغییر نام به «شرکت آرتا تجارت زرین» دوباره راه اندازی شد، با این حال پس از مدتی مدیران وقت کارخانه نتوانستند به برخی تعهدات خود در قبال اداره این مجموعه به خوبی عمل کنند. ادامه این وضعیت موجب شد که باز هم مالک کارخانه تغییر پیدا کند و این بار با رای قضایی سازمان ورشکستگی کشور ، اداره بزرگترین کارخانه نساجی خاورمیانه به گروه سرمایه گذاری پرنیان واگذار شد. اکنون مالک جدید نام این مجموعه را به کارخانه نساجی «سیوان» تغییر داده است.  سبلان پارچه اردبیل با 200 هزار مترمربع وسعت و 120 هزار مترمربع زیربنا شامل واحدهای ریسندگی، بافندگی، گردبافی، رنگرزی، چاپ و تکمیل، طراحی، برش و دوخت به عنوان تولید کننده انواع پوشاک‏‏ تریکو، جین ،پیراهن و پولیورمی‌باشد.این کارخانه با ظرفیت تولید سالانه 35 میلیون قطعه پوشاک و در صورت کار کردن با ظرفیت‌های کامل خود، توان اشتغالزایی مستقیم برای بیش از 4 هزار و 500 نفر را دارد.

باید تاکید کرد که زمزمه امید راه اندازی این کارخانه بیش از هر چیز به دلیل اشتغال چهار هزار نفری آن بود. با وجود اینکه رقم اشتغال از سوی مدیران مختلف از دو هزار نفر تا چهار هزار نفر به صورت متغیر عنوان شده است.

کارخانه سبلان پارچه اردبیل که پیش از این توسط بانک تجارت و در قالب کارخانه آرتا تجارت زرین مدیریت می‌شد در یکسال اخیر با مدیریت اداره ورشکستگی قوه قضاییه اجاره داده شده است تا صاحب این کارخانه بتواند این واحد تولیدی را مدیریت کند.

اما سرگذشت غم‌بار این واحد تولیدی در اردبیل که گویی تمام‌ شدنی نیست این‌بار نیز با ظرفیتی کمتر از 40 درصد در حال فعالیت است و همچنان بخشی از دستگاه‌ها و قطعات کارخانه بزرگ نساجی در منطقه با تعطیلی روبرو است، به طوری که این کارخانه نتوانسته است با ظرفیت کامل از لحاظ تولید و اشتغال فعالیت کند.

استاندار اردبیل در جریان بازدید و نشست با مدیریت این کارخانه نسبت به تامین پنبه مورد نیاز کارخانه از طریق تولید بومی و استانی تاکید کرد و از تعاون روستایی خواست تا با تضمین خرید این محصول زمینه‌ای را فراهم کنند تا پنبه مورد نیاز این کارخانه که سالانه بیش از 3 هزار تن است به نحو مطلوب تامین شود.

مجید خدابخش تصریح کرد: در کنار تامین پنبه مورد نیاز برای این کارخانه باید با هماهنگی قوه قضاییه و اداره ورشکستگی فضایی فراهم آید تا تولید کارخانه در بخش‌های مختلف رونق گرفته و بخش مهمی از تولیدات روانه بازار مصرف شود.

در این نشست صنعتی مدیرعامل کارخانه سبلان پارچه اردبیل با بیان اینکه به دلیل بدهی کارخانه به بانک تجارت در دریافت تسهیلات مورد نیاز از طریق بانک‌های عامل با مشکل روبرو هستیم، گفت: هم‌اکنون در این کارخانه 700 کارگر و پرسنل زبده فعالیت می‌کنند و اگر بتوانیم بخشی از تسهیلات درخواستی را به همراه پنبه مورد نیاز که ماهانه 300 تن است تامین کنیم قادر خواهیم بود کارخانه سبلان پارچه را با ظرفیت بیشتر و جذب 200 نیروی جدید فعال‌تر کنیم.

پیگیری برای راه‌اندازی کامل کارخانه سبلان‌پارچه با اشتغال فراوان

صدیف بدری در جریان بازدید از مراحل مختلف کارخانه سبلان‌پارچه همچنین گفت: اینکه کارخانه عظیم سبلان‌پارچه تنها با 40 درصد ظرفیت مشغول کار و فعالیت شود، به هیچ وجه قابل قبول نیست و ما به شدت نیازمند توانمند کردن این کارخانه و احیای آن هستیم تا کارخانه سبلان‌پارچه بتواند با تمام بضاعت خود فرصت تولید و اشتغال را برای این استان فراهم کند.

وی افزود: ما در بازدید خود متوجه برخی از مشکلات این کارخانه نظیر تأمین مواد اولیه، دریافت تسهیلات سرمایه در گردش و همچنین تعطیل بودن بسیاری از بخش‌های این کارخانه شدیم که بنده به عنوان یکی از هفت نماینده استان اردبیل در مجلس سعی می‌کنم تا در تهران و از طریق بانک ملی و صنعت و معدن مشکلات و نارسایی‌هایی که در این زمینه وجود دارد به ویژه ضرورت پرداخت تسهیلات ارزان قیمت پیگیر بسیاری از موضوعات و مسائل باشیم.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی گفت: تقویت چنین واحدهای تولیدی آن هم به شکل عظیم و گسترده که توان رقابت در حوزه نساجی را با سایر مناطق کشور و حتی دنیا دارد، می‌تواند به تقویت تولید ملی در سال اقتصاد مقاومتی منجر شود که مقام معظم رهبری نیز بارها بر اهمیت موضوع تقویت از حمایت داخلی تاکید کردند.

بدری افزود: اداره ورشکستگی قوه قضائیه نیز باید نسبت به تعیین تکلیف مالکیت این کارخانه و خروج از بلاتکلیفی آن اقدام کرده و با احصا دقیق بدهی‌ها و پرداخت آن از طریق سرمایه‌گذاران جدید عملیات واگذاری این پروژه به سرمایه‌گذار توانمند فراهم آید.

وی یادآور شد: احیای مجدد سبلان پارچه را به عنوان یک کار اولویت‌دار و ضروری در دستور کار پیگیری‌ها قرار می‌دهیم تا هر چه سریعتر مشکلات احتمالی نیز برطرف شود.

تعیین مالکیت، تنها راه نجات از بلاتکلیفی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در جریان بازدید از بخش‌های مختلف کارخانه سبلان‌پارچه اردبیل در جمع تعدادی از خبرنگاران گفت: این پروژه در مسیر حقوقی قرار گرفته و باید نسبت به تقسیط بدهی آن به بانک اقدام شده سپس احراز مالکیت برای آن اتفاق بیفتد، باید این مراحل را هر چه سریعتر اداره ورشکستگی قوه قضائیه انجام داده و تنها راه نجات سبلان پارچه نیز تعیین تکلیف مالکیت آن است.

سید حامد عاملی افزود:‌ اگر مالکیت مشخص شود براساس ظرفیتی که در این کارخانه وجود دارد سایر بخش‌ها نیز فعال‌تر می‌شود.

عاملی با بیان اینکه مستأجر این کارخانه با دلگرمی و توان بالا نمی‌تواند در این پروژه سرمایه‌گذاری کند، افزود: امیدواریم فرآیند این کار در تعیین تکلیف واقعی مالکیت کارخانه انجام شود

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد